Paard ontsnapt constant!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Paard ontsnapt constant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:45

Mijn pony ontsnapte bijna elke dag wel uit de wei het draad zit zo hoog dat ze er niet over heen kan en zo laag dat ze er neit onder door kan! maar ze gaat er gewoon dwars doorheen!
Weten jullie iets waarmee ik haar in de wei kan houden
ze heeft al weide maatjes een stuk of 5 dus dar ligt het niet aan

loveprince

Re: Paard ontsnapt constant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:59

nou ik kan je een hand geven
mijn pony is al twee keer over het hek van 1.50 gesprongen (hij laat de boel wel heel hihi) ik snap er niks van kan ie lekker op het land staan en niet in zo een duffe stal, wil ie niet ik kan je dus niet zeggen hoe het komt maar wil graag weten of iemand het ons kan vertellen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:52

meer stroom op het lint zetten.

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:02

dat helpt dus niet als linnycally er doorheen gaat en die van mij er OVER heen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:06

Voor lincycally, maak de omheining af met hout oid.
Maar flink wat stroom doet ook wonderen.

Loveprince, zet 1,5 meter voor de omheining nog een stroomdraad.

En Loveprince staat die van jou alleen?
Als die van mij alleen staat doet hij hetzelfde

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:07

Ik kan er over mee praten ik heb 2 meesters in uitbreken de 1 gaat er overheen de ander en doorheen.
Gewoon (meer) stroom op het draad zetten.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:10

Wij hebben een hoge houten omheining met afstandhouders en daaraan lint (dus voor het hout). Ze zullen echt meesters moeten zijn om daaruit te komen.... al probeerde mn paard eronderdoor en hebben we dus een extra band gespannen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:17

jah twee stroken .. boven en onder... Die van mij gaan er anders tussen door. En het moet ook redelijk hoog.. want die van mij springt er anders ook overheen. stroomdraad is zeker nodig.. Soms vergeten me zusjes het.. en alsof ze het ruiken.. nog geen 5 min later lopen ze al in de tuin.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:19

loveprince schreef:
Loveprince, zet 1,5 meter voor de omheining nog een stroomdraad.

En Loveprince staat die van jou alleen?
Als die van mij alleen staat doet hij hetzelfde

ja hij staat alleen en hij kan niet bij andere hij heeft ooit een paard zo lens getrapt dat hij een spuitje moest,dus het is beter dat hij alleen staat.
er staat wel een pony naast hem maar daar kijkt hij niet naar om

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:57

Mijn paard staat achter drie draden stroomdraad.
Toen ik hem in de wei zetten zonder stroom rolde hij gewoon onder het draad door.(natuurlijk met schade)

Toen heb ik stroom op de omheining gezet en eerst moet je paard ook een goede schrok krijgen dat hij weet dat er stoom opzit.
Komt ie niet in de buurt van het draad dan moet je gewoon zijn neus er op duwen.
Dit is niet leuk om te doen! Maar het is wel belangrijk dat je pony weet dat er stroom op zit!

Ik heb het stroom er eerst veel op laten zitten maar daarna had ie het niet meer nodig!
Omdat hij nu het stroomdraad respecteert

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:14

Je hoeft helemaal je paard er niet op te duwen, wat een onzin! Hij komt er vanzelf aan ... en dan merkt hij het.
Bij mij staat er heel einig stroom op en dat is al genoeg, maarja er is ook een houten omheining en ze kunnen er dus sowieso niet doorheen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:23

Ik ga mee met de opmerking van Runningkawa.

Flinke lading stroom op zetten en eventueel een extra lijn spannen (op een andere afstand)

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:33

ja daar had ik nog niet aan gedacht stroom ervoor zetten.
nou een houte hek helpt bij die van mij dus niet hahaha 1.50 hoog en soepkipje van 20 springt er gewoon overheen hihi

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:02

Wij hebben een jonge hensgt gehad die was hier ook een meester in.
We hebben er heel veel stroom opgezet en hem toen op het lint laten staan en daarna het lint tegen zn kont aangehouden.Hij stond goed te bibberen.Ging toen heel lang goed en ineens begon hij weer met zijn kunsten.We hebben er toen op een afstand bij staan kijken, het stroom er afgezet en telkens als hij een poging deed het stroom erop gezet.Af en toe kreeg hij weer een beest schrok, maar hij heeft er wel van geleerd.Hij heeft het niet meer gedaan.

1 van de merries is hier ook heel handig in.Alleen zij loopt er niet onderdoor en doorheen.Ze springt.Maakt niet uit of het lint is of een hek.Ze springt er netjes overheen.Lint hoger hangen had ik geen nut want ze ging er weer net zo mooi overheen.Bij haar bleek het dat ze gewoon niet de hele dag buiten wil staan.Als ze ongeveer 3 uurtjes buiten staat dan heeft ze er genoeg van en wil ze naar binnen.Ze gaat dan drammen, heen en weer lopen.Dan moeten we haar ophalken want anders komt ze zelf wel de stal in.Dat paard wil gewoon niet hele dagen buiten staan.En het maakt niet uit of ze nu alleen staat of met meerdere paarden.Misschien is dat ook wel bij jou paard het geval.Dat ze/hij te lang buiten staat.

Mierke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:19

Mijn vorige pony was hier ook altijd goed in. Ik moest dan de schokdraad tegen hem aan houden, zodat hij voelde dat er stroom op zat en niet meer durfde. En als hij er altijd overheen sprong zette ik hem altijd aan het spit voor een paar daagjes (moest van mijn vader). Nou was dat ook een shet, die zet je makkelijker aan het spit vind ik maar tog.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:26

"koeienschrik" doet wonderen (9J, maximaal toegestane lading in NL). Voor de echte experts onder de uitbrekers span je tussen twee stroomdraden een draad die je aan de massa legt.
Werkt dit ook niet, vlecht dan blank koperdraad door de manen en zorg dat het ergens contact maakt (halster o.i.d.).
Maar voor alles: WAAROM? Waarom wil je paard zo graag de wei uit. Ik ken maar heel weinig paarden die willen ontsnappen als ze leuke maatjes hebben, genoeg gras en voldoende ruimte. Let wel, een paard erbij is NIET hetzelfde als een maatje. Als je twee mensen bij elkaar zet wil dat ook niet meteen zeggen dat ze vrienden zullen worden. Paarden zijn iets opertunistiser, maar ook daar zijn grenzen aan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:31

meerdere draden spannen, en niet van die dunne schrikdraadjes, maar ook ijzerdraad. dat is steviger, en dan heb je ook meer aan de stroom. een stuk of 4/5 draden, elk met zo'n 20-30 cm ruimte ertussen, daar blijft hij wel in!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:48

Als je afrastering te laag is kun je extra balkjes schroeven aan de palen en daar dan band aan... het hoeven maar heel dunne balkjes te zijn en het is zo gefikst.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:49

Bij ons is de paddockomheining 1.60 m en de wei omheining wordt 1.70 m.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:44

atreyuevita schreef:
Bij ons is de paddockomheining 1.60 m en de wei omheining wordt 1.70 m.

hihi! dat is pittig zeg! Faram blijft al achter een stroomdraad die 20 cm hoog is, braaf beest! als er stroom opzit blijven die van mij eigenlijk overal achter, ideaal!