Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_van_Saf

Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:33

Hee hallo allemaal,

Even horen van jullie of jullie zoiets soort gelijks hebben meegemaakt.....

Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen op een tractor. Deze minderjarige jongen was tegenmoet komend verkeer en negeerde meerdere malen het verzoek om vaart te minderen.
Saffier, mijn paard schrok is ten val geraakt en is met zijn benen tussen de wielen van de tractor geraakt. Gelukkig hebben de berijdster en mijn paard weinig schade, behalve dat Saffier en de berijdster niet meer buiten durven rijden.....

Nu claimt de vader van de minderjarige jongen schade aan zijn oplegger. Saffier heeft geen schade gemaakt. Hij was al gevelt voordat hij uberhaupt de oplegger had ontmoet...

Heeft iemand ooit wel eens zoiets meegemaakt????

Ik ben erg benieuwd....

Groetjes,
Eefke

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:35

Het is zo wie zo zijn eigen schuld als hij schade heeft, dus lekker laten beweren :p
Wel erg vervelend voor Saffier, maar helaas gebeuren dit soort dingen nog erg vaak. Mensen huden gewoon geen rekening met paarden.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:38

vreselijk verhaal gelukkig nooit meegemaakt. Ik ken wel het irritante gedrag van andere weggebruikers die niet weten hoe zich te gedragen bij het naderen van een paard!! zeer vervelend!! Iedereen zegt altijd rustig rijden daar spelen kinderen nou nog rustiger rijden als er paarden in de buurt zijn vind ik!! hehe het hoeft niet voor de rechter te komen want de jongen had zoiezo die tractor niet mogen besturen op de openbare weg!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:40

AikePeer schreef:
hehe het hoeft niet voor de rechter te komen want de jongen had zoiezo die tractor niet mogen besturen op de openbare weg!

Dat hij minderjarig is zegt niet dat hij de tractor niet mag besturen op de openbare weg.
Vanaf 16 jaar kan je een tractorrijbewijs halen en mag je dus met de tractor op de openbare weg.

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:40

neej niet mee gemaakt wel rot
maarre die pa van die jongen vraagt jullie een schade vergoeding??
hoe oud is die jonge??
onder de 16 mag je namelijk niet eens op een tractor op openbare wegen rijden!
ff overleggen met de verzekering wat je moet doen en natuurlijk de leeftijd van de jonge zien te achterhalen.
k neem toch aan dat het de jongen zijn eigen schuld is...
hij reed tog te hard en wilde niet remmen???

misspapaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:41

sorry beetje dubbel van die leeftijd maar jah toen stond er nog geen berichtje

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:42

Vanaf je 16 mag je tractor besturen, van en naar het veld (geloof ik) en met een theoriexamen...Weet niet precies hoe het zit maar het kan dus wel.

Overigens mogen ze dan bewijzen dat het daar van komt, vind persoonlijk. Zoals jij het verteld kunnen ze dat waarschijnlijk niet.

Ik zie dat anderen me al voor zijn, maar goed ik post toch maar.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:43

Alsof je voor de lol je paard voor een trekker parkeert
Wat denken die gasten wel niet?!! Echt belachelijk.
Zij zouden juist jullie DA kosten moeten betalen!

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:43

idd de jongen had zowiezo (wanneer jonger als 16!!?) de tractor niet mogen besturen!
en als hij ook nog meerdere malen het teken om langzamer te rijden negeerd heeft vind ik dat hij de schade zelf MOET & ZAL betalen!

edit : ik weet niks van tractors en waarschijnlijk klopt het niet van 16 ? ik hoor hieronder iig zeggen van niet
Laatst bijgewerkt door Flieka_lOver op 11-04-06 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:44

oei dat klinkt neit goed! gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt..! hop dat het jou ook niet meer gebeurd
maar dat ze zeggen van onder de 16 jaar niet mag tractor rijden is niet waar;) ik ben 15 en ik mag ook met de tractor op de openbare weg komen..!! Dit mag alleen maar als je niet voor je werk bezig bent. Als je wel voor je werk bezig bent moet je persee een tractor bewijs hebben. Je moet wel ouder zijn dan 12 Jaar staat in de Wet. Dat hebben weallemaal nagevraagd. maarJaa misschien dat jullie andere antwoorden hebben gekregen toen jullie het hebben nagevraagd maar bij ons kregen we deze antwoord:) dus..
maarjaa lekker boeiiend

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:45

Jaro_Lover schreef:
oei dat klinkt neit goed! gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt..! hop dat het jou ook niet meer gebeurd
maar dat ze zeggen van onder de 16 jaar niet mag tractor rijden is niet waar;) ik ben 15 en ik mag ook met de tractor op de openbare weg komen..!! Dit mag alleen maar als je niet voor je werk bezig bent. Als je wel voor je werk bezig bent moet je persee een tractor bewijs hebben. Je moet wel ouder zijn dan 12 Jaar staat in de Wet. Dat hebben weallemaal nagevraagd. maarJaa misschien dat jullie andere antwoorden hebben gekregen toen jullie het hebben nagevraagd maar bij ons kregen we deze antwoord:) dus..
maarjaa lekker boeiiend

en over de schade, ik vind het echt dom van die mensen dat ze nou jullie de schuld geven! maar hij heeft jullie stop teken genegeerd en als hij fout was dan zou hij jullie niks kunnen maken hoor

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:46

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een wél meerderjarige, paard kwam ten val mét bijrijdster en tractor reed ertegen aan. Ik kreeg niets terug van de verzekering (zadel helemaal kapot) en ik was aansprakelijk voor de schade (kniebanden kapot) van mijn bijrijdster. Dus mijn verzekering moest voor haar betalen omdat 'mijn' cq. haar schuld was omdat jij verantwoordelijk bent voor je dier, het paard ging de fout in immers het behoord verkeersmak te zijn op de openbare weg. Als het paard angstig word van een tractor dan is het eigen verantwoording als je dan tóch de weg opgaat, dus het kan zeker verhaald worden op jullie/jou verzekering die schade aan de tractor.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:49

Sorry, maar ik vind t opzettelijk doorrijden als je ziet dat t fout gaat poging tot doodslag.
Het moet niet gekker worden met de wet in Nederland!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:49

ff ter illustratie: stel je rijd door groen met een auto, er komt een auto van rechts (voorrangsweg) die door rood heeft gereden en die raakt jou. Jij zit dan net zo goed fout als de bestuurder van rechts, jij had hem immers voorrang moeten verlenen omdat stoplichten geen voorrang bepalen maar wel wie er eerst mag. hij zit ook fout omdat hij door rood reed.
In dit geval zitten jullie beiden fout indien hij niet bevoegd is tot tractor rijden. Hij had dan niet mogen rijden en jij (je berijdster in dit geval) had niet met het paard de weg op moeten gaan.

chelsea82

Re: Mijn paard is aangereden door een minderjarige jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:54

Wat denkt die man wel niet!
De ruiter en het paard hadden wel ernstig gewond kunnen raken.Wat is belangrijker een levend wezen of een stomme oplegger.
Laat die man maar zeuren.Jullie zaten niet fout hoor.Als je paard aan de grond ligt kan hij niet die oplegger aan diggelen slaan.
Veel succes met dit alles.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:57

Welshcobfan schreef:
ff ter illustratie: stel je rijd door groen met een auto, er komt een auto van rechts (voorrangsweg) die door rood heeft gereden en die raakt jou. Jij zit dan net zo goed fout als de bestuurder van rechts, jij had hem immers voorrang moeten verlenen omdat stoplichten geen voorrang bepalen maar wel wie er eerst mag. hij zit ook fout omdat hij door rood reed.
In dit geval zitten jullie beiden fout indien hij niet bevoegd is tot tractor rijden. Hij had dan niet mogen rijden en jij (je berijdster in dit geval) had niet met het paard de weg op moeten gaan.

Gaat niet helemaal op, alleen indien de stoplichten kapot zijn.
Want een verkeerslicht gaat boven een voorrangsregel, dus de bestuurder die door rood rijdt zat fout en jij niet.

Maar dat terzijde

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:03

mn moeder heeft ooit iets soortgelijks gehad, maar dan met een vrachtwagen die vol de bocht om kwam, waardoor haar paard opzij sprong en de vrachtwagen haar schampte.
Conclusie van het verhaal: zij was aansprakelijk voor haar schade, want als ruiter/begeleider van een paard ben jij de bestuurder, en als besuurtder moet jij ten alle tijde je de controle weten te bewaren.
Heel naar, zeker als je ziet hoe ongelofelijk lomp mensen soms zijn in het verkeer als het om paarden gaat, maar waar.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:04

Climax schreef:
Welshcobfan schreef:

Want een verkeerslicht gaat boven een voorrangsregel, dus de bestuurder die door rood rijdt zat fout en jij niet.

Maar dat terzijde

lmaar laatst is er hier iemand aangereden,deze man reed met zijn auto door een groen stoplicht rechtdoor,van dee rechterkant kwam een auto door rood licht gereden,er volgde een botsing en jullie mogen raden wie de boete kreeg

misslauie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:06

wizewo schreef:
Vanaf je 16 mag je tractor besturen, van en naar het veld (geloof ik) en met een theoriexamen...Weet niet precies hoe het zit maar het kan dus wel.

Overigens mogen ze dan bewijzen dat het daar van komt, vind persoonlijk. Zoals jij het verteld kunnen ze dat waarschijnlijk niet.

als je een brommer examen hebt gedaan, mag je ook op de tractor...
ook op openbare weg!

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

[/quote]

Maar dat terzijde
[/quote]

lmaar laatst is er hier iemand aangereden,deze man reed met zijn auto door een groen stoplicht rechtdoor,van dee rechterkant kwam een auto door rood licht gereden,er volgde een botsing en jullie mogen raden wie de boete kreeg
[/quote]

Deze informatie wist ik nog niet
[/quote][/quote]

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:09

wizewo schreef:

Dat van en naar het veld is niet waar, als je je trekkerrijbewijs hebt mag je gewoon overal (waar trekkers mogen komen) rijden met je trekker.

Ik zou verder eigenlijk ook niet weten wie hier nou aansprakelijk kan worden gesteld.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:28

Climax schreef:
Welshcobfan schreef:

Maar dat terzijde

Fout, want voorrangsregel gaat hoe dan ook voor verkeerslicht Dus je had hem voorrang moeten verlenenondanks dat hij door rood reed, dus beide schuld (hoe banketstaaf ook) Er bestaat dus wel degelijk kans dat jij er ook een boete voor

TS laat je weten hoe het afloopt?

Eef_van_Saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 20:09

De jongen was viertien jaar.... Zijn vader claimt via zijn advocaat schade..... Er is een schade expert geweest van de tegenpartij. De schadeexpert heeft me mondeling te kennen gegeven hij het met me eens is dat Saffier niet meer verkeersmak is. Hij is een uur bezig geweest om hem te bekijken en me vragen te stellen over Saffier. Saffier is altijd verkeersmak geweest, ik heb meer dan genoeg getuigen die kunnen bewijzen dat Saffier voorheen verkeersmak was. Toch blijft de advocaat van de tegenpartij zeggen dat ik als eigenares verantwoordelijk blijf... Mijn advocaat heeft nu het schaderapport opgevraagd... Ik ben heel erg benieuwd wat de expert hierin verklaard...

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:18

Over de trekkers: Je mag pas een trekker besturen op de openbare weg als je daar een trekkerrijbewijs voor hebt gehaald. Vanaf 16 jaar mag je deze halen en niet eerder. Een brommercertificaat is ook zeker niet geldig voor een trekker. Als ze gaan rijden zonder bewijs dan mag je dit wel op eigen terrein! Als je je autorijbewijs hebt gehaald en geen trekkerrijbewijs dan mag je wel met de trekker over de weg.

Ik hoop verder dat het allemaal goed komt met je paard, bijrijder en de rest!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:22

Dat trekkerrijbewijs stelt trouwens helemaal niets voor, het is een lachertje. Als je dan nagaat hoeveel ongelukken er nog met trekkers gebeuren en hoe hard ze vaak rijden, zonder een nummerbord en meestal zonder verlichting en richting aan te geven, dan snap ik niet dat daar niet iets aangedaan wordt.