Hoi, ik heb een vraag over chips. Mijn paard heeft er wel 1, maar er is niet bekend wie deze heeft laten zetten. Als je die chip dus scant, krijg je het chipnummer, en als je dat ergens (waar?) invoert, staat als het goed is van wie het paard is enz. Ik wil graag laten overzetten dat hij van mij is (dat is ie al 4 jaar). Ik heb de vorige eigenaar om het paardenpaspoort gevraagd, maar hij had deze er niet bij.
Waar kun je zo'n chipnummer invoeren en is overzette noodzakelijk (neem aan van wel:P), en als dat niet kan, moet je dan een nieuwe laten zetten (lijkt me beetje raar, kun je blijven zetten als je het paspoort erbij kwijt bent..)?
Er is inderdaad een site waar je het chipnummer en het levensnummer in kunt voeren, maar je krijgt geen persoonlijke gegevens dan.Je kunt dan zien waar het paard geregistreerd staat, bvKWPN,KNHS enz.
Als je het paard over wil laten zetten, moet je dus een paspoort hebben.Deze heb jij er niet bij.Dus moet je een nieuwe aanvragen.Heb dit zelf ook bij een van de paard gehad.Je moet een dierenarts of een chipper laten komen.Die moet jou paard scannen en het chipnummer op een speciaal daarvoor bestemd formulier invullen.En de aftekeningen e.d. controleren.Met dat formulier ga je naar bv.het KWPN of de KNHS en dan wordt er een paspoort aangemaakt en staat het paard op jou naam.
je moet inderdaad eerst een nieuw paspoort aanvragen, hoe dit werkt is vaak per stamboek verschillend. Bij mijn fjord kan ik geen paspoort krijgen als ik geen aangifte formulier (paspoort gestolen!) of iets dergelijks had
Paspoort en chip zijn GEEN bewijs van eigendom!!!! In dat opzicht heeft het dus geen zin om welke actie dan ook te ondernemen. Overigens is het wel "apart" dat er wel chip maar geen paspoort is. Nieuw paspoort aanvragen zal de enige optie zijn. Paspoort moet je tegenwoordig wel hebben. Let erop dat het klopt zodra je het ontvangt. Ze maken nogal veel fouten bij de utgifte ervan. Vooral de NHS en het KWPN schijnen er berucht om te zijn.