Lange manen, vervelende klitten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phrono

Lange manen, vervelende klitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:08

Sinds de eigenaar weet dat ik op een heel leuk forum zit komt ie vaak naar me toe met vragen, of ik het even op bokt wil vragen.
Het zit namelijk zo; Hij heeft een 2,5 jarige merrie met hele mooie, lange manen. Ze heeft regelmatig van die dikke klitten in haar manen dat we een uur bezig zijn ze eruit te halen.
Anti-klit doen we er regelmatig in maar dat helpt niet erg lang. Mijn idee was om haar manen te vlechten, maar breken de haren dan niet af?

Kortom, wie heeft er een goede oplossing/tip?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:22

Bij barokke paarden vlechten ze ook de manen in,gewoon losjes vlechten en iedere week ff eruit halen,moet best kunnen.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:23

Het lijkt mij, dat als je de vlechten niet té strak maakt natuurlijk, het haar niet afbreekt.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:34

Je moet eens wat cowboy magic proberen, dat werkt echt perfect. Mijn tinker heeft ook lange manen, de klitten krijg ik er met geen mogelijkheid uit, ook niet met gewone anti-klit, maar het cowboy magic detangler zijn ze er zo uit, en het haar breekt er niet van. Je hebt er maar een klein beetje van nodig

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:23

cowboy magic detangler

waar kan je dit kopen, hoe duur is het, Moet je het er in spuiten of is het zo''n soort cremé

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:41

Ik koop het bij justwestern.nl
Het is een soort doorzichtige creme, lijkt op haargel, maar het maakt het haar heel soepel en zacht. Je hoeft maar een heel klein beetje op je hand te doen, en dat doe je over de manen verdelen. Dan glijden de klitten er bijna vanzelf uit.
Een kleinere tube kost volgens mij rond de 10 euro, daar deed ik twee tot drie maanden mee.
De grotere fles volgens mij rond de 25 euro

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:06

Riders magic van de paardendrogist.nl, dit is anti-klit op basis van zijde, je kunt het ook in shampoo krijgen. Mijn merrie heeft hele dikke stugge manen, ze is kwpn dus ik hou ze kort, maar ik kan ze niet kammen of trekken zonder anti-klit! Maar riders magic is super spul en je hebt maar weinig nodig en ruikt ook nog eens lekker.

PatriesjeMR2

Re: Lange manen, vervelende klitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:11

Ik vlecht de manen van mijn kereltje ook meestal wekelijks in. Ik maak er dan eenstuk of 8 vlechtjes van. Als je paard schuurt is er wel kans dat hij een hele vlecht tegelijk afschuurd. Maar afgezien daarvan is het invlechten de beste verzorging voor lange manen.

Daarnaast is Cowboy Magic idd fantastisch spul. Te koop bij verschillende winkels. bv www.equihof.be in Riemst,belgie en www.andalusiers.info.

Ik zie het ook steeds vaker verschijnen in de gewone paardespeciaalzaken.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:24

Ik zou er losse vlechtjes in zetten, en die regelmatig es uit halen, en ontwarren.
En dan wekelijks es ontklitter ofzo indoen

KirstenFranc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:25

mee ens met vlechten

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:53

MysticTinker schreef:
Je moet eens wat cowboy magic proberen, dat werkt echt perfect. Mijn tinker heeft ook lange manen, de klitten krijg ik er met geen mogelijkheid uit, ook niet met gewone anti-klit, maar het cowboy magic detangler zijn ze er zo uit, en het haar breekt er niet van. Je hebt er maar een klein beetje van nodig

Bedankt voor de tips allemaal, ik zal het eens aan hem voorleggen om dit te proberen.
Morgen zal ik haar manen even vlechten voordat het weer vol met knopen zit.

paardjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:58

Vraag Lowara maar is hoe zy het doet

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 18:21

Nou, het cowboy magic is besteld hoor!
Ik ben benieuwd.

Pasha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:00

Ik merk nou aan Pashas manen sinds ze altijd in een hengstenvlecht zitten dat ze steeds langer en voller worden..
Ik maak 1x in de week een nieuwe en dan zit ie er weer in best strak maar dat wordt wel wat losser...

Zo niet dat zit ze vol met dreadlocks en als ik die uitpluis komen er veel meer afgebroken haren uit als dat ze ze gevlochten heeft

sandyjorgen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:57

Wat ook super werkt is de ronde manenborstel van oyster!!!!!!
Kost wat (9-10 euro) maar dan heb je ook wat.
Mijn tinker hengst heeft heeeeeeeeel veel haar. Met deze borstel kom je tot op de hals als je hem gebruikt en trekt er ook bijna geen haar uit. Wel van te voren/1-2 keer per week iets van antiklit gebruiken. Spuit aan de boven en onderkant en tussen de manen.
Succes.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:00

Ik heb (gelukkig!) geen last van klitte in de manen van de paarden...
Ik spuit er 2 keer per week anti-klit in en dat voldoet eigenlijk wel...
Met vlechten ben ik bang dat de paarden hun manen eraf gaan schuren...

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:07

sandyjorgen schreef:
Wat ook super werkt is de ronde manenborstel van oyster!!!!!!
Kost wat (9-10 euro) maar dan heb je ook wat.
Mijn tinker hengst heeft heeeeeeeeel veel haar. Met deze borstel kom je tot op de hals als je hem gebruikt en trekt er ook bijna geen haar uit. Wel van te voren/1-2 keer per week iets van antiklit gebruiken. Spuit aan de boven en onderkant en tussen de manen.
Succes.

Ik zit er het liefst zo weinig mogelijk aan, ze heeft namelijk al niet zo'n volle bos meer. Vlechten ga ik sowieso proberen, het magic cowboy is onderweg dus ik hoop dat het helpt.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 05-04-06 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:10

dit topic blijf ik even volgen! mijn friese merrie heeft namelijk het zelfde probleem!

sandyjorgen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:22

ik zweer je dat als je de borstel rustig gebruikt je er misschien 1 haar uittrekt. bovendien hebben dreads geen kans meer als je 1 of 2 keer per week borsteld. Mijn tinker had ook dreads waar je U tegen zei. snap zelf niet dat het nog goed gekomen is.
voor vlechten wil ik nog even waarschuwen.... als je paard een keer schuurt of vast komt te zitten dan ben je een stuk meer haar kwijt als de 2 haren in de week...... en reken maar dat ze schuren

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:35

ik snap eigenlijk waarom die anti-klit bij jou niet helpt? Spuit je er wel genoeg in dan? Meestal spuit ik het er altijd in, niet te veel maar zeker niet te weinig (bij mijn verzorgpony) en dan ga ik haar eerst poetsen, hoeven uitkrabben enz. en dan borstel ik de klitten eruit met een gewone haarborstel en dat werkt heel goed hoor.. dan zijn de klitten er bij haar zo uit

diewertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:05

Wan schreef:
ik snap eigenlijk waarom die anti-klit bij jou niet helpt? Spuit je er wel genoeg in dan? Meestal spuit ik het er altijd in, niet te veel maar zeker niet te weinig (bij mijn verzorgpony) en dan ga ik haar eerst poetsen, hoeven uitkrabben enz. en dan borstel ik de klitten eruit met een gewone haarborstel en dat werkt heel goed hoor.. dan zijn de klitten er bij haar zo uit

Mijn fries heeft manen van ruim een meter. Het zit altijd in de vlecht. 1 keer in de week haal ik zijn hengstenvlecht eruit en meestal laat ik het dan los tijdens het rijden, als ik het voor het rijden heb ingespoten met antiklit zit het na het rijden alweer in de klit hoor . Sinds ik zijn manen altijd in de vlecht heb zijn ze enorm gegroeid en veel dikker geworden. Dit komt omdat je het maar 1 keer per week kamt dus er weinig haar uittrekt en het haar slijt niet langs de voerbak of stal of dergelijke. Je moet er wel op letten dat je het achteraan heel losjes doet zodat ze daar geen haar uittrekken .

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:27

Oohja zo.. ik dacht dat ze bedoelde dat als zij er anti klit in had gedaan, dat dat dus niet werkte, dat het dan nog in de knoop bleef (sorry )

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:28

maarja dit heeft mijn verzorgpony ook hoor als ik met haar gereden heb.. daarna zitten er weer klitten in (hoewel het niet zo hele dikke klitten zijn maargoed) (ze heeft ook lange manen maar niet zo super dik)

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 04:21

Ik vlecht mijn arabier ook regelmatig in. De ene keer een hengstenvlecht en de andere keer gewoon losse vlechten. Ik spuit ze daarvoor in met anti klit. Mijn paard schuurt niet, maar ik heb wel een keer gehad door omstandigheden dat de hengstenvlecht langer had gezeten als normaal en er waren behoorlijk wat haren afgebroken en dat is echt zonde. Het zelfde met zijn staart hij heeft er een keer op gestaan waardoor een behoorlijk pluk uitgetrokken is jammer als je zo aan het sparen bent.

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 04:28

Het is trouwens beter om je paard een hengstenvlecht te geven wanneer hij op de grond staat te eten, want anders zat hij bij mijn paard te strak en was hij binnen no time weer los als hij zijn hals strekte Zijn manen zijn ook niet gelijk maar in het midden wel een meter (wel meer ook heb het gemeten met een vlecht in) maar hoe dichter bij de schoft hoe korter het word, en dan trekt hij het los als zijn hals naar beneden gaat.