"inzakken" rijbodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

"inzakken" rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:34

Bij ons op stal is een nieuwe bak gemaakt. Nu is ie vandaag in gebruik genomen, en wat me opviel was dat ie echt super mul is. Zakken er zeker 10 cm in weg.
Het is zand (met her en der een schelpje) gemixed met een soort viltsnippers.
Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat zo'n bodem is ingezakt. En dus niet meer mul is?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:52

Het is een soort All Weather Tuft bodem? Dat is afhankelijk van hoeveel de bak gebruikt wordt.
In een van de bakken op onze manege is laats ook een nieuwe bodem met zand en vilt gekomen. Maar daar worden dagelijks lessen in gegeven en de bak wordt ook dagelijks gebruikt voor de startionsmerrietest. Daar was de bak heel snel heel fijn.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:55

Bij AWT ligt er ook nog een laag op t zand. Dat is bij onze bak niet zo. Het lijkt meer een beetje op een achterbergbodem. (is t niet, weet niet waar t vandaan komt)

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:54

Ik weet niet hoe lang het precies duurt Needje, maar ik zou er voorlopig maar niet op rekenen dat je daar prettig kunt rijden. Ik denk dat wel een poosje duurt namelijk. Alles is nieuw, het heeft nog niet geregend dus het zand heeft nog niet echt de kans gekregen om in te zakken.

Helemaal met een paard als Need kun je beter ff uit de bak blijven, straks heeft hij weer een blessure...

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:18

Als het veel gaat regenen, zakt de bodem vanzelf in elkaar en zul je er dus ook niet meer zo ver in wegzakken.
Wij hebben onze bak nu een paar maanden geleden gedraineerd en precies waar de buizen nu liggen vielen er constant gaten. (maar de dames konden wel meer rijden dan voorheen in de winter )
Die gaten worden nu in ieder geval minder. Het kan dus een tijdje duren.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:18

Het aparte is, is dat de bodem zelf (zonder de viltsnippers) er al een paar maanden ligt. (de hele winter) Er is alleen niet in gereden, omdat dat pas mocht als de toplaag er ingefreesd was. En dat is dus van t weekend gebeurd. Zou t misschien door t frezen komen?

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:22

Het komt zeker door het freesen en zoals sjoert al zegt als het een keer goed heeft geregend en daar hoef je in Nederland niet lang op te wachten dan is hij zo weer goed.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:23

Ik hoop t zo! Wil zo graag lekker in die mooie bak rijden! Hij ziet er nl verder super uit. Mooie houten planken. 20x60. wat wil je nog meer. (ja, een strakke bodem )

Jol1

Re: "inzakken" rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:47

Wij hebben hetzelfde probleem met onze nieuwe bak. Het zand is nog niet ingeklonken. Wat wel helpt is regelmatig aanrollen met zo'n zware weiderol. (hangen we achter de auto) Of met een trekker goed aanrijden. Wij rijden af en toe met één paard in de bak, dus dat schiet niet op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:01

Is denk ik nog een questie van afwachten of he tmeer inzakt door de regen enzo, is natuurlijk nog net nieuw.
Sommige bakken zijn soms helaas dan nog erg 'zwaar' , valt weinig aan te doen verder, tenzij het je eigen bak is en je zelf de boel kan omgooien. Is nog even aankijken denk ik!

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:04

als je voor het eerst een nieuwe bak maakt, kun je het beste er niet in rijden, maar gewoon ergens in een weiland ofzo, want dan kan het water naar onderen zakken en dan komt alles dichter opelkaar te liggen, dan wordt het zo weer mooi

Solitair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:49

wij hebben ook een soort (hout) snippers in de bak liggen
omdat dit verteerd moesten dr weer nieuwe snippers in de bak komen. we hebben dit eerst een week laten liggen en er niet op gereden en er helemaal niks aan gedaan.
daarna zijn ze met een 'apparaat' (weet niet hoe het heet) dr over heen geweest zodat alles zich mengt met de rest van t zand. t is hierdoor heel erg mul geworden. als ik dr door heen liep waren mijn jophurs gevult met zand. we hebben daarna een week er helemaal niks aan gedaan. die week was het behoorlijk slecht weer dus regende het vaak. hierdoor zakte die al behoorlijk in.
na een week zijn we er met een sleep overheen geweest. daarna een halve week er niet op gereden en de bodem is nu perfect!
goed gemengt met het zand, niet te hard, niet te zacht en geen gaten!
dus denk dat het een kwestie van wachten is. en natuurlijk vaak met een sleep dr over heen gaan!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:32

Zag dat ze vandaag iig weer met de rol er overheen zijn gegaan.
Ik denk wel dat ze dat nog een aantal keer moeten doen.
Zou vast goed komen.

2misty2

Re: "inzakken" rijbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:45

Wij hebben hetzelfde probleem.Er is een nieuwe bak aan gelegd maar enorm zwaar en je zakt zo n 10 cm weg.De loonwerker rijdt het af en toe aan maar wij rijden er niet zoveel in vaak met 1 paard maar.Het zal wel een kwestie van tijd en water zijn indd.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:21

En????? Is het na de regen van afgelopen paar dagen al wat beter geworden?Of heeft het alleen hier geregend?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:23

Nope, helaas is ie nog steeds zwaar. De paarden die ik heb zien lopen moesten heel erg ploeteren. Dus voor die van mij geen optie ivm blessure. Morgen wordt ie weer gerold. En ik heb verteld dat dat waarschijnlijk elke dag moet. De sproeiinstallatie moet nog worden aangesloten. Das wel jammer. Voor t eerst mag t van mij een week lang regenen

Wodile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:09

wij hebben ook zand met schelpen, klapzand, liggen. Nu na 1 jaar ligt die eindelijk goed. Wel regelmatig moeten recht slepen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 09:49

1 jaar! Mijn hemel!
Helaas kreeg ik gister te horen dat iemand die die bak geadviseerd had was wezen kijken en had gezegd dat ie waarschijnlijk niet goed is aangelegd, omdat ie nooit zo zwaar zou mogen zijn.....
Heb er dus een beetje de balen in. Als dat echt zo is, gaat t dan uberhaupt nog goedkomen. *snik*