Vraag over wei verdelen (probleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Vraag over wei verdelen (probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:31

Nou.. ik zit een beetje met de gebakken peren.
Mijn paardje staat op de wei van iemand anders. Die is nooit echt snel met reactie geven wanneer er iets moet gebeuren, maar deze keer laat ze me wel heel erg zitten.

Er staat al sinds vorig jaar eind zomer geen grasspriet meer op de wei. We zouden eind maart gras gaan zaaien, maar wat is het geval...
er staan bomen in de wei en er lag superveel blad. Dus ik al haar 100 keer gecontact en ze zou echt samen met mij dat blad gaan ruimen. maar niet dus.. we zijn nu 3 maanden verder en ik heb al veel opgeruimd, maar door gezondheidsklachten kan ik gewoon niet alles opruimen. De grond is op een aantal plaatsen helemaal verzuurd.

Ik heb 1 kant van de wei wel helemaal schoon dus ik kan daar vast gaan zaaien (dan betaal ik het graszaad zelf wel), maar nog een probleem... de wei is vorig jaar afgezet (in 2en gedeeld) maar niet goed. Dit was een tijdelijke noodoplossing.

Ik heb me moeten behelpen met het lint wat ik had liggen daar en er waren geen weidepalen meer dus heb het om bomen gedraaid, maar mijn paardje loopt er dus gewoon vrolijk doorheen. Oke.. draden bevestigd aan de buitenste stroomdraad, maar dat was ook weer niet goed want de helft van de stroom gaat dan de grond in en... de paardjes stonden toen ik er kwam weer aan de andere kant (die van mij springt waarschijnlijk gewoon en die ander.. tja... blijft zo weinig stroom over voor die draad dat ie er denk ik te weinig van voelt en toch doorloopt).

Weet nu even niet meer wat ik moet doen... eigenares van de wei is verhuisd.. ik heb haar adres niet eens.. ze neemt haar telefoon niet op en reageert niet op smsjes.

Nu heb ik zowiezo natuurlijk de optie om palen te gaan kopen, draad en geleiders enz enz, maar ik heb hier ten eerste momenteel eigenlijk geen geld voor... ten tweede is dat mijn taak helemaal niet aangezien ik die wei alleen maar huur. Verder moet ik dan ook zelf die palen nog in de grond gaan staan duwen en omdat ik spierontstekingen heb is dit moeilijk.

Wat zou nu voor mij de beste oplossing zijn?
Ik kreeg ook een tip over schapengaas en dan zonder stroom, maar vraag me af of dit sterk genoeg is en ik neem aan dat ik dan het geplastificeerde moet hebben i.v.m. scherpe randen.
Maar die moet ook vast aan palen, kom ik straks nog op 150 euro of meer uit.

Heeft iemand een ander idee?

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:42

Ga een andere wei zoeken

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:51

Schapengaas is echt ongeveer het gevaarlijkste wat je kunt gebruiken!! Paarden kunnen er met hun hoef in vast komen zitten en door hun vluchtgedrag trekken ze letterlijk hun hoef eraf!! Als de weide al afgemaakt is met schapengaas dan kun je er een stroomdraad ongeveer een halve meter naar binnen zetten zodat ze nooit met hun hoeven erin kunnen komen!! Maar als er ggen omheining is is de slechtste optie op schapengaas te nemen! Harmonicagaas kan wel, maar is weer veel duurder. Ik zou voor stroom draad of lint gaan.

Succes!

Groetjes Sikrit

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:57

masja schreef:
Ga een andere wei zoeken

Ja ik ben al een jaar bezig. Heb dat al in eerdere topics gezegd... het is oplossen of paardje verkopen. En dat laatste is wat mij betreft geen optie.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 22:01

sikrit schreef:
Schapengaas is echt ongeveer het gevaarlijkste wat je kunt gebruiken!! Paarden kunnen er met hun hoef in vast komen zitten en door hun vluchtgedrag trekken ze letterlijk hun hoef eraf!! Als de weide al afgemaakt is met schapengaas dan kun je er een stroomdraad ongeveer een halve meter naar binnen zetten zodat ze nooit met hun hoeven erin kunnen komen!! Maar als er ggen omheining is is de slechtste optie op schapengaas te nemen! Harmonicagaas kan wel, maar is weer veel duurder. Ik zou voor stroom draad of lint gaan.

Succes!

Groetjes Sikrit

Maar goed dat ik het hier zet dan want daar heb ik dus niet bij stilgestaan. maar voor stroom of lint gaan is heel makkelijk gezegd, maar ik moet dus aan een wei die ik huur ook nog eens 100 / 150 euro uit gaan geven aan het onderhoud. daarbij komt ook dat het andere paardje eigenlijk van hun is en ik daar fulltime voor zorg en zij zich 1 keer in de 3 maanden een keer laten zien. Ik betaal ook voor hun het voer en de wormenspuiten e.d. Ik wil ook het beste voor mijn paardje maar ik ben wel student. omdat ik chronische ontstekingen in mijn spieren heb kan ik geen bijbaan nemen en mijn inkomsten zijn dus heel erg laag. Ik heb wel geld achter de hand voor wanneer hij ziek word of wat dan ook, maar dit wil ik dan ook nu niet gaan besteden aan onderhoud van een wei die niet van mij is.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:33

Je kunt een gedeelte van de wei gaan afzetten met prikpaaltjes en daar dan cord door doen met een schrikdraadapparaat op batterij. Zo'n apparaat kost rond de 100 euro + batterij en je hebt er geen netstroom voor nodig. Bij Agrifirm of de Welkoop/Boerenbond heb je ze in alle soorten en maten. Je kan de paarden dan ook naast elkaar houden of inderdaad verweiden. Prikpaaltjes kun je vaak 2e hands op de kop tikken.

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:36

Zelf (laten) doen of toch een ander plekje zoeken

CKdamour

Re: Vraag over wei verdelen (probleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:25

Ben blij dat jullie reageren maar het probleem was juist dat ik dat geld niet kan of wil uitgeven aan de wei, omdat ik het gewoon spuugzat ben. En een andere wei zoeken was geen optie.. had ik al gezegd.
Thnx anyway... dan nog maar een zomer voeren.

Ik werk me helemaal kapot daar in die wei elke dag om het allemaal fatsoenlijk te houden. Het is gewoon een stuk bosgrond met bomen en de hele mikmak dus dat valt al niet mee. Ik verzorg ook hun pony wat me ook geld kost. Dan moet ik ook nog kosten aan de wei zelf betalen. Vind dat echt te gek voor woorden

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:31

Ik vind het ook te ghek voor woorden ja Dit is de taak voor de verhuurder. Ga anders eens naar hun huis toe om te praten? ( Dus niet eerst bellen, maar gewoon op een gegeven moment voor de deur staan. En er dan even over praten...
Succes! Ik hoop dat je een fijne oplossing vind

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:33

dat zei ik ook al.. ze is verhuisd en ik heb geen nieuw adres

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:37

Dan heb ik daar overheen gelezen.... Mmm... en heb je haar thuisnummer of alleen mobiel?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:44

Ik heb alleen een mobiel.

En zolang ik haar niet kan bereiken is er nog een probleem want wat als die pony ziek wordt? Mag ik ook voor de dierenartskosten opdraaien?

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 16:53

En je kan haar mobiel ook niet bereiken? Mmm... niet te begrijpen

Ik weet mischien wel wat, maar het is niet zo aardig en de verhuurder zal het je echt niet in dank afnemen. Je kan bijv een smsje sturen dat haar paard gewond is, terwijl dat helemaal niet zo is.. dan eens kijken wat ze dat.. :] Maar dit is natuurlijk wel een heel groot risico Bedenk goed wat je doet...

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 17:14

Volgens mij zou ze daar weinig om geven. Als ze er wat om gaf zou ze wel wat vaker komen kijken. Maar dan nog.. zoiets zorgt ervoor dat ik accuut op straat sta en dan kan ik m'n beestje verkopen

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:29

Ik krijg het idee dat je daar gratis staat, klopt dit? Misschien heb je destijds afgesproken dat jij dan wat van de verzorging voor je rekening neemt. Als je wel betaalt hoe doe je dit nu dan zonder nieuw adres? En wie zorgt er nu voor hooi e.d. ? Het gras moet natuurlijk nog gaan groeien maar als het land erg kaal is zul je denk ik van de zomer ook hooi moeten bijvoeren.

Ik denk dat e.e.a. erg afhangt van wat de afspraken zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 17:33

Tsja jij hebt een probleem en wil graag een oplossing maar ik denk niet dat die er is.Je moet of een ander stukje wei zoeken of toch kosten gaan maken.Het lijkt me niet goed om je paard op die wei te zetten vol met baderen en waar de grond verzuurt is zoals je al zei.Er groeid dus geen gras maar dan moet je de hele zomer hooi bij gaan voeren dat kost je ook geld.Is er mss plaats voor nog een paard dan kun je de kosten delen en het werk delen met iemand anders.Dan sms je de eigenaar van de wei maar dat je een nieuwe klant hebt en dan komt die vast wel is weer extra geld voor die persoon.

Ik zou me eigenlijk best wel een beetje zorgen maken als ik jou was dat je de eigenaar niet te pakken kunt krijgen mss zijn ze wel naar de andere kant van het land verhuist en laten ze hun paard aan jou over en ben je nu in het bezit van 2 paarden.Wat gebeurt er als dat andere paard iets erg krijgt dan moet jij daar een beslissing over nemen.Je kan hem niet dood laten gaan op dat moment en de rekening zal door iemand betaald moeten worden.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 18:08

Citaat:
Ik krijg het idee dat je daar gratis staat, klopt dit? Misschien heb je destijds afgesproken dat jij dan wat van de verzorging voor je rekening neemt. Als je wel betaalt hoe doe je dit nu dan zonder nieuw adres? En wie zorgt er nu voor hooi e.d. ? Het gras moet natuurlijk nog gaan groeien maar als het land erg kaal is zul je denk ik van de zomer ook hooi moeten bijvoeren.

Ik denk dat e.e.a. erg afhangt van wat de afspraken zijn.

Ik sta daar momenteel 'gratis' (voor hoever je dat gratis wil noemen) enkel en alleen, vanwege omstandigheden. Ik zou een paardje kopen toen op voorwaarde dat ik natuurlijk een wei kon vinden met schuilstal.
Die wei stond alweer een jaar leeg en daar werd dus niks mee gedaan. Via bokt ben ik toen aan iemand gekomen die die wei wilde huren voor een bedrag van 75 euro per maand excl. voer etc. (wat gewoon al teveel is voor het stuk). Maar goed... zij wilde haar paard met artrose daar hebben, omdat ze op de manege nog meer betaalde. Het stuk was echter te klein om nog een groter paardje dan een shet op te zetten.
En wie zoeken er vaak weides voor een shet.. meisjes van onder de 16... en dat wilde ze ook liever niet, want iemand moest voor haar paard zorgen, want ze had ergens anders nog een paard staan.
Ik heb met veel plezier haar paard verzorgt.. deed er alles mee... ik mestte de stallen uit. We hadden goede afspraken en wanneer er iets was kon ik haar altijd bellen. Maar in no time moest dat paard weg want het zou ingeslapen moeten worden omdat de artrose te erg was geworden. Hij struikelde over zijn eigen benen.

Dat paard ging weg en de eigenares van de wei wilde wel een shet erbij dus die is er gekomen. Ik heb haar toen gevraagd wat zij wilde hebben voor de huur van de wei, maar heb wel duidelijk gemaakt dat ik het niet op kon brengen om 75 per maand te betalen voor dat stukje. Dak van de stallen lekt, slechte grond.. en er stond toen al geen gras meer, omdat die E pony er had gelopen en dat stuk was er gewoon te klein voor.
Zij heeft toen gezegd vanwege de omstandigheden (want er is hier gewoon geen grond te krijgen en ik had het niet kunnen voorzien dat het zo zou gaan met dat artrosepaard) dat ik dezelfde afspraken zou houden. Ik hou de wei bij in ruil voor de huur en ik betaal de brokken.

Uitmesten zou samen gebeuren. Het verzorgen van de paardjes zou ook samen gebeuren. Alle overige kosten zouden zij zelf betalen.
Uitmesten heb ik altijd zelf gedaan... wormenkuur heeft ze 1 keer betaald, maar goed... daar zit ik dan allemaal niet zo mee.

Op een gegeven moment brak mijn paardje uit omdat er geen stroom meer op de draad stond. Zij zouden een nieuwe accu halen, maar die kwam er maar niet. Een hoop heisa toen want het zou zijn omdat hij hengst was en ik moest hem maar laten castreren anders stond ik op straat. Goed, gecastreerd dus. maar waar het omgaat... ongeacht of ik betaal voor die wei of niet.. (en ik betaal wel alleen niet in geld) vind ik dat afspraken nagekomen moeten worden.

Ik heb zoveel werk aan die wei bijhouden dat ik nog amper toekom aan de paardjes aandacht geven. Er staan superveel bomen... het blad ging vallen. Oh geen probleem zei ze. laat maar liggen want ik laat dat opruimen door een man met zo'n mobiel ding. Oke, prima. Het duurde en duurde en ik ging me irriteren aan dat blad dus toch gaan scheppen met als gevolg dat ik amper nog iets vast kon pakken vanwege mijn spieren. Maar goed... Er bleef maar meer blad vallen. heb me een ongeluk geschept. In de wei waren overal gaten en wanneer het regende was het een grote modderpoel. moest ook opgelost worden. heb ik ook gedaan. omheining lag plat... oke... ook opgelost met hulp van mensen uit de buurt. Na 3 maanden krijg ik dan eens bericht: ja die man doet dat niet dus we moeten het zelf opruimen, maar a.s. zondag kom ik helpen.

Die zondag krijg ik een sms: ik kan niet komen, want ik ben zoek. oke, kan. Een week later was het: ja ik ben wel beter, maar het weer is niet goed om blad te ruimen. Dan is het weer: ze is op vakantie. Ik heb nu het meeste blad zelf opgeruimd maar het heeft gewoon zo lang gelegen dat idd de grond dus verzuurt is zoals ik al zei. maar goed.. ik sms haar: ik bel.. geen gehoor. Ik sms: ik heb het meeste blad opgeruimd, maar de wei moet afgezet worden opnieuw. Geen reactie. Nog een keer smsen: kun je me laten weten wanneer je een keer tijd zou hebben dat we even samen kunnen kijken wat moet gebeuren. Nog geen reactie. Weer gebeld... weer geen gehoor.

Het gaat mij dus vooral om het principe. Het gaat al zolang als ik daar sta zo dat afspraken niet nagekomen worden en bij bepaalde dingen zeg ik: oke het is prima als je het niet doet maar zeg dat dan gewoon en ga geen dingen beloven... dat ik vervolgens zit te wachten op niks.
Ik wil er best aan meebetalen (mocht ik daar weggaan gaan mijn spullen dus wel mee dan), maar ik ga niet het volle bedrag betalen om de wei van iemand anders in orde te maken.

Het zijn veel meer dingen... als je op vakantie gaat en iemand zorgt voor je paardje laat je ook even wat weten, maar nee, dat moet ik bij toeval van iemand anders horen. Ik vertik het om EN alles te doen daar, de tandarts voor hun paard te betalen (vanwege gebitsprobleem noodzakelijk), het voer te betalen, alle wormenkuren en dan ook nog de volledige kosten te maken van dit grapje.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:03

Het is natuurlijk wel zo dat je wel kunt zeggen ik wil er niets aan betalen en de afspraken worden niet na gekomen.Maar je paard staat er wel en die heeft gewoon een goed plek nodig om te wonen.Dus als een draad kapot is en je paard kan dan ontsnappen moet jij er voor zorgen dat je paard weer veilig kan staan en dus de draad maken.Als het dak van de schuur lekt en je paard moet naar binnen zorg je dat het niet meer lekt omdat je paard droog hoort te staan.Ik kom mss wat hard over maar je moet wel verantwoording voor je paard nemen die heeft er niet voor gekozen om daar te gaan wonen jij hebt hem daar neer gezet.

Je enige optie is om daar weg te gaan maar dat kun je niet betalen.Dan moet je nu roeien met de riemen die je hebt.En de eigenaar van het stukje land doet niets dus dan blijf jij over.Ik vind het wel erg voor je dit had jij van te voren ook niet kunnen voorzien en nu moet jij zoveel extra dingen doen.Ik hoop dat er snel een oplossing komt.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:05

Dus als ik het goed begrijp heb je toen een paard gekocht terwijl je niet fatsoenlijke stalling kon betalen en er is in het begin afgesproken dat jij de wei bij zou huilen in ruil voor gebruik van het weiland en dat je de brokken zou betalen. en als dat zo is afgesproken lijkt het me duidelijk dat jij dus de persoon bent die voor de wei zorgt. En dat ze haar afspraken niet nakomt is idd niet erg netjes.

Ik vraag me af waarom je een paard hebt gekocht als je nog niet eens 75 euro per maand kunt opbrengen.

Als ik het verkeerd begrepen heb mag je dat ook zeggen, maar zo komt het op mij over.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:14

Citaat:
Dus als ik het goed begrijp heb je toen een paard gekocht terwijl je niet fatsoenlijke stalling kon betalen en er is in het begin afgesproken dat jij de wei bij zou huilen in ruil voor gebruik van het weiland en dat je de brokken zou betalen. en als dat zo is afgesproken lijkt het me duidelijk dat jij dus de persoon bent die voor de wei zorgt.

Met het zorgen voor de wei was niet bedoeld het onderhoud en het financiele voor de wei. laat dat even duidelijk zijn.
En nee, ik heb geen paard gekocht. Ik heb een mini gekregen. Ik ben 24 jaar en ik weet echt wel wat ik doe. Als het moet kan ik echt wel 75 euro per maand betalen maar dat is gewoon voor het stuk grond veel en veel teveel. dat had ik geloof ik al gezegd. Mensen uit de buurt zeggen ook dat ze er hooguit 30 euro per maand voor mag vragen voor wat ze aanbied, omdat het gewoon een slechte wei is. Het enige wat nog leuk is aan die wei is de ligging.

Citaat:
Ik vraag me af waarom je een paard hebt gekocht als je nog niet eens 75 euro per maand kunt opbrengen.

Nou goed, dit heb ik hierboven al beschreven.
Ik vind 75 euro idd veel geld (ik ben student en kan geen bijbaan nemen vanwege omstandigheden). en ja.. voordat mensen komen.. "en als je paardje ziek wordt dan?"
Ik heb ten eerste een potje daarvoor... en ten tweede als ik het daar niet mee haal heb ik echt wel mensen waarvan ik kan lenen. Nogmaals.. ben 24 jaar en kan echt wel mijn verantwoordelijkheid dragen.

Ik ben niet te beroerd geld te besteden aan m'n dieren.. maar dan wel aan wat het waard is!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:20

Citaat:
Het is natuurlijk wel zo dat je wel kunt zeggen ik wil er niets aan betalen en de afspraken worden niet na gekomen.

Heb ik gezegd dat ik NIKS wil betalen? nee hoor... ik wil de kosten desnoods nog delen. Heb gezegd dat ik niet de volle mep ga betalen en dat lijkt me niks meer dan normaal.

Citaat:
Dus als een draad kapot is en je paard kan dan ontsnappen moet jij er voor zorgen dat je paard weer veilig kan staan en dus de draad maken.

Je hebt mijn verhaal geloof ik niet begrepen als je denkt dat ik moeilijk doe over een kapotte draad.

Citaat:
Je enige optie is om daar weg te gaan maar dat kun je niet betalen.

en dit heb je ook niet begrepen want ik heb gezegd dat hier geen andere plekken zijn en dat ik daarom niet weg kan.

Anyway.. het is al opgelost.. ik ga spullen halen met mijn vriend woensdag en dan gaan we het samen maken. De rekening stuur ik wel naar haar werk.

Ik ben zowiezo van plan wanneer ik iets anders vind om daar weg te gaan dus ik ga niet nu vanalles investeren daar voor een ander. Als ze niet betaald neem ik de spullen mee wanneer ik vertrek.

tiki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:25

Als ik jou was zou ik eens in de buurt informeren. Er moet een mogelijkheid zijn om een shet ruintje te stallen voor nog geen 75 euro per maand! Zijn er veel stallen in de omgeving?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:51

Je wilt de kosten graag delen dat had ik al begrepen maar er is niemand om het mee te delen dus komt het op jou neer.

Natuurlijk doe je niet moeilijk om een kapotte draad was ook alleen een voorbeeld maar dit is wel een van de vele redenen dat je nu extra kosten moet maken.

Oke het derde heb ik waarschijnlijk zelf zo gedacht omdat je nu 75 euro veel geld vind vind je geen andere plek want die zijn waarschijnlijk allemaal iets duurder.

Ik hoop voor je dat ze de rekening gaat betalen.Ik wil heus niet dat je problemen krijgt maar ik snap het verhaal gewoon niet.Ik snap best dat je als student niet veel geld hebt maar dan had je de pony mss niet aan moeten nemen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:11

Hoezo. ik heb toch duidelijke afspraken gemaakt vantevoren. Ik zou nog een tijdje naar school gaan. Ik had dat toch niet aan kunnen zien komen dat dat paard weg moest. Je doet nu een beetje alsof ik vantevoren nergens over na heb gedacht en impulsief dat beestje aan heb geschaft. Dat is dus absoluut niet het geval.

Citaat:
Oke het derde heb ik waarschijnlijk zelf zo gedacht omdat je nu 75 euro veel geld vind vind je geen andere plek want die zijn waarschijnlijk allemaal iets duurder.

Uhmm.. weet niet waar jij woont, maar hiet betaal je om een epony te stallen incl. voer, hooi, uitmesten etc. tussen de 100 en de 150 euro.
Dan vind ik een paar meter wei met slechte grond incl. alles 'doe het zelf' voor 75 echt niet kunnen. Laat staan dat het duurder zou zijn. Zou erg vreemd zijn!
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 07-04-06 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:12

Citaat:
Als ik jou was zou ik eens in de buurt informeren. Er moet een mogelijkheid zijn om een shet ruintje te stallen voor nog geen 75 euro per maand! Zijn er veel stallen in de omgeving?

Ja het staat hier helemaal vol maar net als met een bijrijdpaard zoeken.. die vind je ook niet terwijl er zoveel paarden en weides zijn hier. Wat weides betreft is het vaak dat de eigenaar er geen vee op wil hebben (dan is het om te maaien) etc.