Die vind zichzelf al helemaal "Tha Man"
Maar wel voor Pieke. Pieke is namelijk nogal een softie, niet echt een stoere fjord. Hij is heel lief en leuk maar eigenlijk moet hij wat meer zelfvertrouwen krijgen.
Hij heeft altijd met andere fjorden op wei gestaan maar hij is veel te onderdanig. Mijn moeder moet hem soms uit de wei halen waar hij met 2 fjordenmerries staat want die jagen hem teveel op. Hij laat allse toen en wordt soms dus flink gepest door de dames. Hij staat nu dus in een eigen wei (wel links en rechts andere paarden) alleen als mijn moeder erbij is gata hij bij de dames. Vaak gaat het wel goed maar als die zo hun buien hebben is Pieke echt de pineut.
Hij is wel verkeersmak maar toch heel bang voor alle verkeer wat veel herrie maakt. Eergisteren is hij heel erg geschrokken van een crossbrommer die veel herrie maakte. Hij was daarna helemaal gespannen. Gisteren was hij ook nog helemaal gespannen en schrok in de bak van van alles.
Vandaag ga ik er even heen om op hem te rijden want mijn moeder vind het een beetje eng als hij zo doet.
In de omgang is Pieke heel goed gemanierd en heel volgzaam. Je moet hem (ook met het rijden) heel veel belonen en hem goed laten weten dat hij goed bezig is. Daar reageert hij echt op.
Maar het lijkt mij voor zijn welzijn beter als hij wat minder angstig wordt en wat minder onderdanig. ik weet niet hoe oud hij was toen hij gecastreerd was maar hij is nu 7. Maar geestelijk lijkt hij wel 3 (met rijden ook want hij kan nog maar heel weinig).
Pieke is fjordenruin, zoon van Grandar, bij zijn vorige eigenaren heeft hij het heel goed gehad, altijd met andere fjorden samen en goed behandelt. De vorige eigenaren zeiden wel ook dat hij behoorlijk onderdanig is.
Wie heeft een tip?

.