Weide geïnjecteerd met gier, hoe lang paarden er niet op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Weide geïnjecteerd met gier, hoe lang paarden er niet op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 22:25

Op mijn pensionstal hebben ze de weides gisteren en vandaag laten injecteren. Er hing een briefje op stal dat de paarden vandaag binnengehouden werden maar morgen weer de wei in mogen. Ik vind dat dus helemaal niks. De mijne is al vaak aan de diarree door het te eiwitrijke kuilvoer en ik zie het niet zo zitten om haar in een tamelijk kale wei dat dus nèt is gegierd de hele dag te laten grazen. Ik heb dus gezegd dat ze er de eerste dagen niet in mag. Nu mag ze morgenochtend in de bak, ik ga dan 's-middags rijden en daarna maar weer op stal.

Wat is een redelijke termijn na het injecteren om een paard weer in de wei te laten?

Pellie

Re: Weide geïnjecteerd met gier, hoe lang paarden er niet op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:56

hè getver...
ik zou het zelf op 2 weken houden. dan is het goed genoeg in de bodem getrokken. zeker als er nog wat regen aankomt.
maar euhm, jammer hoor dat ze voor gier hebben gekozen.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:01

Nouja, het is een natuurlijker manier van bemesten dan met kunstmest.
Maar je schiet ook niet zoveel op met injecteren als je de paarden ermeteen weer opgooit, het gras moet wel eerst de kans krijgen ervan te profiteren. Als de paarden iedere keer de nieuwe ienimini sprietjes meteen weer afknagen, zal het gras niet groeien.
Ik zou ook zeker twee weken wachten. kan er bijvoorbeeld niet een klein stukje afgezet worden oid? Of de paarden elke dag even in de bak?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:17

dat is het zeker maar het staat er ook om bekend dat het gras er eiwitrijker van wordt.
en als je een paardenboer bent snap ik niet waarom je niet met eigen mest gaat bemesten.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:21

er word bij ons van de week ook gegierd maar de paarden gaan er gewoon op...

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:18

Bedankt voor de reacties tot dusver.
Toen ik zei dat mijn paard de eerste dagen niet het land in mocht werd er meteen gezegd dat ik overal problemen van maakte. Nou vind ik dat helemaal niet, maar ik ben wel de enige die klaagt over het natte kuil en nu dus de gegierde weides. Ik vroeg nog waarom ze een van de weilanden niet later hebben laten gieren, volgens de stalbazin komen ze niet voor een "klein stukje" (= 1 ha).

Ik hou dus voet bij stuk, huur tenslotte ook een box en ze zou haar vanmorgen in de bak zetten wat ze daar eigenlijk liever niet doen. En ik ga zometeen weer rijden om toch beweging te geven.

Ben daarnet langs het land gelopen en het is een grote giertroep.
Net als Pellie ben ik ook geen voorstander van gier maar als paarden te snel op land komen waar kunstmest gestrooid is krijg je ook problemen met de gezondheid.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:23

Als ik jou was zou ik mijn paard een weekje van het land af houden en hem daarna wel weer gewoon buiten zetten. Je hebt gelijk hoor, het is niet goed voor je paard en het gras.

Dan kun je 'm beter even loslaten in de bak of paddock en anders een wandeling met hem gaan maken. Dan is hij ook uit zijn box geweest.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:39

Ze zullen wel moeilijk doen hoor op stal want ze hebben ze niet graag binnen staan maar ik betaal er wel extra voor. Ideaal is het binnen ook niet want de andere 3 staan wel in de drek dus ze staat alleen. Gelukkig kan ze daar goed tegen en ik ga haar fijn bezighouden met rijden en wandelen, hondjes mee, ook gezellig
(Hopelijk blijft het nog even droog want ik ga nu rijden).

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:39

Ach dat eiwitten gebeuren valt wel mee, drijfmest begint namelijk pas na 4 - 6 pas echt te werken duss... Ze kunnen er naar een paar dagen wel weer op, als paarden het niet lkkr vinde vrete ze het niet zo makkelijk is het.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:05

Een eiwitpiek krijg je juist met kunstmest, tenzij je langwerkende hebt, maar die gebruikt volgens mij niemand, kunstmest word gelijk opgenomen en organische mest komt langzamer vrij en werkt ook bodemverbeterend!
Ik zou de paarden er zeker niet meteen weer oplaten. Zonde. Is het niet in verschillende stukken verdeeld oid?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 18:50

Nee, er zijn wel verschillende weides maar alles is in één keer bemest. Snap ik ook niet helemaal. Waarom niet een halve hectare onbemest laten...
Ben wel blij te horen dat drijfmest minder eiwitrijk gras tot gevolg heeft dan kunstmest. Wat is er precies zonde aan om de paarden erop te laten lopen? Ze trappen de mest dan toch goed de grasmat in? Ik vind het zonde van mijn paard om te eten en te lopen in die stinkwei

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:59

Pellie schreef:
en als je een paardenboer bent snap ik niet waarom je niet met eigen mest gaat bemesten.

en waar moet je het dan later?

ik denk dat het toch echt koeien of andere mest dan paarden mest is aangezien je die harde en vol sto zittende paarden mest toch echt je injecteur niet uit krijgt.

het gras moet toch ook groeien?
als het nou geregend heeft kan je paard er gewoon weer op zetten hoor!
nu zou het ook al kunnen,ze eten allen minder omdat het niet lekker is en stinkt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:28

kvika, mestplaten en uitrijden?? ik zie ze het hier genoeg doen. waar moet je anders met je mest heen? en paardenmest is minder belastend voor de grond.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:46

Bij ons op stal gooien ze het vlas met paardenmest iedere week na het uitmesten ook op het land wat gebruikt wordt om straks te maaien voor de voordroogbalen. Daaroverheen is nu dus ook gier geïnjecteerd.

Als ik het goed begrijp moet het dus even een dagje goed regenen voordat ik mijn paard weer op het land kan zetten. Nou, ben niet zo'n liefhebster van regen maar zeg nu dan maar "kom op met die plensbuien"

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:54

Pellie schreef:
kvika, mestplaten en uitrijden?? ik zie ze het hier genoeg doen. waar moet je anders met je mest heen? en paardenmest is minder belastend voor de grond.

maar het ging toch niet om paarden mest? of heb ik het verkeerd begrepen?

enne die regen , ja nu wel ff handig

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:07

Paardenmest uitrijden met mestwagen kan gewoon, injecteren is met vloeibare mest en met mestwagen is met vaste mest. Het probleem is dat je veel paardenbloemen en andere rotzooi in je weide krijgt te staan als je paardenmest uitrijd over je land.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 22:42

Paarden zijn wel gek op paardenbloemen Ik heb voorheen land gepacht van SBB waar niet bemest mocht worden en daar stond het vol met paardenbloemen.
Mijn paard had daar helemaal geen last van o.a. een verbrande neus wat ze wel had toen ze bij een pensionstal stond waar kunstmest gestrooid was. Ik heb daar toen in de zomer een stal moeten huren om haar overdag binnen te zetten (en was niet de enige met een bles-paard die verbrand was). DA erbij die zei dat het ook wel een een bepaald kruid kon liggen maar hij wist niet welk kruid.
Dus ik ben gewoon heel voorzichtig met bemest land. Ook omdat ze als tinker nogal gevoelig is voor teveel eiwitten en bijna de hele winter al af en aan aan de dunne is dankzij het kuil van dit land wat volgens mij van de eerste snee was en ook niet mooi droog is. Het land is vorig voorjaar pas ingezaaid en in het najaar zijn de paarden erop gekomen. Daarvoor is er een paar keer gemaaid voor eigen voordroog.

De paardenmest wordt bij ons gewoon met een kruiwagen verspreid. Overal zie je het vlas liggen. Gelukkig niet op de paardenweides maar op de 5 ha die bedoeld zijn voor de voordroog.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:09

Kunstmest geeft ineens meer eiwitten dan bijv varkensmest.
Of je moet de paarden kunstmest gebruiken, daar komt langzaam alles vrij.

Drijfmest erin is ook helemaal niet slecht voor het gras, juist behoud, zodat er dadelijk ook wat gras staat.

Bij ons hebben ze het en paar weken geleden heel dun geinjecteerd.
Daar was bijna geen mest te vinden op het gras.
En het regende een paar uur later al.
Ik heb ze toen de dag erop gewoon buiten gegooid en toen zijn ze stukjes langs de draad op gaan eten, daar komt die injecteer machine niet.

Een klein stukje was niet gedaan, maar ze gingen toch de gewone wei in uit zichzelf, dus zal het wel mee gevallen zijn

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:21

kvika schreef:
Pellie schreef:

maar het ging toch niet om paarden mest? of heb ik het verkeerd begrepen?

enne die regen , ja nu wel ff handig

ja dat klopt maar ze hebben meerdere paarden dus ik vroeg me af waarom ze niet hun eigen mest gebruiken. maar ik lees net dat ze dat wel doen én nog een keer gier.
en idd paardenbloemen kunnen rustig worden gegeten door paarden, ze verkopen ze zelfs als kruiden
Citaat:
De paardebloem wordt al sinds 1546 beschreven vanwege zijn medicinale werking, het
kruid bevat onder meer provitamine A, B en C.
De paardebloem is zeer urine drijvend, voedzaam, werkt versterkend voor de lever en verbeterd de spijsvertering.
Het kruid werkt eetlust bevorderend en is uitermate heilzaam bij een oedeem (vochtbult) of bij nier/urine problemen.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:44

ik zou je paard er idd niet opzetten!
wat je dan wel kan doen ,is lekker met je paard aan halster ff een wandelingetje maken en lekekr laten eten in de berm, als daar ruimte voor is.
Dan eet hij/zij toch lekker gras, maar dan wel onbemest haha
groetjes!