haflingerhengst hengst houden of laten castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monky27

haflingerhengst hengst houden of laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:07

hallo waar gaat jullie voorkeur naar uit je veulen/jaarling of oudere haflinger hengst laten of castreren?
voor en nadelen ben wel benieuwd(twijfel een beetje of ik mijn mannetje hengst zou laten of niet...)
h

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:11

hengst laten.. waarom niet?? Als hij echt een 'lastig geval' moest zijn , kan je hem op latere leefdtijd toch nog castreren..

Amulet

Re: haflingerhengst hengst houden of laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:16

Als hij niet goedgekeurd is (en dus als dekhengst gebruikt wordt) castreren. Op veel stallen zijn hengsten niet toegestaan (ook bij ons niet, veel te veel gedoe) en vaak (voordat ik heel hengstenminnend bokt over me heen krijg) staat zo'n dier toch in enige afzondering. Een ruin heeft een veel vrijer leven, die heeft over het algemeen minder last van de hormonen en kan veel makkelijker lekker met andere paarden buitenlopen.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:18

ja maar je hebt ook hengsten die goed mee andere paarden kan rondlopen enzovoort Ik denk dat je toch beter afwacht hoe hij evolueert naarmate hij ouder wordt.

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:24

ilovequinten schreef:
ja maar je hebt ook hengsten die goed mee andere paarden kan rondlopen enzovoort Ik denk dat je toch beter afwacht hoe hij evolueert naarmate hij ouder wordt.

Ja, maar ik zou dat risico gewoon niet willen lopen. 1 keer uitbreken en je bent de l#l (in dit geval zowel letterlijk als figuurlijk).

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:27

Maar iedereen doet altijd zo : WOW een hengst is gevaarlijk ofzo.
Maar ik denk dat dat soms ook opvoeding is..Je hebt schatten van hengsten die niet veel kwaad doen en ja hoor zo ken ik er ! Maar ik ken er ook waar je baas over moet zijn , maar een hengst onder het zadel is soms een andere dan in de stal of op de wei ... En het resultaat daarvan weet je nog niet als ie een jaarling is

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:31

ilovequinten schreef:
Maar ik denk dat dat soms ook opvoeding is..Je hebt schatten van hengsten die niet veel kwaad doen en ja hoor zo ken ik er ! Maar ik ken er ook waar je baas over moet zijn , maar een hengst onder het zadel is soms een andere dan in de stal of op de wei ... En het resultaat daarvan weet je nog niet als ie een jaarling is

Dat is allemaal prima, en daar heb je ook gelijk in. Maar wat doe je als je hengst uitbreekt en eens gezellig bij de merrie van de buren gaat staan buurten? Daar kan een goede opvoeding niks aan tegenhouden.

Daarbij welk voordeel heb je erbij als je een -niet goedgekeurde- hengst hengst houdt? Ik ken maar weinig paarden die écht mooier uitgegroeid zijn omdat ze langer hengst geweest zijn. Sterker nog, mijn vorige haflinger was net gecastreerd toen ik hem kocht (4 jr, dus vrij laat) en dat was me toch een draak. Die kon z'n hormonen NIET onder controle houden. Dan heb ik toch liever mijn huidige haflinger die vroeg gecastreerd is en die gewoon netjes zijn hormoontjes onder controle heeft. Die dekt de merries ook nauwelijks (in tegenstelling tot mijn vorige haflinger, die sprong óveral bovenop).

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:34

ja goed je haf was al 4 jaar , en als hij dan een ezel is , kan je hem beter castreren,daar was ik mee eens! En uitbreken dat kan je ergens wel altijd voorkomen ..beter omheining,poorten,sloten weet ik wat

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:55

Als je hengst echt de capaciteiten heeft om dekhengst te worden, en als je zelf de middelen hebt om hem het hele traject te laten afleggen tot de keuring, zou ik hem hengst laten.

Maar indien niet, zou ik hem castreren. Je veroordeelt een paard tot levenslange eenzame opsluiting, een hengst kan niet overal de wei op, en met een hengst zonder papieren dekken moet je ook niet willen, zo zet je alleen nog meer papierloze veulens de wereld in die uiteindelijk geen toekomst hebben.

wednesday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:57

hengst laten ik vind dat als je een hengst castreert hij echt wel iets van uitstraling verliest enzo... en bij ons op stal staat ook een hengst en die staat het hele jaar door met 'zijn' merries in de wei ( behalve als ze hengstig zen

NessaX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:02

castreren
ruinen zijn nog altijd de liefste vind ik :p

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:14

wednesday schreef:
hengst laten ik vind dat als je een hengst castreert hij echt wel iets van uitstraling verliest enzo... en bij ons op stal staat ook een hengst en die staat het hele jaar door met 'zijn' merries in de wei ( behalve als ze hengstig zen

En hoe wilde je dat bij gaan houden, lijkt me een onmogelijke opgave. En er zijn al zoveel haflingerhengsten, laat dat nou aan de fokkers over, anders kom je er toch niet door.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:10

ilovequinten schreef:

Ja dat dacht ik ook, maar ben sinds kort wel van gedachte veranderd.

Mijn 3jarige haf-hengst is netjes opgevoed, het lichte werk wat we doen pakt hij super op. Maar als we in de buurt van een merrie komen dan heb ik weinig contact meer met hem. Dat is niet echt bevordelijk voor de opvoeding. Ik kan met een los touwtje gaan wandelen, maar als ik weet dat we onderweg een merrie tegenkomen (en dit kun je dus niet weten van te voren) moet ik echt de hengstenketting aan het bit hebben. Dat wil ik eigenlijk ook niet omdat ik niet zo in zijn bekkie wil hangen, maar ja, veiligheid voor alles.

Conclusie: ballen eraf, het is te link en ook zielig voor de hengst als hij steeds zo opgewonden wordt en nooit zijn "energie" kwijt kan (lees kwakkie). Ik ben er namelijk ook geen voorstander van om een jong paard helemaal dood te longeren (zoals mij nogal eens wordt aangeraden).

Amulet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:28

ilovequinten schreef:
ja goed je haf was al 4 jaar , en als hij dan een ezel is , kan je hem beter castreren,daar was ik mee eens! En uitbreken dat kan je ergens wel altijd voorkomen ..beter omheining,poorten,sloten weet ik wat

De eerste pensionstal die hekken aanbrengt van 2 meter hoog OMDAT iemand zo nodig een hengst hengst moet laten moet ik nog tegenkomen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:34

ilovequinten schreef:
En uitbreken dat kan je ergens wel altijd voorkomen ..beter omheining,poorten,sloten weet ik wat

Als een ruin of merrie eens uitbreekt zijn de gevolgen gewoon minder ernstig.

Bovendien vind ik het nogal egoistisch om het paard hengst te houden omdat jij een hengst toevallig mooier vindt.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:39

ilovequinten schreef:
hengst laten.. waarom niet?? Als hij echt een 'lastig geval' moest zijn , kan je hem op latere leefdtijd toch nog castreren..

Casteren op latere leeftijd geeft een veel grotere kans op complicaties en is voor het paard ook veel ingrijpender.

Hoeveel hengsten heb jij eigenlijk gehad?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:08

ben het met mijn voorgangers eens..kijk eerst eens of je hengst goedgekeurd wordt en interessant is voor de dekdienst, zo nee dan zou ik (mijn mening) hem laten casteren!
En paard onnodig hengst laten is zonde en kun je het dier niet aandoen...een hengst leidt namelijk een erg eenzaam bestaan!
Hengsten kunnen inderdaad erg lief en aanhankelijk zijn, en dit ligt 9 van de 10 x aan een goede opvoeding,maar een hengst blijft een hengst dus het blijft altijd opletten geblazen hoe lief ze ook zijn!!

monky27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:39

sherif schreef:
ben het met mijn voorgangers eens..kijk eerst eens of je hengst goedgekeurd wordt en interessant is voor de dekdienst, zo nee dan zou ik (mijn mening) hem laten casteren!
En paard onnodig hengst laten is zonde en kun je het dier niet aandoen...een hengst leidt namelijk een erg eenzaam bestaan!
Hengsten kunnen inderdaad erg lief en aanhankelijk zijn, en dit ligt 9 van de 10 x aan een goede opvoeding,maar een hengst blijft een hengst dus het blijft altijd opletten geblazen hoe lief ze ook zijn!!

oke mensen dankje voor de tips,opzich zou mij haflinger veulen misschien wel dekhengst kunnen worden hij komt van een stal waar ze daar na streven ze fokken veulens in de hoop er een goeie fokmerrie of dekhengst uitte krijgen hij heeft goeie papieren vader is Nordsee moeder is eerste premie merrie lucie van leestenhof maar ik denk dat ik hem toch maar laat castreren aangezien die reacties,dat zou niks voor mij zijn een drukke hengst die heel druk word enzo.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:03

Ik ben hier ook over aan het twijfelen (al is die beslissing niet aan mij, gezien het mijn vzhengst is), maar dan zou ik hem tot z'n 3e graag bij ruinen laten lopen (die hebben er zo'n beetje ervaring mee; hebben 2 jaar geleden ook een hengst lang op stal en in de wei gehad)
Ook, omdat hij, vrees ik, anders echt loei- en loeigroot wordt!
Dan heb ik hem liever de breedte in, dan de hoogte in. Of is dit egoïstisch???
Maar goed, dan ben ik. Eerst maar eens zien wat de baas wil.....