waar kan ik mijn grondwater kwaliteit testen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

waar kan ik mijn grondwater kwaliteit testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 21:14

Ik heb een pomp op mijn wei staan. Maar nou wil ik weten of dat grond water goed is voor mijn paarden. Nou is mijn vraag waar ik de grondwater kwaliteit kan laten testen/ kan zien of het geschikt is?

Ik wil niet horen al het hiervoor al door paarden gebruikt is dan zal het wel kunnen, of dat de koeien van er naast dat ook drinken. Ik wil het zelf testen en dat ik er zeker van kan zijn....

rinaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:23

Hoi,

kijk hier eens.
Geeft gedeeltelijk antwoord, de zelftest is meer gericht op slootwater.
GD Dieren of je waterschap kunnen een monster testen, staat ook in het bovengenoemde document.

Overigens verstandig om te testen!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:54

Is de popm op een waterput aangesloten of wordt er slootwater opgepompt?

Wel verstandig om het te laten testen!

ikke

Re: waar kan ik mijn grondwater kwaliteit testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:19

Volgens mij kun je bij je lokale waterschap je waterkwaliteit laten testen. Je kunt ook LTO Nederland even bellen, zij kunnen je wel doorverwijzen. BLGG in Oosterbeek is zo'n club die het voor je kunnen doen.
Zelf testen zou ik niet doen, tenzij je specifieke kennis hebt van de materie. Het belangrijkste is dat het ijzergehalte niet te hoog is. Afhankelijk van waar je woont, zou het kunnen betekenen dat je een diepere put moet maken voor goed grondwater. Hier in Bennekom zit dat op ongeveer 35mtr diepte.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:25

Hoi,

Ik werk zelf bij een waterleidingbedrijf in noord-holland. Ons water lab. neemt wel monster. Ik weet zo even niet wat dat kost het is niet mij afdeling. Laat het even weten of je in noord holland woont

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:27

DA!

pubelia

Re: waar kan ik mijn grondwater kwaliteit testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:52

Waar de pomp staat is ernaast een put, er komt idd veel ijzer uit alleen als je dat in de cementbak doet valt dat wel omlaag. De buur koeien die drinken ook van grond water, en hier voor heeft die vrouw haar paarden ook vanuit de pomp water gegeven...