Probleem met weide !! :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flieka_lOver

Probleem met weide !! :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:29

Hoi,

wij gaan dus binnenkort een pony (d-maatje) aanschaffen.
we hebben nu een wei gevonden (huur) het zijn 2 percelen die naast elkaar liggen (2,4 ha) er is geen water en geen stroom heeft iemand een oplossing hoe ik dit water en de stoom naar de weide zou kunnen krijgen?

ER STAAT AL EEN PONY!! dus hij/zij komt niet alleen te staan!

het is ongeveer 5 a 7 min. lopen vanaf mijn huis. eerlijk gezegt heb ik geen zin om 3/4 x per dag te gaan lopen of fietsen een auto heb ik niet en kan niet , ik ben 14.

ik hoop dat iemand me kan helpen.

elmiran

Re: Probleem met weide !! :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:14

5-7min vind ik nog mee vallen. Als ik naar m'n paard toe zou lopen doe ik er 15/20m over, en fietsen ongeveer 6min. heb gelukkig een brommer dus ben er zo maar vind het niet erg om een keer te fietsen. Als het mooi weer is loop ik gewoon.

Water kun je makkelijk met de hand bijvullen. Gewoon een badkuip of een grote ton neer zetten. Voor de stroom hebben wij een stuk gegraven richting de wei en zo'n draadje in de grond gestopt, en het uiteinde aan het draad van de omheining vast gemaakt. Hoe je dat met water doet weet ik niet, we hebben zelf geen automatische drinkbakken;( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

Als je geld over heb, een grondput laten slaan en stroom is gewoon met een accu en weideklok, maar ik neem aan dat die andere pony wel stroom heeft en dan mag je misschien de draad doorverbinden.

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:23

Is er wel een sloot?, dan zou je een weidepomp neer kunnen zetten heb ik ook. Moet je wel een schone sloot hebben natuurlijk, mijn slangen hangen in oude trommels van wasmachines.

Stroom heb ik ook niet, schrikdraad is op batterijen en als we aan het klussen zijn nemen we een aggregaat mee.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:30

mijne hebben een grondput met zelfdrinker en een badkuip, ze gebruiken beide en stroom met een accu (mn vader denkt nu na over een zonnepaneeltje). Je zegt dat er al een pony staat, hoe is het daar geregeld?

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:12

Hoi, alvast bedankt voor de reactie's allemaal!
Die andere pony staat gewoon zonder stroom daar, ze hebben wel schrikdraad maar dus zonder stroom..
het meisje loopt elke dag 's morgens en 's avonds naar de weide en neemt dan 3 emmers met water mee zegt ze..
er is jammer genoeg ook geen sloot...
het lijkt me dan wel zo dat ik maar moet gaan lopen..

net was ik weer even gaan kijken .. op het tweede perceel staat geen schuilstal..
iemand ook daar een oplossing voor hoe ik zelf (met een handige pa ) daar een schuilstal te maken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:25

Voor een schuilstal zal je een vergunning moeten aanvragen en dan moet hij ook nog flink stevig staan met diepe palen de grond in, hij moet weersbestendig zijn, dus dat kost best wel wat.

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:29

Oke,

bedankt allemaal .. !
ik denk dat dit topic weer opslot kan

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:32

Nog even hoor, weet waar je aan begint, slepen met emmers water naar een weiland valt niet mee een emmerte water hebben ze zo opgedronken! Heleboel jerrycans vullen en die door je pa langs laten brengen met de auto!

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:10

Je laat voor 80 euro een buis slaan door een bedrijf, daar boven op zet je aan een paal een gewone handpomp, met een kuip. 1x in de 2 dagen - 3dagen een keer weer volpompen. Voor stroom heb je stroomappartaten op accu's en die kun je aansluiten op een trekkeraccu en dan kun je zowiezow 2 maand verder. En een schuilstal heb je geen vergunning voor nodig, maar dan moet je hem aan 1 kant loslaten, en als je hem dicht wilt maken kan en mag dat wel, maar moet je er even 2 autobanden aanmaken, dan is die verrijdbaar en is het dus een wagen en geen schuur.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:47

Ik denk dat die oplossing van tenerife het makkelijkst is, en ook een van de goedkoopste.

Afgelopen zomer stond mijn pony ook op de wei, was wel een sloot in de buurt maar die was ontzettend vervuild.
Dus ik ging in de zomer 2/3x per dag (lag eraan hoe warm het was) met een auto vol met jerrycans naar de wei om het bij te vullen.
(vond mn vader ook niet een van de leukste dingen om te doen, in zn vakantie zoveel keer per dag naar de wei te rijden )

Als je een wei deelt kan je dat altijd nog afwisselen, bij mijn pony stonden ook 2 andere pony's, maar de eigenaresse daarvan kwam zelden, dus deed ik het gewoon.
Maar vergis je niet het is echt heel vervelend werk, en het kost je ook klauwen vol met geld omdat het water uit de kraan komt.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:57

1 pony drinkt niet zoveel, maar als je inderdaad met meerdere paarden steeds jerrycans moet vullen...

Je kunt ook een 1000 liter watertank kopen die je op een karretje zet. Als je vader dan 1x per week of 2 weken die tank wil vullen en daar heen rijden met de auto, dan kom je ook een heel eind!
Maar een bron slaan is dan wel makkelijker. moet je wel eerst toestemming vragen aan de gemeente. Misschien is het grondwater daar vervuild, en dan mag het niet (en is schadelijk voor je pony)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:14

Bij de Welkoop kun je gewoon een stroomapparaat kopen die op een accu loopt. Echter gaat deze niet zo heel lang mee dus moet je wel goed in de gaten houden dat hij niet leeg is. Daarbij kost het klauwen vol met geld om die accu elke keer te vervangen.

Dat je pony daar geen water heeft is heel lastig, het beste is inderdaad dit op te lossen door je vader even te laten helpen met een grote jerrycan die wellicht in de auto kan staan. Anders is het niet te doen, dan blijf je slepen met emmers water. Helemaal met vorst en warm weer drinken paarden erg veel.

Flieka_lOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 11:05

Oke bedankt, ik heb het mijn vader verteld en hij kan aan van die grote tonnen komen , die gaan we vullen met water en brengen we dan .

de stoom is ook opgelost. ik heb met het meisje besproken om samen een accu te kopen !

er zaten hele goede oplossingen bij, bedankt daarvoor !!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:21

tenerife schreef:
Je laat voor 80 euro een buis slaan door een bedrijf, daar boven op zet je aan een paal een gewone handpomp, met een kuip. 1x in de 2 dagen - 3dagen een keer weer volpompen. Voor stroom heb je stroomappartaten op accu's en die kun je aansluiten op een trekkeraccu en dan kun je zowiezow 2 maand verder. En een schuilstal heb je geen vergunning voor nodig, maar dan moet je hem aan 1 kant loslaten, en als je hem dicht wilt maken kan en mag dat wel, maar moet je er even 2 autobanden aanmaken, dan is die verrijdbaar en is het dus een wagen en geen schuur.

Deze oplossing zie je vaak zat, idd handig zo een handpomp.

Tare

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:49

En een schuilstal heb je geen vergunning voor nodig, maar dan moet je hem aan 1 kant loslaten, en als je hem dicht wilt maken kan en mag dat wel, maar moet je er even 2 autobanden aanmaken, dan is die verrijdbaar en is het dus een wagen en geen schuur.[/quote]

Hoi,
Ik wil misschien een schuilstal plaatsen en vroeg me af hoe ik onder een vergunning uit zou kunnen komen. Ik heb al gezocht op het net, maar ik heb deze regels nergens gevonden. Hoe kom je aan deze info, van welke site?
Alvast bedankt,
Tare

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:29

Volgens mij verschilt het per gemeente wat precies de regels zijn. Hier in de gemeente zijn ze er vrij streng aan, je mag letterlijk niks zetten zonder vergunning.
Bekijk dus de gemeentelijke verordening er eens op na.

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:46

3 kanten los mag volgens mij zowieso, en tsjah als het op wielen staat kunnen ze je gewoon niks maken omdat het een wagen is omdat het kan rijden.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:59

koop een kruiwagen en een yerrie kan en walla

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:11

ja hoor, paar yerrycans met water in je kruiwagen en een grote cementbak kopen om het water in te doen..
kun je er zo heen lopen

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:07

Je moet alleen geen badkuip nemen!
Hierin kunnen veel bactries gaan zitten vooral als het erg warm is!

Wij hebben ook een betonnen bak met water!
Dit is trouwns vooral handig voor paarden die door verveling hun water bak gaan omschopen!

Ik moet ook met water slepen!maar mijn paard staat gelukkig achter het huis(eigen wei!)

En stroom kan je gewoon krijgen op batterij(zijn in de aanbieding bij agradi!)

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:33

crownjumper schreef:

Dit is trouwns vooral handig voor paarden die door verveling hun water bak gaan omschopen!

Ik moet ook met water slepen!maar mijn paard staat gelukkig achter het huis(eigen wei!)

En stroom kan je gewoon krijgen op batterij(zijn in de aanbieding bij agradi!)

Wij hebben een cement bak, die doen we om de zoveel tijd al het water eruit, ff schoon schrobben, en dan weer schoon water erin. Je kan ook een pomp laten zetten. (wij hebben een pomp maar gebruiken we nog niet) Maar dan moet de wel rekening houden dat je het grondwater laat testen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:08

crownjumper schreef:

Even benieuwd: waarom zouden er in een badkuip meer bacterien gaan zitten dan in een betonnen bak? Dat is toch onlogisch?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:59

Je hebt ook van die grote vee drinkbak-dingen geen idee hoe het heet, maar het is een soort grote jerrycan waar bijv. 150-300 L water in kan, met onderaan een soort drinkbak.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:05

Wij hebben een handpomp. Die is door een loonwerker geslagen en geplaatst. Kostte destijds 60 gulden...maar dat is al best lang geleden.
Wij hebben zo altijd vers water dat we zelf oppompen. Heel handig hoor!
Hoef je nooit meer te sjouwen!