Vraagje over hengstigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Vraagje over hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:21

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen. Hopelijk heb ik goed gegokt!

Een tijdje terug las ik ergens op internet dat de mate waarin hengstigheid zich uit te maken heeft met de geestelijke én lichamelijke toestand van het paard. Is dat zo en op welke manier is dat dan?

Moest er toevallig aan denken omdat mijn pony al een aantal dagen hengstig is.

ikke

Re: Vraagje over hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:10

Het maakt uit of een ruin/hengst aandacht besteed aan de hengstigheid. In een sologroep merries zal hengstigheid veelal minder getoond worden dan in een gemengde groep. Als in de gemenge groep een hengst staat of een ruin die dekt, zal het vaak nog wat heviger zijn.
De tijd van het jaar; merries tonen hun hengstigheid in deze tijd meer dan in de winter.
Uiteraard scheelt het ook per paard. Ik heb ooit een merrie meegemaakt die altijd naar elke ruin haar staart optilde en hengstig gedrag vertoonde. Als een ruin wilde dekken, dan mocht dat, altijd.
Aan de ander kant heb ik ook merries meegemaakt die zich absoluut niet lieten dekken, hengstig of niet.
Dus ja, het klopt wat je zegt, maar daarnaast spelen er dus nog meer zaken mee, die je niet altijd kunt beïnvloeden.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:04

Ligt inderdaad aan veel dingen, maar het klopt wel dat een merrie extra hengstig kan worden als ze zich happy voelt.
Zo heb ik een merrie die toevallig ook net weer de eerste echte lentehengstigheid heeft: ze laat zich het liefst bespringen door een andere merrie die zowat elke week onwijs hengstig is.

Milaatjuh

Re: Vraagje over hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:52

een keer in de les op de manege zat er een meisje op een hengstige merrie, en die zat de hele tijd te plakken bij een hengst, wat ze normaal nooit doet, alleen als ze hengstig is ...

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:24

loesje688 schreef:
Ligt inderdaad aan veel dingen, maar het klopt wel dat een merrie extra hengstig kan worden als ze zich happy voelt.
Zo heb ik een merrie die toevallig ook net weer de eerste echte lentehengstigheid heeft: ze laat zich het liefst bespringen door een andere merrie die zowat elke week onwijs hengstig is.

Ja dat bedoelde ik ook. Al die andere dingen weet ik wel, zoals de tijd van het jaar etc. Maar vroeg me af of het wel of niet happy voelen ook van invloed is.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:42

kan het zijn dat als een merrie hengstig is, er bloed uit komt ook?

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:25

Mijn (vorige) pony werd dan altijd heel druk... (erg vervelend
met dresuuren) en ze was ook altijd heel vervelend in die week.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 07:44

irmaaatje schreef:
kan het zijn dat als een merrie hengstig is, er bloed uit komt ook?

Nope, althans ik heb dat nooit meegemaakt. Als ik het zou hebben, zou ik heel hard achter mijn oor krabben wat dat is en waarschijnlijk even mijn dierenarts bellen voor overleg.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:38

waar mijn paar staat staan allemaal merries..
en volgens mij is ze om de 2 week hengstig en ook niet zo'n klein beetje ook..

volgens mij is dat niet normaal of wel??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:41

magic_lover schreef:
waar mijn paar staat staan allemaal merries..
en volgens mij is ze om de 2 week hengstig en ook niet zo'n klein beetje ook..

volgens mij is dat niet normaal of wel??

Nee, dat is niet 'normaal'. Dan is haar hormoonhuishouding verstoord.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:25

pablo is ook altijd super hengstig, winter zomer maakt niet uit......
tijdens haar hengstigheid is ze niet te rijden, als ik been geef is het enige wat ze doet, zich heel bol maken en pissen, heb alles al geprobeerd maar het wil gewoon niet, dus erg vervelend, moet altijd rekening houden met wedstrijden enz enz
maar het leuke van haar henstigheid is weer dat ze die week super lief is!!normaal is ze erg chagrijnig en tijdens haar hengstigheid dus niet!!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:44

ik merkt nooit iets van de hengstigheid van mijn pony, kan dat ook komen doordat ze altijd alleen stond? naast haar stal stonden wel kalfjes die ze kon zien, en tegen over haar stonden pinken! maar onder het rijden was ze nooit onrustig ofzow, ze was wel altijd erg dominat tegen over anderen paarden!