Paard moeite met voet geven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Paard moeite met voet geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:39

Mijn paard is nou bijna 4. Voor dat hij van mij was is er nooit echt veel mee gedaan. Hij heeft dus ook moeite met voet geven, vooral voor.
Als ik hem een voetje vraag gaat hij hangen.Maar na een tijdje kan ik linksvoor optillen. Alleen lukt het mij niet om rechtsvoor op te tillen. Ik heb het idee dat hij ooit eens is gevallen. Want, hij is echt bang om te vallen.
Heeft iemand tips hoe ik het kan doen?

Stitatio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:28

Ik denk telkens heel rustig een beetje druk zetten. Als hij dan zijn voetje een beetje optild goed belonen en nog een keer proberen. Til hem telkens niet te lang op want hij moet het niet vervelend gaan vinden want dan ben je nog verder van huis.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:52

Het is een questie van goed oefenen.
Mijn Friese merrie is nou 3 en weegt ruim 600 kilo, het hangen heeft ze godzijdank afgeleerd, maar nu gaat ze zwaaien met der benen. Zwaar irritant, want ze is machtig sterk en handig dermee, en schreeuwen of wat dan ook haalt weinig uit. Toch vaak blijven oefenen en proberen, en vooral niet opgeven! Dat is precies wat je paard wilt en als hij/zij eenmaal werkt dat het irriteren op wat voor manier dan ook oplevert dat jij stopt ermee, dan los je niks op.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:49

Vaak oefenen en vooral rustig aan doen, en heel goed belonen als je paard het goed doet, vooral met je stem, dat hebben ze al snel door en bovendien hoef je dan niet elke keer wat lekkers te geven zodat je paard een echt hapmonster wordt. Succes!!!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:45

Een trucje;
Laat iemand het hoofd van je paardje de andere kant op kijken van het been dat je wilt optillen. Dus als je het rechtervoorbeen op wilt tillen, duw dan z'n hoofd naar links. Zo word je paardje een beetje uit balans gebracht, en zal er minder gewicht op het rechtervoorbeen komen, waardoor het makkelijker zal worden dat op te tillen!

Leoonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 08:48

goed blijven oefenen is het beste middel dat er is !
en vooral niet opgeven, want dan denkt het paard dat hij gewonnen heeft. en blijft hij het doen...
gr. leonie

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 21:37

Bedankt voor de tips.
Ik blijf ook oefenen met hem. En beloon hem dan ook goed.
Ik merk dat het steeds een stukje beter gaat

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:08

Bij mijn paard helpt het als je met je schouder tegen hem aan drukt(en hem dus uit balans brengt)

Wat ook goed helpt is als je het been te pakken hebt hem niet zo hoog op tilt.
Mijn paard kwam er achter dat ik zijn hoef niet zo heel hoog optil en daarom geeft ie nou ook makelijker voetjes!
Omdat hij dan makelijker zijn evenwicht kan houden

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:09

mijn pony heeft ook moeite met voet geven, maar als ik een zweepje naast haar neer leg geeft se hem gelijk:P