Kale plekken van drijven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxHHxx

Kale plekken van drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:26

Mij paard kan soms nogal wat traag zijn en ik moet dus vaak been geven.
Hier krijgt hij alleen van die kale plekken van, dit vind ik zo lelijk.

Net of je hem heel de tijd prikt!

Wie heeft hier een oplossing voor?!

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:30

neem eens een zweepje mee als je gaat rijden? wanneer je paard dan niet reageerd op je been, geef je hem een tikje.
zo hoef je niet tig keer te drijven, want dat is ook ehlemaal niet de bedoeling

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:33

Ik heb ook een zweepje, maar zweep en sporen reageert ie soms gewoon niet goed op. Het is niet echt een werkwillig paard!

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:35

rij me met sporen of zonder?

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:09

Met wedstrijd en les wel, maar thuis probeer ik zoveel mogelijk zonder

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:32

Een paard kan je voor een groot deel naar je eigen hand zetten....
Het is duidelijk tijd voor les bij jou, (word je er zelf niet moe van? *drijven*)

In iedergeval veel succes verder!

Weet je wat ook nog wel is wil helpen...
1: Je zit op je pony
2: Iemand laat je pony schrikken
3: Je pony gaat rennen
4: Probleem opgelost...

Hahaha Grapje hoor!!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:08

Leandra15 schreef:
Een paard kan je voor een groot deel naar je eigen hand zetten....
Het is duidelijk tijd voor les bij jou, (word je er zelf niet moe van? *drijven*)

In iedergeval veel succes verder!

Weet je wat ook nog wel is wil helpen...
1: Je zit op je pony
2: Iemand laat je pony schrikken
3: Je pony gaat rennen
4: Probleem opgelost...

Hahaha Grapje hoor!!

Whaha super ! .

Ik zou idd meer je zweep hanteren, en een kort tikje geven als ie niet reageert op je been.
Niet teveel gaan zwepen, enkel als ie niet reageert op drijven.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:59

Van stap naar draf en zo voouit werken. Dus veel overgangen maken en het rijden 'leuker' maken met veel figuren en voltes en tempowisselingen. Mijn paard is nu ook onwijs snel daardoor

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:00

zweepje er ook wel bij houden, maar niet te veel idd

leannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 21:50

lijkt me niet erg goed als je kale plekken krijgt van het drijven.. inderdaad je zweepje erbij en overleg eens met je instructeur hoe je dit anders aan kan pakken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:22

Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat je steeds been geeft. Je geeft een opdracht en dat doet hij, eventueel na nog een keer herhalen. En dan moet hij in pinciepe gewoon door gaan met die opdracht uit voeren tot jij iets anders zegt. Als hij op een bepaald tempo moet lopen is het niet de bedoeling dat hij zelf in een ander tempo gaat lopen. Zet hem in het tempo dat jij wil, laat merken dat hij het goed doet en zodra hij zakt naar een lager tempo krijgt hij een tikje achter je been.

Als hij niet werklustig is prbeer het hem dan juist leuk te maken, anders bereik je niks. Zorg dat hij geen volle maag heeft voor hij gaat lopen en zodra hij iets goed doet beloon je hem. Zorg voor veel afwisseling en eindig altijd met iets wat goed gaat. stoppen is beloning, ook als hij de hele tijd dwars ligt. Eindig met iets wat hij goed kan. Voorbeeld: Ik heb een draver, hij kan hard en dat weet hij, hij vind het super leuk. Of het nu goed of slecht ging voor het uit stappen mag hij altijd even uit waaien. En dat weet hij aan het einde wacht hij ook echt tot ik 'toe maa' zeg en weg is hij. Daarna stap ik uit, en beloon hem we zijn gestopt na iets wat hij goed kan. Na elke keer dat hij iets goed deed kreeg hij een beloning. Zo krijgt hij wel in de gaate dat braaf zijn leuk is.

Soms helpt het ook om hem twee uur van te voren geen eten meer te geven. Als hij in de wei staat gaat dat een beetje moeilijk. En hem na het rijden een beetje eten te geven. Wat hooi of een schepje muslie.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:58

Ik ga met iedereen hier boven mee. En bedenk: 1 keer een duidelijke tik met de zweep is duidelijker en vriendelijker als 10 keer een kleine of 20 keer been... Begin altijd eerst met been, geen reactie, dan been met een tikje, geen reactie, dan been met een duidelijke tik. Probeer eens op je eigen been hoe een tik overkomt, dan weet je wat je pony er van meekrijgt... misschien ben je niet duidelijk genoeg met je zweepje en vindt ie het alleen maar een lekkere kriebel..

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:05

Nieuwe batterijen

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:16

judith_cloud schreef:
Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat je steeds been geeft. Je geeft een opdracht en dat doet hij, eventueel na nog een keer herhalen. En dan moet hij in pinciepe gewoon door gaan met die opdracht uit voeren tot jij iets anders zegt. Als hij op een bepaald tempo moet lopen is het niet de bedoeling dat hij zelf in een ander tempo gaat lopen. Zet hem in het tempo dat jij wil, laat merken dat hij het goed doet en zodra hij zakt naar een lager tempo krijgt hij een tikje achter je been.

Als hij niet werklustig is prbeer het hem dan juist leuk te maken, anders bereik je niks. Zorg dat hij geen volle maag heeft voor hij gaat lopen en zodra hij iets goed doet beloon je hem. Zorg voor veel afwisseling en eindig altijd met iets wat goed gaat. stoppen is beloning, ook als hij de hele tijd dwars ligt. Eindig met iets wat hij goed kan. Voorbeeld: Ik heb een draver, hij kan hard en dat weet hij, hij vind het super leuk. Of het nu goed of slecht ging voor het uit stappen mag hij altijd even uit waaien. En dat weet hij aan het einde wacht hij ook echt tot ik 'toe maa' zeg en weg is hij. Daarna stap ik uit, en beloon hem we zijn gestopt na iets wat hij goed kan. Na elke keer dat hij iets goed deed kreeg hij een beloning. Zo krijgt hij wel in de gaate dat braaf zijn leuk is.

Soms helpt het ook om hem twee uur van te voren geen eten meer te geven. Als hij in de wei staat gaat dat een beetje moeilijk. En hem na het rijden een beetje eten te geven. Wat hooi of een schepje muslie.

Bedankt voor de tips!

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:20

Ik probeer ook zoveel mogelijk net te drijven. In draf gaat het ook al veel beter en helpt vaak een klein tikje achter het been. Alleen de galop blijft moeilijk. Als ik heb een tikje geef, ben ik hem snel van voren kwijt.

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:21

Ik heb soms ook wat luie paarden
Ik denk dat het beste is, om gewoon duidelijke hulpen te geven en dan weer een poosje niks. Als je paard op de eerste beendruk niet reageert, dan schop je hem gewoon een keer goed aan. Als hij dan bijvoorbeeld aanspringt in galop, niet meteen gaan draven, maar gewoon een stukje doorgaan en dan weer gaan draven.
Als je dit vol blijft houden, wordt je paard vanzelf fanatieker. (tenminste dit is mijn ervaring) en dan hoef je minder been te geven. Heb je ook een zweep niet meer nodig!

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:44

Mijn paard krijgt het elk jaar van zijn deken en het lijkt van mijn benen te komen. Dit gebeurd altijd als hij gaat verharen....misschien is dat bij jou ook zo?

monsera

Re: Kale plekken van drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:38

Ik heb even in je profiel gekeken en daar rijd je Z en M is het 1 van deze paarden?

Als je veel been moet geven betekend dat meestal dat ze niet goed aan het been zijn.Ik zou dan veel overgangen gaan rijden en veel schijn overgangen.Lekker actief rijden.Die van mij denkt ook wel eens lui te zijn en doet net of hij niet voelt dat ik been geef.Als ik dan een aantal keren goed weg rij in de draf en hem een aantal keren goed opvang dan is hij daarna weer heel oplettent en hoef ik bij wijze van maar te denken aan voorwaarts en gaat hij al.Ook in de stap en de galop kun je dit doen.

Je zegt dat je in de galop meer moeite hebt omdat je hem dan na een tikje van voren kwijt bent maar geeft hij dan wel reaktie{dus gaat hij voorwaarts}?daar zou ik eerst al blij mee zijn herhaal het een aantal keren en het zal steeds netter gaan.

Verder hou ik die van mij lekker fris in het hoofd door niet alle dagen dressuur te rijden maar ook veel te longeren met ze te springen en lekker een buitenrit maken.

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:46

Ik herken dit wel, heb er op het moment ook last van dat zijn vacht dunner wordt waar ik mijn been leg!!!
Maar dit komt naar mijn idee meer door de wisseling van wintervacht naar zomervacht.
Ook waar mijn sjabrakjes zitten, is de vacht "kaler" aan het worden.
Bij zijn borst en hals is hij al netjes door zijn vacht heen gekomen, alleen op het lijf nog niet.....
Het is een heel raar gezicht, maar ik weet niet wat ik hier aan moet doen.
Heeft iemand tips???

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 14:48

Als je hem alleen maar been geeft, word 'ie volgensmij alleen maar harder .. helpt niet denk .. Zou iid afwisseling in het werk, maak een keer een sprongetje .. Wat hielp bij Chesney, was ook een keer gewoon de teugels lossen, en wel zo dat hij een beetje zijn eigen gang mag gaan, maar jij bepaalt het tempo. Zo merkt hij dat hij wat vrijheid krijgt en gaat je paard waarschijnlijk wat sneller, ruimer en enthousiaster lopen. Zo gebeurde dat ook met Chesney, natuurlijk niet de dag erna meteen de teugels weer kort .. wel wat rustig opbouwen .. Of zoals hier als is genoemd: als 'beloning' iets doen wat hij leuk vind .. Chesney vind snel in galop gaan erg leuk daarom mag ze aan het eind van het uurtje even lekker uitwaaien in galop.

Maak je ook wel eens buitenritten? zoja is er niets aan de hand.. zonee: maak regelmatig buitenritten, is ook wel eens leuk als afwisseling

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:38

Heb je dit het hele jaar door? Mijn vorige paard kreeg nl. ook kale plekken, dat kwam puur door zijn 'wintervacht' en tijdens de overgang naar zomervacht. In de zomer had hij er geen last van. Overigens was het erger als ik met schoenen/chaps reed dan met leren laarzen.

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:21

monsera schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken en daar rijd je Z en M is het 1 van deze paarden?

Als je veel been moet geven betekend dat meestal dat ze niet goed aan het been zijn.Ik zou dan veel overgangen gaan rijden en veel schijn overgangen.Lekker actief rijden.Die van mij denkt ook wel eens lui te zijn en doet net of hij niet voelt dat ik been geef.Als ik dan een aantal keren goed weg rij in de draf en hem een aantal keren goed opvang dan is hij daarna weer heel oplettent en hoef ik bij wijze van maar te denken aan voorwaarts en gaat hij al.Ook in de stap en de galop kun je dit doen.

Je zegt dat je in de galop meer moeite hebt omdat je hem dan na een tikje van voren kwijt bent maar geeft hij dan wel reaktie{dus gaat hij voorwaarts}?daar zou ik eerst al blij mee zijn herhaal het een aantal keren en het zal steeds netter gaan.

Verder hou ik die van mij lekker fris in het hoofd door niet alle dagen dressuur te rijden maar ook veel te longeren met ze te springen en lekker een buitenrit maken.

Het gaat inderdaad om mijn paard waar ik M mee rijdt.Het gaat ook steeds beter aleen soms geeft ie echt bijn geen reactie. En als ie wel reactie geeft, dendert ie vaak gelijk zo door. Ik probeer ook veel af te wisellen qua rijden. Alleen buiten rijden gaat niet echt. Hij wil niet echt van huis weg en dan gaat ie heel lelijk doen en wil ie alleen maar terug.

xxHHxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 17:22

Kyona schreef:
Heb je dit het hele jaar door? Mijn vorige paard kreeg nl. ook kale plekken, dat kwam puur door zijn 'wintervacht' en tijdens de overgang naar zomervacht. In de zomer had hij er geen last van. Overigens was het erger als ik met schoenen/chaps reed dan met leren laarzen.

In de zomer is het inderdaad bijna niet, maar nu vind ik het wel lelijk.

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:48

Dat heb ik ook zoals ik zei, het zal bij jou ook wel door het verharen komen........

Ik heb me erbij neergelegd dat het niet weggaat en je moet er schijt aan hebben wat anderen denken.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:35

Kyona schreef:

Dit is ook precies mijn ervaring met enkele paarden...