Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Leandra15 schreef:Een paard kan je voor een groot deel naar je eigen hand zetten....
Het is duidelijk tijd voor les bij jou, (word je er zelf niet moe van? *drijven*)
In iedergeval veel succes verder!![]()
Weet je wat ook nog wel is wil helpen...
1: Je zit op je pony
2: Iemand laat je pony schrikken
3: Je pony gaat rennen
4: Probleem opgelost...
Hahaha Grapje hoor!!![]()
.
judith_cloud schreef:Het is inderdaad ook niet de bedoeling dat je steeds been geeft. Je geeft een opdracht en dat doet hij, eventueel na nog een keer herhalen. En dan moet hij in pinciepe gewoon door gaan met die opdracht uit voeren tot jij iets anders zegt. Als hij op een bepaald tempo moet lopen is het niet de bedoeling dat hij zelf in een ander tempo gaat lopen. Zet hem in het tempo dat jij wil, laat merken dat hij het goed doet en zodra hij zakt naar een lager tempo krijgt hij een tikje achter je been.
Als hij niet werklustig is prbeer het hem dan juist leuk te maken, anders bereik je niks. Zorg dat hij geen volle maag heeft voor hij gaat lopen en zodra hij iets goed doet beloon je hem. Zorg voor veel afwisseling en eindig altijd met iets wat goed gaat. stoppen is beloning, ook als hij de hele tijd dwars ligt. Eindig met iets wat hij goed kan. Voorbeeld: Ik heb een draver, hij kan hard en dat weet hij, hij vind het super leuk. Of het nu goed of slecht ging voor het uit stappen mag hij altijd even uit waaien. En dat weet hij aan het einde wacht hij ook echt tot ik 'toe maa' zeg en weg is hij. Daarna stap ik uit, en beloon hem we zijn gestopt na iets wat hij goed kan. Na elke keer dat hij iets goed deed kreeg hij een beloning. Zo krijgt hij wel in de gaate dat braaf zijn leuk is.
Soms helpt het ook om hem twee uur van te voren geen eten meer te geven. Als hij in de wei staat gaat dat een beetje moeilijk. En hem na het rijden een beetje eten te geven. Wat hooi of een schepje muslie.

Zou iid afwisseling in het werk, maak een keer een sprongetje .. Wat hielp bij Chesney, was ook een keer gewoon de teugels lossen, en wel zo dat hij een beetje zijn eigen gang mag gaan, maar jij bepaalt het tempo. Zo merkt hij dat hij wat vrijheid krijgt en gaat je paard waarschijnlijk wat sneller, ruimer en enthousiaster lopen. Zo gebeurde dat ook met Chesney, natuurlijk niet de dag erna meteen de teugels weer kort .. wel wat rustig opbouwen .. Of zoals hier als is genoemd: als 'beloning' iets doen wat hij leuk vind .. Chesney vind snel in galop gaan erg leuk
daarom mag ze aan het eind van het uurtje even lekker uitwaaien in galop. 
monsera schreef:Ik heb even in je profiel gekeken en daar rijd je Z en M is het 1 van deze paarden?
Als je veel been moet geven betekend dat meestal dat ze niet goed aan het been zijn.Ik zou dan veel overgangen gaan rijden en veel schijn overgangen.Lekker actief rijden.Die van mij denkt ook wel eens lui te zijn en doet net of hij niet voelt dat ik been geef.Als ik dan een aantal keren goed weg rij in de draf en hem een aantal keren goed opvang dan is hij daarna weer heel oplettent en hoef ik bij wijze van maar te denken aan voorwaarts en gaat hij al.Ook in de stap en de galop kun je dit doen.
Je zegt dat je in de galop meer moeite hebt omdat je hem dan na een tikje van voren kwijt bent maar geeft hij dan wel reaktie{dus gaat hij voorwaarts}?daar zou ik eerst al blij mee zijn herhaal het een aantal keren en het zal steeds netter gaan.
Verder hou ik die van mij lekker fris in het hoofd door niet alle dagen dressuur te rijden maar ook veel te longeren met ze te springen en lekker een buitenrit maken.
Kyona schreef:Heb je dit het hele jaar door? Mijn vorige paard kreeg nl. ook kale plekken, dat kwam puur door zijn 'wintervacht' en tijdens de overgang naar zomervacht. In de zomer had hij er geen last van. Overigens was het erger als ik met schoenen/chaps reed dan met leren laarzen.
Kyona schreef:Heb je dit het hele jaar door? Mijn vorige paard kreeg nl. ook kale plekken, dat kwam puur door zijn 'wintervacht' en tijdens de overgang naar zomervacht. In de zomer had hij er geen last van. Overigens was het erger als ik met schoenen/chaps reed dan met leren laarzen.