Verzorging lange manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Verzorging lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 13:10

Hallo,

Ik heb een Welsh Cob met lange manen , heeft iemand hier ervaring mee hoe deze te verzorgen? Bv moet ik ze iedere dag invlechten om beschadigingen te voorkomen of juist niet? Hoe doen jullie dat? Hoe krijg ik ze dikker? Moet ik ze bijknippen? Vertel je ervaringen!!!

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:13

mijn shet heeft ook lange manen, ik spuit er af en toe anti-klit in en eens in de zoveel tijd kam ik ze, dit doe ik bijna niet om te voorkomen dat ze hele dunne manen krijgt en verder heb ik ze nog nooit ingevlochten en bijknipppen zou ik niet doen ! dat word zo lelijk dan zou ik als ik jou was manen trekken ipv knippen

diewertje

Re: Verzorging lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:57

gewoon lekker een hengstenvlecht erin doen . Mijn fries heeft ook hele lange manen en staat altijd in de vlecht. 1 a 2 keer in de week haal ik de vlecht eruit doe ik er een beetje cowboy magic of hair repair (eigen merk van de kruidvat) in en daarna gaat er weer een nieuwe vlecht in. Het haar wordt al snel dikker omdat je er heel weinig aanzit met kammen en dergelijke en het haar slijt niet langs zijn voerbak.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:22

mijn fries staat met 5 a 6 vlechten in. ik doe ze 2 keer per week over. antiklit erin en even met een grove borstel er door heen. als je begint met vlechten, begin dan heel los. tijdens het hoofd naar beneden doen, rekt de vlecht aan de bovenkant mee en zo breekt er geen haar af. de lange voorpluk vlecht ik af en toe.

DuchesS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:06

magicrover schreef:
mijn fries staat met 5 a 6 vlechten in. ik doe ze 2 keer per week over. antiklit erin en even met een grove borstel er door heen. als je begint met vlechten, begin dan heel los. tijdens het hoofd naar beneden doen, rekt de vlecht aan de bovenkant mee en zo breekt er geen haar af. de lange voorpluk vlecht ik af en toe.

Zo doe ik het ook met mijn haflinger!

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:57

je kan ook 1x per week invlechten, drie dagen laten zitten en dan 4 dagen los, en dan weer opnieuw invlechten. Moet je alleen wel opletten dat je dan andere plukken pakt, anders breken de haren op een gegeven moment af. Dus de ene keer van voor naar achteren en de andere keer andersom bijvoorbeeld. En antiklit natuurlijk en zo weinig mogelijk met de borstel erin

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:02

ik zou het gewooon loslaten hangen mijn shet heeft ook erg lange manen ik spuit er gewoon equshine in en ik borstel het om de dag met een gewone mensen borstel uit! werkt na mijn idee het beste!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:18

mijn shet heeft super dikke en lange manen, en dat terwijl ik het iedere dag borstel (vaak zonder anti-klit) en ik ze nooit invlecht.

mijn theorie: als je iedere dag netjes de manen van je paard bijhoud, komen er niet snel klitten in die je eruit moet trekken/knippen, daar houd je alleen maar minder manen aan over...

ik zou iig NIET trekken, van manen trekken worden de manen alleen maar dunner van!! knip af en toe de puntjes bij, doe dit niet netjes recht, maar gewoon een klein puntje, een beetje in de wilde weg. daardoor ziet het er natuurlijk uit en worden de manen ook dikker door het knippen!

in mijn profiel kan je foto's van mijn shet zien! ik vind ze toch redelijk netjes !

mickey1978

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:06

En hoe moet dat dan als ze echt heel erg lang worden?? Moet ik ze dan invlechten en opbinden? hoe doen jullie dat??

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:33

ehmmm naja wat ik doe is echt de aller uiterste puntjes inknippen maar echt maar een heel klein stukje maar voor de rest doe ik er niets mee maar hoelang zijn die manen dan nu? heb je een foto ofzo?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:02

Anti klit vind ik niet fijn voor de manen. Er komt een heel ranzig vettig laagje op, daarom gebruik ik het niet. hoe ik het doe:

uitpluizen en eventueel vlechten, gelukkig heb ik niet al te lange manen om bij te houden.

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:28

Ik pluis de manen van me shetlander eens in de maand een keertje uit.. Maar de volgende dag zit het toch wel weer vol klitten.
Ik wil er geen vlechten in leggen omdat ik bang ben dat ze ze dan misschien afschuurt of als ze door haar wei-genootjes worden afgeknaagt..
Het ziet er nu echt niet meer uit dus binnekort gaan Amanda ze recht trekken en hoop ik dat het er weer een beetje normaal uitziet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:34

Voor mijn Friese merrie gebruik ik dagelijks haarlotion van Zwitsal en ik kam met die Oster Manenborstel, ontklitten doe ik met Silk-Care van Leovet, erg fijne spray!

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:34

Een welsh-cob is heel wat anders dan een shet. Shetlanders hebben van nature al een hele bos manen.
Bij andere rassen moet je er echt wel anders mee omgaan dan met shetlandermanen

Roanda98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:48

Bij mijn haflinger die een flinke dikke bos manen heeft.Doe ik alleen maar eens in de zoveel tijd helemaal uitpluizen en bijtrekken, dat gaat nog steeds goed.In de zomer maak ik er vlechten in. Maar mijn haflinger komt niet in de wei dus dat scheelt ook een stuk natuurlijk.
Succes met het uitproberen

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:32

Ik laat de manen van mijn welsh gewoon los hangen. Af en toe kam ik ze uit.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:21

mijn verzorgpony heeft ook lange manen.. meestal worden ze een paar keer in de week goed uitgeborsteld (uiteraard eerst (flink) anti-klit erin spuiten) en dan met een gewone borstel uitkammen.. de ene keer word het wat vaker gedaan dan de andere keer, ligt er maar net aan hoe smerig ze zijn en of ze vaak moeten lopen, en of ze een wedstrijd ofzo hebben
maar vlechten doe ik er eigenlijk nooit in.. heb het altijd los en dat blijft prima
hoewel, als je er vlechten (of een hengstenvlecht) erin doet dan hebben ze de dag er na wel mooie krullen en dan lijkt het ook meteen een stuk dikker en voller, maar er bestaat volgens mij niet een middel om de manen dikker te laten krijgen

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:56

Ik bijf er gewoon vanaf, dan groeien ze beter heb ik de indruk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:29

In de zomer vlecht ik meestal in, maar dan moet je geen paard-pony hebben die gauw gaat schuren, anders ben je niet blij!
Verder punt ik het in de winter wel eens bij.

lentjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:04

ik zou vlechten en dan om de 2 dagen opnieuw vlechten maar wel goed elke dag alle strootjes en dergelijke eruithalen, mijn pony had weinig haar toen ik haar kreeg maar je ziet wel vooruitgang met deze methode

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:23

Mocht je de puntjes van de manen willen bijknippen dan moet je dat eens met een kartelschaar proberen. Dat geeft namelijk een natuurlijker effect!

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:47

ik zou gewoon anti klit gebruiken en in een hengatenvlecht doen om schuren of knabbelen van andere paarden te verkomen! succes

mickey1978

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 06:21

De pony staat nooit met andere paarden in de wei en hij schuurt ook niet. Ik vlecht ze nu iedere 2 dagen in. Nu maar hopen dat ze echt lang worden. Wil ze toch zeker een meter lang laten worden!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:27

mijn merrie staat altijd in de vlechten, haar manen zijn te lang om los te hangen, maar ik doe ze 1x in de 3 weken opnieuw.

nog 1 tip: GEEEEEEEN antiklit gebruiken, dat is echt bende en niet goed voor de haren. Je kunt beter een creme gebruiken.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:15

Amica heeft lange manen (tot over haar schouder) en daar doe ik hélemaal niks mee.
Ze hangen gewoon los, en 1 keer in de week kam ik ze uit. Als er een klit in zit doe ik dit tussendoor eruit halen, en 1 keerin de zoveel tijd gaat er even antiklit in. Ze blijven prima hoor.