beenbescherming voor op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JECKYLL

beenbescherming voor op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:04

Mijn paard gaat verhuizen naar een pensionstal waar ie lekkr een dagdeel de wei op kan.. nu vroeg ik mij af welke beenbescherming ik hiervoor het beste kan gebruiken en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Vooral omdat ie al een aantal jaar niet meer op de wei geweest is, zal ie de eerste tijd erg vrolijk zijn dat ie eindelijk eens lekker kan grazen

Ikzelf dacht aan rondom 3-in-1 beschermers: Afbeelding

of de NEW beschermers (speciale voor de SGW): Afbeelding

en dan beide voor voor en achter.

Heeft iemand tips of raadt iemand me wat anders aan? Zonder bescherming vind ik geen optie, ik wil echt wel iets ter bescherming.

ricoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:06

Ik heb de onderste. Dit is de enige beschermer waar mijn paard tegen kan, het is rond om wol, en kan dus nergens gaan irriteren. Ik was vorig jaar verplicht om mn paard hele dagen op de wei te laten staan omdat er een veulen bij liep, maar met deze beschermers had ze geen last als ze ze heel de dag om had.

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:34

Ik heb de onderste ook maar dan zonder bont...

Droogt dat bont een beetje snel? En gaat daar geen zand in zitten dan? Ik heb deze beschermers toendertijd voor de cross aangeschaft en ik vind ze ideaal

ping

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:40

Sorry hoor maar onze paarden staan nu van 10 tot 21u op de wei en geen van allen hebben beschermers om. Bij ons krijgen ze alleen bescherming om als we gaan rijden zowel in de bak (dressuur) als buiten (duin en strand).

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:51

ping schreef:
Sorry hoor maar onze paarden staan nu van 10 tot 21u op de wei en geen van allen hebben beschermers om. Bij ons krijgen ze alleen bescherming om als we gaan rijden zowel in de bak (dressuur) als buiten (duin en strand).

Ik ben gewoon heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel zuinig op me paard (daarmee bedoel ik niet dat jullie dat niet zijn!!) en omdat hij het na al die jaren niet gewend is zal ie aardig vrolijk zijn en dan vind ik bescherming om juist heeeel belangrijk! Dus vandaar dat ik geen bescherming geen optie vind. Ik heb gewoon een verwend paard

Marije_Dusty

Re: beenbescherming voor op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:32

ik heb ook de onderste

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:40

Ik zou voor de boventste gaan als ik jouw was. Ik vind ze ook erg mooi waar kan je ze kopen?

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:43

Nikitaatje schreef:
Ik zou voor de boventste gaan als ik jouw was. Ik vind ze ook erg mooi waar kan je ze kopen?

Ja die vind ik ook erg mooi.. ik zoek het even voor je op.

Bij www.euro-horse.nl staan ze.. ze zijn alleen behoorlijk prijzig!!!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:54

Ik weet niet hoe lang hij op het land gaat (dagdeel), maar vergeet niet dat de pezen vaak veel te warm worden onder beschermers en zeker onder de bovenste.
Als het warm is, lopen de benen soms ook iets op, en daardoor kunnen de beschermers soms ook gaan knellen.

Ik heb zelf o.a. de onderste, en doe die de eerste 2 a 3 dagen om als hij het land op gaat, hij staat dan toch niet meer dan 2 uurtjes ofzo, na de eerste dagen, gaat hij zonder beschermers, omdat de meeste gekkigheid er dan wel af is, en er ook zeer veel nadelen aan beschermers in het land zijn, naast het voordeel.

Soms ben je zuiniger op je paard door hem niet extra te beschermen. Ik zou zelf als hij perse met bescherming moest staan, voor bandages met hele goede onderlappen kiezen, maar ook dat is verre van ideaal....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:58

de mijne gaat de eerste dagen ook met bescherming de wei op.

ik heb PC medicin boots.

ik ben ook erg voorzichtig geworden na 1 x griffelbeenbreuk en een nog schieffel daarboven.

madam is niet erg voorzichtig met haar kleine voetjes!

maar na een paar x blijven ze af,het lijkt me niet lekker om zulke dingen hele dagen te dragen.

maar vooral als ze weer voor het eerst de wei opgaan en elkaar opnieuw leren kennen ,dan kan je niet voorzichtig genoeg zijn
ze krijgt ook nog springschoenen om,vanwege aftrappen van de ijzers en beschadigen van de hoefballen.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:03

Aan die mooie witte strepen op de benen van mijn paard is ook te zien dat hij erg "verwend" was bij de vorige eigenaar. Daar ging ze ook met bescherming om de wei in.

Ik snap best dat je de eerste uurtjes bescherming om wilt doen maar daarna zou ik het er echt vanaf halen.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:11

ping schreef:

Nee, inderdaad.. Mijn ponys staan dag en nacht in het land (Zomers dan) en die hebben dus echt geen beenbescherming nodig ...
In de natuur hebben ze dat toch ook niet....
En ik denk eerlijk gezegt ook niet dat ze het nodig hebben...
Ik rij wel altijd met beenbescherming... maar als ze los lopen/rennen
in het land hebben ze dus echt gene bescherming om...

Michien ben je een beetje te overbezorgt om je paardje

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:25

in de natuur hebben paarden ook geen ijzers!

sorry hoor maar dit is weer een loze opmerking!

juist met rennen en dollen gebeuren de meeste aantikkingen.
helaas weet ik er alles van,haar gebr griffelbeen is in de wei gebeurt en de schieffel daarboven ook.
helaas is het niet goed voor de benen om 24 uur met bescherming te lopen anders zou ik daar mischien echt voor kiezen.

en witte strepen houden in dat ze te strak gezeten hebben.

ik ben zeker overbezorgt,want nog 1 of 2 schieffels erbij en ze moet geopereerd worden.
dus als ik dat kan voorkomen door vooral de eerste dagen op de wei bescherming om te doen ,zal ik dat zeker niet laten!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:50

mirgino schreef:
in de natuur hebben paarden ook geen ijzers!

sorry hoor maar dit is weer een loze opmerking!

juist met rennen en dollen gebeuren de meeste aantikkingen.
helaas weet ik er alles van,haar gebr griffelbeen is in de wei gebeurt en de schieffel daarboven ook.
helaas is het niet goed voor de benen om 24 uur met bescherming te lopen anders zou ik daar mischien echt voor kiezen.

en witte strepen houden in dat ze te strak gezeten hebben.

ik ben zeker overbezorgt,want nog 1 of 2 schieffels erbij en ze moet geopereerd worden.
dus als ik dat kan voorkomen door vooral de eerste dagen op de wei bescherming om te doen ,zal ik dat zeker niet laten!

Dat je het de eerste paar dagen doet, dat kan ik begrijpen ja..
maar niet voor de rest van de zomer.. dat vind ik een beetje té.

Maar ffies over die hoefijzers:P
In de natuur lopen paarden ook niet op asvalt.... dus hebben ze geen
ijzers nodig. Maar omdat wij als mensen met onze paarden de straat
op gaan. Is het wel het beste.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:54

Ik heb bij mijn paard ook bescherming omgedaan de eerste paar x dat ie weer naar buiten ging na z'n blessure. Maar nu staat ie weer gewoon met blote benen.
Als je paard maar 1 uurtje ofzo buiten staat OK, maar staat ie meerdere urden buiten dan zou ik m echt zonder bescherming zetten.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:08

Leandra15

daarom bedoel ik ook dat je onze paarden niet met de paarden in de natuur kan vergelijken!
daar vallen de zwakke paarden af,mijn pony zou daar mischien allang opgegeten zijn.
want met ijzers komt de tik dan wel harder aan ,maar ook zonder ijzers zijn ze in staat[de mijne althans]om hun benen kapot te tikken.

ook met rijden heeft ze zeker om haar voorbenen bescherming.
ze is toontreder,en heeft dus een afwijking!

als de rust is wedergekeerd en de paarden blijven 24 uur op de wei dan gaan ze af.
en dan maar hopen dat het niet weer gebeurt!

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:30

Ik wil ze inderdaad vooral in het begin om doen.. en dan proberen ze af te laten. Maar omdat het echt al wat jaren geleden is dat ie op de wei heeft gestaan ga ik er vanuit dat ie de eerste dagen heel gek gaat lopen doen. Als ie gewend is dat ie elke dag op de wei gaat, gaat het vast over en is het niet meer nodig.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:31

Ligt er ook aan hoe lang ze buiten staan, en met ze hoevelen.
Met een grote groep heb je altijd iets meer kans op gedonder. En hoe langer ze buiten staan, hoe makkelijker ze meestal zijn/worden.

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:34

Needje schreef:
Ligt er ook aan hoe lang ze buiten staan, en met ze hoevelen.
Met een grote groep heb je altijd iets meer kans op gedonder. En hoe langer ze buiten staan, hoe makkelijker ze meestal zijn/worden.

Ze staan dan van 7:30 tot uur of 12:00 op de wei met alle ruinen van stal. Het is wel een heeel groot stuk land... Gedeelte ligt op een heuvel.
Vandaar de bescherming..

ricoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:36

JECKYLL schreef:
Ik heb de onderste ook maar dan zonder bont...

Droogt dat bont een beetje snel? En gaat daar geen zand in zitten dan? Ik heb deze beschermers toendertijd voor de cross aangeschaft en ik vind ze ideaal

Ik heb ze dus wel met bont, en ga er ook wel eens het meertje mee in, en zelfs dan worden dr benen niet nat. Het is heel apart, maar ze blijft gewoon droog eronder.

Ik heb mijn paard altijd in de beschermers, maar ze gaat nu dan ook maar max. 2 uur per dag het land op en alleen.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:38

Ik snap wel dat je zuinig wilt zijn maar zo zorg je dus wel dat je paard zwakker wordt. (nou heb ik een aparte mening hoor) maar is hetzelfde als dekens.. een paard kan makkelijk zonder maar doordat je er een opdoet, bouwt hij zelf geen weerstand meer op!! Ik bedoel laat een paard een paard zijn...Longeer hem dan van te voren even de eerste tijd ofzo voor hij de wei in gaat

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:40

Dit is enkel mijn mening he!!

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:44

rudi schreef:
Ik snap wel dat je zuinig wilt zijn maar zo zorg je dus wel dat je paard zwakker wordt. (nou heb ik een aparte mening hoor) maar is hetzelfde als dekens.. een paard kan makkelijk zonder maar doordat je er een opdoet, bouwt hij zelf geen weerstand meer op!! Ik bedoel laat een paard een paard zijn...Longeer hem dan van te voren even de eerste tijd ofzo voor hij de wei in gaat

Dat longeren helpt niet bij die van mij.. hj is gewoon opgewonden, blij en gaat dan echt wel rennen hoor!

Dat van dat zwakker worden begrijp ik en daar heb ik ook aan gedacht, maar ik rijd hem ook altijd met peesjes dus dan zou ie dat juist ook om moeten hebben op de wei, daar gaat ie toch ook rennen.
Moeilijk hoor.. ik zal het gewoon moeten aankijken en zodra die rustiger word die dingen aflaten

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:47

Ik zou t ook idd gewoon ff aankijken. Een heel land met ruinen
(bij ons waren dat de grootste donderstenen )

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:14

Ik vind het wel een beetje vreemd,maar ik snap het wel hoor! Ik zou het ook verschikkelijk vinden als mijn paard wat overkomt.

Als ik jou was zou ik gewoon de beschermers een half uurtje om laten.
Omdat ze in het begin het meeste rennen als ze dan een beetje rustig gaan eten zou ik ze afdoen!
Omdat het ook wel gevaarlijk is als ze ergens achter blijven haken enz.

Ik snap wel dat je zo bezorgd bent maar vergeet niet dat een paard ook gewoon een paard is en het liefste zonder bescherming loopt natuurlijk!