dikke manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

veerle123

dikke manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:53

hej,
ik heb een klein probleempje.
Mijn verzorgpony heeft dikke manen, nu heb ik de laaste tijd veel problemen om de manen goed doorkambaar te houden.In de staart beginnen een beetje dredlochs te komen (ze zijn er niet naar het begint zo rond te draaien) maar in de staart heb ik altijd geleert dat je nooit met een kam in mag.Moet ik nu de staart met vingers dan "ontrafelen"???of heeft iemand nog een andere oplossing...
De manen van mijn verzorgpony mogen niet geknipt worden(dat wil de eigenaar niet, dat vind ze niet mooi) maar hoe kan ik dan het best onderhouden en goed doorkambaar maken en mijn laaste vraag hoe kan je in de dikke manen mooie "dotjes" in maken wanneer ik het probeer zijn ze te dik of te dun(en dan zitten ze allemaal achter elkaar zonder opening.

veerle

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:54

uitpluizen en dan anti-klit erin, goed door bostelen. en eventueel een vlecht in de manen en goed bijhouden

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 17:58

maar die vlecht moet die dan er dan de hele tijd in ,want dat mag niet van de eigen,aar, je mag er iets doen maarin de wei moet het eruit

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:58

Oké, even een aantal tips:
1 Klopt, je mag de staart niet KAMMEN, maar wel BORSTELEN dus gewoon met een normale borstel plukje voor plukje de staart uitborstelen, echte klitten ontrafel je voorzichtig met je vingers. daarna nog eventueel doorborstelen met een zachtere borstel

2 er bestaat zoiets als antiklitspray, bij de ruiterspeciaalzaken te verkrijgen; eerst mooi de staart uitpluizen en uitborstelen, dan spray erin, even laten intrekken, en met een zachte borstel weer mooi uitborstelen; heeft grote voordelen want nu glanst de staart mooi en bovendien blijven klitten een tijdje weg

3 als je eens zijn staart wast met speciale paardenshampoo of babyshampoo is het ook al een stuk schoner, dan staart uitborstelen en vervolgens antiklit spray eraan en tadaa; je paardje heeft een geweldig mooie, volle en glanzende staart

Succes ermee

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:00

idd, niet met een kam dr door heen. dan breken de haren af.. eerst anti-klit erin, en goed laten intrekken. en voorzichtig uitpluizen met je handen. dit kun je 1x per week doen. en dan hou je een mooie staart. en ook zo doen met de manen. en in de staart kun je een gewone vlecht in leggen. dan krijg je ook niet een soort van dredlochs, en blijft je staart goed. en in de manen kun j idd een hengstenvlecht in doen. en da. ongeveer 1x in de week anti-klit in doen en goed in laten trekken en uitpluizen. en de vlechten er weer in

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:02

En ohja, was ik vergeten; je hebt ipv een manenkam ook 'trekkammetjes' of 'uitdunkammetjes', dat zijn manenkammen maar dan iets kleiner, en een beetje 'dikker' van vorm zeg maar. daar kun je prima de manen mee uitdunnen, al vergt het wat oefening... je pakt een klein plukje manen (niet te veel ineens) en slaat dat een aantal keer om het kammetje heen. dan trek je dat kammetje met een kort en fel rukje naar beneden, en dan heb je weer een plukje minder als je het op de juiste manier doet, heeft je paard daar ook geen last van, het zal hem geen pijn doen, want bij de manenkam hebben paarden en vooral pony's vaak een dikke vetlaag zitten

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:45

En welk gedeelte hiervan heeft met het rijden te maken? Dit hoort bij VMR.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:47

RT-P --> VSW

Marije_Dusty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:48

de manen uitdunnen, dus niet korter maken.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:37

idd net wat marije_dusty zegt

En de staart.. ja ik heb van het begin dat ik mijn paard heb hem goed bijgehouden, dus elke dag met het poetsen uitborstelen (met zo'n oude haarborstel van mijzelf) anti klit erin 2 keer in de week..

en het zit er super uit, word steeds dikker, en als ik het uitkam komen er echt bijna geen haren uit.. in tegenstelling tot dat ik het 1 keer in de maand uitkam ofzo dan komt er wel een hele boel uit...

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:31

Ja kan er ook eerst heel veel glanspray in sprayen
is 5,95 geloof ik. En dan 15 min. kan het het heel goed doorbortelen
en de staart: Jou verzorgpony heeft dan blijkbaar een hele dikke
staart, dan geeft het niets als je het gaat kammen.
En daarvoor geld ook: Glansprayen, help echt hoor. Kom je er zo
doorheen Doe ik ook wel is bij mijn : 'dikstaart shetje"

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:46

JoyCiej007 schreef:
Oké, even een aantal tips:
1 Klopt, je mag de staart niet KAMMEN, maar wel BORSTELEN dus gewoon met een normale borstel plukje voor plukje de staart uitborstelen, echte klitten ontrafel je voorzichtig met je vingers. daarna nog eventueel doorborstelen met een zachtere borstel

2 er bestaat zoiets als antiklitspray, bij de ruiterspeciaalzaken te verkrijgen; eerst mooi de staart uitpluizen en uitborstelen, dan spray erin, even laten intrekken, en met een zachte borstel weer mooi uitborstelen; heeft grote voordelen want nu glanst de staart mooi en bovendien blijven klitten een tijdje weg

3 als je eens zijn staart wast met speciale paardenshampoo of babyshampoo is het ook al een stuk schoner, dan staart uitborstelen en vervolgens antiklit spray eraan en tadaa; je paardje heeft een geweldig mooie, volle en glanzende staart

Succes ermee

idd zo zou ik het ook ong. doen alleen ik zou éérst de ANTI-KLIT erin doen en dáarna pas uitpluizen/borstelen. Want anders haal je alle knopen eruit, en de anti-klit natuurlijk even goed in laten trekken

sandyjorgen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:23

1 of 2 keer [er week anti klit op, in en onder de manen en staart spuiten en daar na door kammen met een Oyster ronde manen borstel. die is wel duur maar succes gegarandeerd! ook voor tinkers en hafilgers met super veel manen!!
succes

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:10

Mijn pony heeft ook zo'n dikke staart. Als je hem wast en daarna 'luchtig' een borstel doorheen haalt, is ie echt prachtig!! Lekker vol, glimmend, zonder klitten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:02

Ik zou eens een antiklit-middel proberen voor paarden, werkt bijna altijd perfect!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:37

pas wel op met antiklit en manen,, kun je nogal glibberige (gladde) teurgels door krijgen..

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:44

Mn Shet heeft ook enorme dikke manen. Die spuit ik 1 a 2 keer per weeg in met anit-klit, laat dat een paar minuutjes intrekken en dan met een borstel er gewoon even doorheen gaan. Werkt super!

Phrono

Re: dikke manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:01

Mijn bijrijdhaf heeft ook hele dikke manen. Ik was ze regelmatig, eerst met shampoo en daarna met cremespoeling. Daarna gaat er anti-klit in de staart en manen en borstel in de manen en staat even. In de zomer gaan er loshangende vlechten in haar manen.