wormenkuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiBaMi

wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:44

Hoi,
Ik heb zins 2 maanden een paard, en moet dus ook onderand een wormenkuur krijgen.
maar hoelaat geef je een wormenkuur, ik bedoel:
s`ochtends met eten? ( maar poept ze dan niet gelijk de wormenkuur met het eten eruit> of is dat een gekke gedachte:P)
s`avonds met eten?~~~~
ik zelf dacht eraan om het zo te doen: om 8 uur krijgt ze eten, en dan gaat ze naar buiten, en dan gewoon om 12 uur de wormenkuur geven.
Dan is het eten al een beetje verteerd, e ntog de maag niet helemaal leeg. i kdacht dat dat gewoon het beste was.
Wat doen jullie?
Graag spoedig tips, wil het morgen nl doen.
Groetjes, !

ElskedZ

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:50

Wat wel een tip is: dat je hem niet geeft met het eten geven...
Probleem is vaak dat paarden dan nog wat hooi of iets in hun mond hebben, en daardoor de wormenspuit de inhoud dus weer uit hun mond komt.
Zelf ontwormen wij altijd zeker ruim nadat ik gereden heb, 2 a 3 uur daarna. Verstandig is ook dat je zeker weer 2 uur voor dat je paard eten krijg.

Stop de wormenspuit in ze mond, en spuit hem leeg, ik hou eigenlijk altijd mijn handen eventjes op de onder en bovenkaak, zodat hij niet kan gaan kaken of het eruit gaat spugen en dat de wormenkuur plakt.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie heb,
Succes morgen.

Oja en met dat uitpoepen dat is niet waar.....

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:41

hoi!
Heel erg bedankt !
Weet ik gelijk weer wat meer;)
ik ga het proberen samen met mn vader.
Doe het gewoon om 12 uur, .>>.4 uur na het eten krijgen dus.. en dan krijgt ze savonds oom 6 uur ofzo pas weer eten...
hopen dat het lukt!
groetjes!

ellepel

Re: wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 23:05

ik doe t juist tegelijk met eten geven.....

wormenkuur erin en daarna wat brok geven, niet teveel maar een kwart kilo
alles wat dan nog in zijn mond hangt eet ie dan op samen met zijn brok.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:58

Ligt er een beetje aan of je paard het weer uitspuugt, als dit niet zo is kan je het namelijk net zo goed tegelijkertijd met het voer geven. Zolang je het maar niet geeft vlak voor het rijden, of je moet willen dat je hele hoofdstel onder de wormenpastakwijl zit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:16

En aan je DA of de leverancier van één van de wormenspuiten kun je een ontowormschema vragen, dit hangt af van of je paard wel of niet op de wei loopt en wanneer. Verder moet je daarbij de werkzame stoffen van de wormenkuur afwisselen, zo heb je Ivermectine die tegen een behoorlijk breed wormenspectrum kan gebruikt worden en ook horzellarven. Fendenbazol etc.

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 13:34

allemaal heel erg bedankt! kheb gister de wormenkuur dus gegeven.. en ze deed het supergoed! dr zat dan ook een lekker smaakje bij stond op de verpakking. hah
groetjes!