Een kleinere pony? Of gelijk aan een grotere beginnen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paarden01

Een kleinere pony? Of gelijk aan een grotere beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:09

Hoii
Ik wil graag een pony. Maar ik heb nog nooit eerder een pony gehad. Is het dan handig om eerst een kleinere pony te nemen. Of gewoon gelijk aan een grotere beginnen? Ik wil geen dressuur/spring pony. Maar voor recreatie. En zelf dacht ik aan een welsh van 1,30 (Ps: Ik ben 13 jaar, en 1,50 lang) Groetjes...

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:11

Waarom een kleine pony?
heb je alleen maar kans dat je eraf groeit.
pak lekker een D of een E pony .

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:12

Ik zou ook een d of e pony nemen.. anders ben je er heel snel te groot voor

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:13

ik zou ook een grote pony nemen, beter een grote makke pony dan een klein vervelend beestje (is natuurlijk lang niet altijd zo, maar het is zonde dat je er zo uit groeit want je zit op dit moment wel in de 'groeileeftijd' )

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:15

ik zou ook een grotere nemen, want als je dan net lekker op weg bent met je pony, ben je er af gegroeit en moet je er weer afschijt van nemen..

monsera

Re: Een kleinere pony? Of gelijk aan een grotere beginnen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:22

Het maakt niet uit of je eerst een kleine of een grote pony neemt.Je moet goed naar het karakter van de pony kijken.Ik zou een rustig en een wat oudere pony kopen als ik jou was.Ik zou zelf een iets grotere pony kopen maar dat komt omdat ik niet een pony kan verkopen als ik hem eenmaal in bezit heb.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:49

als je het alleen maar om de recreatie doet zou ik een haflinger of fjord nemen. die zijn niet groot, maar wel berensterk. ze kunnen over het algemeen wel beetje springen (sommige hebben natuurlijk meer talent dan de ander) en vaak zijn ze van een beetje dressuren ook niet vies...
ik weet niet in hoeverre je al een groeispurt hebt gehad ofzo, maar ik zou iig geen welsje van 1.30m nemen, dat kan nou nog, maarja, je weet niet hoeveel je nog gaat groeien natuurlijk...

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:52

Ik zou zeggen een D/E pony het is jammer als jij een groeistuip krijgt en je kan er niet meer op.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:52

ImkeTarek schreef:
als je het alleen maar om de recreatie doet zou ik een haflinger of fjord nemen. die zijn niet groot, maar wel berensterk. ze kunnen over het algemeen wel beetje springen (sommige hebben natuurlijk meer talent dan de ander) en vaak zijn ze van een beetje dressuren ook niet vies...
ik weet niet in hoeverre je al een groeispurt hebt gehad ofzo, maar ik zou iig geen welsje van 1.30m nemen, dat kan nou nog, maarja, je weet niet hoeveel je nog gaat groeien natuurlijk...

helemaal mee eens niks aan toe te voegen

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 03:36

Ik zou ook voor een grotere pony gaan. Mijn nichtje was geloof ik 10 toen ze haar pony kreeg samen met een ander nichtje. Toen een perfecte maat voor hun.
maar ze word nu eigenlijk best wel te groot voor de pony maar weg doen kan ze hem niet (zou het me ook niet kunnen voorstellen als hij er niet meer zou zijn) Ze is nu 14 en ze heeft de pony nu alleen. Mijn andere nichtje is er mee gestopt en heeft nu een heel leuk paard. Maar ook al doet ze hem niet weg toch weet ik dat het kriebelt om een pony/paard te rijden die groter is. Even voor de duidelijkheid mijn nichtje is gelukkig heel slank, maar wel lang en haar paardje is een stevige welsh dus er zijn geen problemen dat hij haar niet zou kunnen dragen ofzo hoor!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:04

Als eerste pony kan ik je echt geen Haflinger of Fjord aanbevelen. Helaas zijn die vaak koppig en erg sterk. Als je ( nog) niet uiterst zeker van jezelf bent en consequent met paarden om kan gaan kan het een ramp zijn.

Ik snap je punt volledig, op een kleinere pony zal je je eerder vertrouwd voelen, ook als hij eens een stap verkeerd doet of gaat drammen. Ook in de verzorging is een kleinere pony wat makkelijker te overheersen.

Maar het grote probleem is toch dat je afscheid moet nemen na 1 of 2 jaar. Als je daartoe bereid bent is er niet veel aan de hand.

Op jouw leeftijd en met jouw lengte kan je beter toch aan een D denken. 1.45m is ook nog goed te overzien. Of eerst eens een pony een tijdje huren bij/van een handelaar o.i.d. dan kan je ervaring opdoen.

Saar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:09

Ik zou voor een wat groter maatje IJslander gaan ! eentje van rond de 1.40. Ze zijn recreatief/spring/dressuur/ matig te rijden. Het zijn echte vertroetel dieren waar je al snel je gemak op voelt! Een super pony om mee te beginnen. En ze hebben als *extratje* de tolt en eventueel de telgang! Ze zijn niet zo heel duur in de omgang want een IJslander voelt zich 7/24 buiten lekkerder dan s''nachts op stal!

Meer info ? stuur me een pm of email

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:16

Ik zou geen welshje pakken, ben je zo op uitgegroeid. Ik zou ook een d of e pony kopen. Of een wat sterker gebouwde pony. Halfinger, ijslander etc.

Succes.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:50

Barst, je klinkt precies als P0nyl0ver en die ander account van je!
Ik ga maar meteen temmen, wie weet zit er een ban in.....

Zoniet, bij voorbaat excuses, maar ik zit er niet vaak naast!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:38

amondi schreef:
Barst, je klinkt precies als P0nyl0ver en die ander account van je!
Ik ga maar meteen temmen, wie weet zit er een ban in.....

Zoniet, bij voorbaat excuses, maar ik zit er niet vaak naast!

Inderdaad, TS als jij dezelfde bent als ponylover en XxXHorseXxX dan begin ik er ondertussen ook echt genoeg van te krijgen!

hOlly_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 09:44

iid ZIJ heeft meerdere accounts!! in een van haar andere topics was ze ook bezig met een pony van 1,30 en of dat wel kon met haar 1,50.. zij wou dat beestje toch ook gaan houden op 10x10 zonder vriendje... in Haar Eigen tuin.. ??!!!!

ik vind het toch raar blijven waarom mensen niet op 1 account kunnen zitten?

als ik er naast zit, Sorry.. ik kon het niet zeker weten