Moet er in de stal stro in een loopstal met paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snamsap

Moet er in de stal stro in een loopstal met paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:43

in een uit loop stal met padock moet je in de stal dan stroo leggen en zo nee kan een paard dan gewoon op beton of tegels staan of iets anders waar ik nog niet aan gedacht had
alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-06 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

doerakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:45

beton en tegels??nee daar zou ik mijn paard nooit op zetten dat is niet fijn voor zn benen, en daarbij als hij lekker wil ligen is dat hard en doet dat veel pijn..

ik zou er gewoon lekker stro inleggen.. zaagsel kan ook maar waait er denk ik makkelijk uit.. aangezien t een uitloopstal is.
veel succes!!!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:25

Ik zou zeker stro of zo leggen.
Het is gewoonweg super superslecht voor de benen en de gewrichten én de huid om ze op beton te laten staan.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:27

je kan misschien rubberen tegels overwegen, met achterin wel een strobed.

Afineeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:31

Ik zou er zelf ook stro neerleggen,
Maar k ken veel mensen die ze gewoon op het betton zetten!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:36

nou op beton dat kan gewoon echt niet!!
het is koud, glad, ze verwonden zich als ze gaan liggen, het is onnatuurlijk.

ik weet zeker dat stro minder kost dan zalfjes, ziekte, en ontevredenheid van de paarden..veroorzaakt door paarden op kaal beton..

je kan je toch wel indenken hoe koud het optrekt, brr..

(probeert de TS over te halen er echt stro in te doen!! )

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:16

Als ze in de wei of paddock een stuk hebben waar ze droog kunnen liggen hoef je niet perse bedembedekking in de stal te doen vind ik, dan poepen en plassen de meeste paarden ook minder in hun stal.. Maar ik zou dan wel rubberen matten of tegenls in de stal leggen want beton is wel heel erg hard.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:39

Beton kan prima, ga ik in de mijne ook doen.
Het is goed voor de hoeven, om ze te laten wennen aan harde ondergronden, als ze willen liggen doen ze dat meestal toch niet in de stal.

Liene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:40

Onze pony's staan in de zomer,s'nachts op een paddock met stal er aan. In die stal ligt er een klein beetje hooi maar vooral is er gwn beton. De pony's liggen altijd buiten te slapen ookal ligt er stro in de stallen
Als het slecht weer is is er wel stro.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:38

Mijn inloopstal is voor een groot deel betegeld en achterin een randje. Buiten kunnen ze lekker zacht liggen in de paddoc en dat doen ze dan ook, ze liggen nooit in de stal.
Ik heb er wel een tijdje stro in gehad maar dan gingen ze daar alleen maar in poepen en maakte ze de stal heel vies, maar gingen nog steeds buiten liggen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:56

Bij ons op stal hebben we ook niks op de tegels liggen in de inloopstal. Meestal ligt er wel een klein laagjes hooi vermengd met modder wat ze zelf creeren Maar ze staan prima op die tegels hoor!

rinaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:04

Bij een beetje "normaal" formaat stal is rubber is ook een optie

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:15

odessahvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:19

hoi hoi op steen zal ik me paard niet zettttttttttten mis is zand een op lossing om er in te leggen mis is dat iets beter dan nietssssssss en dan een beeetke stro er op veeeel suc 6 er meee groetjes michelle

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:30

Ik heb ook een schuilstal. Eerst lag er alleen zand in, nu ook tegels. Ik heb het een keer geprobeert met stro, maar wat gaan ze dan doen, ze gaan erin plassen en mesten. En waar liggen ze? Buiten in het zand of buiten op de tegels, maar niet in de stal. Dus ik gebruik geen stro meer.

ImkeTarek

Re: Moet er in de stal stro in een loopstal met paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:25

ik zou er wel wat inleggen.
mijn shet heeft ook een inloopstal in zijn wei, daar heb ik vlas inliggen. hij (en de andere shet die erbij staat) poepen en plassen allebij buiten de stal en liggen NOOIT buiten, maar altijd lekker beschut in de stal.

vooral als je weinig beschutting in je paddock hebt zou ik ZEKER iets van stro ofzo in de stal leggen, aangezien paarden het liefst beschut liggen....

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:16

ik zou er ook gewoon stro in leggen. moet er niet aan denken om geen lekkre ligplaats te hebben voor me paardje. en dan moet je niet een dun laagje stro dan word het juist vies maar een lekkr dik pak en je haalt gewoon het vieze stro weg en vult weer bij.

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:23

als je op paardnatuurlijk kijkt, zul je zien dat op beton staan, juist de bevordering van de bloedsomloop veroorzaakt in de hoeven. Dus het is juist goed voor je paard om daar op te staan.

als je het paard op stro neerzet (in de stal bedoel ik nu) dan plast en poept hij daarin. Gaat daar constant met zijn hoeven in staan, met als resultaat dat de hoeven elke keer in de ammoniak staan. Wil je het even proberen, je nagel elke dag een paar uur in de ammoniak? Moet je kijken wat er van over blijft.... Dus ik zou niks in de loopstal doen hoor, gewoon zo laten staan, ze kunnen dan lekker in het gras gaan liggen. Ook in de natuur, gaan ze net jes op het natte gras liggen. Dat kan geen kwaad hoor, zo kweek je juist een (winter)hard paard.

ImkeTarek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:54

Biancaa schreef:
als je op paardnatuurlijk kijkt, zul je zien dat op beton staan, juist de bevordering van de bloedsomloop veroorzaakt in de hoeven. Dus het is juist goed voor je paard om daar op te staan.

als je het paard op stro neerzet (in de stal bedoel ik nu) dan plast en poept hij daarin. Gaat daar constant met zijn hoeven in staan, met als resultaat dat de hoeven elke keer in de ammoniak staan. Wil je het even proberen, je nagel elke dag een paar uur in de ammoniak? Moet je kijken wat er van over blijft.... Dus ik zou niks in de loopstal doen hoor, gewoon zo laten staan, ze kunnen dan lekker in het gras gaan liggen. Ook in de natuur, gaan ze net jes op het natte gras liggen. Dat kan geen kwaad hoor, zo kweek je juist een (winter)hard paard.

het hoeft echt niet dan ze dan in de stal gaan plassen en poepen hoor. zoals ik al zei: mijn shetjes doen alles netjes buiten, ookal regent het kei hard (het zijn echt mietjes, bij een paar spatjes regen gaan ze al naar binnen) dan gaan ze nog buiten even snel hun behoeftes doen... als je niks beschut hebt zullen ze beschut willen liggen (zo gaat dat als prooidier) en zullen ze zelfs op beton gaan liggen, zolang het maar beschut is... ik denk niet dat de botjes en spiertjes van die paarden dat zo prettig vinden...

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:52

en nog een vraagje ik wil op het padoc geen gras omdat je dan volgens mij meer moder dan gras dan hebt dus dacht aan zand maar hoevaak moet je dat ver nieuwen of kan je iedere een beetje zand er bij doen en af en toe omschpepen en natuurlijk elske dag de mest op ruiem nou ik hoop dat julie me kunnen helpen

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:29

waarom doe je niet vlas in de stal?

Denk dat je moet draineren als je geen modder wil hebben, of een dikke laag zeezand wil ook nog wel is helpen
Want dan blijft watr erop liggen en kan je geultjes graven voor het weglopen van het water.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:08

is het een echte inloopstal of echt een schuilmogelijkheid? in het laatste geval zou ik er geen bodenbedekker in gooien..... ze hebben de mogelijkheid om zacht te liggen in de paddock....zo gebruiken ze de schuilstal echt als schuilstal, tegen regen en wind.