Ontdekking..............klophengst?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Ontdekking..............klophengst?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 17:07

Mijn haflingerruin (?) wordt op 1 juni 2006 4 jaar oud en is op 2 jarige leeftijd bij de vorige eigenaren onder het mes geweest voor zijn ontmanning (casteratie). Nu viel mij vrijdag op dat zijn 'zaakje' iets gezwollen was aan de achterzijde..............niet warm, maar het toonde groter.

Nu ik het vandaag weer navoelde, voelde ik op de plek waar normaal de ballen inzitten een amandelvormig harde bal. Het is niet heel groot (indicatie 3 tot 5 cm??), maar het verontrust me wel!

Wie herkent dit, zou het kunnen dat hij als klophengst gecastereerd is en nu de tweedebal is ingedaald?

Hoop op reactie

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:47

wanneer ze een klophengst castreren halen ze ook de nog niet ingedaalde bal eruit...

als het hard aanvoelt lijkt het me neit goed.. ik zou zeggen in de gaten houden en als ie groter wordt even naar de da..!

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:00

Dat is niet bij elke klophengst t geval...handelaren en mensen die het geld er niet voor over hebben laten die niet ingedaalde bal gewoon zitten.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:23

ik was morgen idd even zijn koker uit, zodat ik zeker weet dat het geen ontsteking vanuit daar kan zijn. Mocht het dan groter worden ga ik idd even langs de da

Roxatte

Re: Ontdekking..............klophengst?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:44

Wij hebben ook een haflinger "ruin" dus een klophengst gehad ! Volgens de vorige eigenaar waren er zeker twee ballen uitgekomen met castreren. Na een testosterontest waaruit bleek dat er zeker nog een bal aanwezig was is het alsnog een ruin geworden...
Klophengsten kunnen gevaarlijk worden volgens onze dierenarts.

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:29

@ roxatte

Is die van jullie opnieuw gecastereerd of is daar een andere ingreep voor nodig geweest?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:42

moet hij geopereerd worden...de bal zit dan meestal in de buikholte.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:57

Best kans dat er de eerste keer maar een bal is verwijderd. Zoals gezegd, het kost een paar centen om die bal uit de buik te halen.
Vraag even aan je dierenarts voor een testosseron-test, dan heb je duidelijkheid, kost iets van 150-200 euro als het aan huis gebeurt.
Klophengsten hebben de naam wat lastiger te zijn, maar naar mijn idee is dat voor een belangrijk deel terug te voeren op de opvoeding van het paard. Bedenk wel dat als de bal alsnog indaald, zoals bij TS, dat ie dan wel vruchtbaar is! (in tegenstelling tot een klophengst waarbij ie in de buik blijft)

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:03

Citaat:
moet hij geopereerd worden...de bal zit dan meestal in de buikholte.....

Dat lijkt me sterk als ik hem kan voelen

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:07

maar het voelt hard aan? Het klinkt niet helemaal als een niet ingedaalde testikel. Ik zou het ook maar even nakijken. Kan je het makkelijk bewegen of zit het erg vast?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:13

ja daarom is t mogelijk dat t iets anders is....

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:22

Mmm, ik denk meer aan een ontsteking of zwelling..
DA es laten komen?

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:53

Ja, moet moet ik het uitleggen...............

Degene die het wel 'ns schoonmaken weten wat (waar) ik bedoel..........Het zit net achter het litteken van de casteratiewond. Hij heeft er geen last van en je kan er goed aankomen. Ik kijk het morgen aan en dan toch maar de veearts

lacey072

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:07

Waarom zijn er toch altijd nog klophengsten ?
Tegenwoordig stuurt toch elke dierenarts het paard naar de kliniek als het crytorchide is ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:45

als het op de plek van het littekenweefsel zit zou het kunnen dat daar een ontsteking zit.
vandaar ook dat het warm aanvoelt.

misschien even de temperatuur van het dier zelf opnemen en even overleggen met je veearts wat het kan zijn?

Roxatte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:17

linda_arnold schreef:
@ roxatte

Is die van jullie opnieuw gecastereerd of is daar een andere ingreep voor nodig geweest?

Onze klophengst is opnieuw gecastreerd, de operatiekosten zijn door de vorige eigenaar betaald, wijzelf hebben de kosten van het vooronderzoek betaald.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:22

lacey072 schreef:
Waarom zijn er toch altijd nog klophengsten ?
Tegenwoordig stuurt toch elke dierenarts het paard naar de kliniek als het crytorchide is ?

Dat kan die dierenarts wel willen, maar als de eigenaren op de centen zitten (wat vaak is, anders waren ze linea recta naar de kliniek gegaan) dan kiezen ze ervoor om het te laten zitten, wie later leeft, die later zorgt.
Gewoon even overleggen met de dierenarts. Ik zit me af te vragen of een paard ook een liesbreuk kan krijgen, net als een mens??

Beppeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:44

Ook een klophengst is vruchtbaar als er nog 1 bal in de buik zit, deze produceert vaak wel sperma, aal is het van mindee kwaliteit dan bij een normale testikel.

Homerup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:06

hallo,

Ik heb ook een paardje, op anderhalf jarige leeftijd gekocht als ruin dat zeiden ze tenminste.
Naar een paar maanden was het een beetje opgezwollen tussen zijn benen toen dacht ik he die rottige shet.
Hij staat namelijk samen met een mini shetlander en die wil haar achterbenen wel een strekken dus ik dacht die heeft hem vast een knal verkocht.
Toen moest ik vanwege omstandigheden een operatie ondergaan.
Toen ik na twee weken weer uit het ziekenhuis was en ik weer een beetje op de been was zou mijn paardje gechipt worden bijna alle gegevens in gevult en toen zij de veearts dus <het is een hengst> ik zij nee hoor het is toch echt een ruin, nee zij ze ik heb toch echt 2 ballen in me hand.
Het bleek dus dat zijn ballen waren ingedaald.
Toen had ik toch geen ruin maar een hengst haha

Toen ik dit topic zag dacht ik even mijn verhaaltje kwijt

Maar nu we het hier toch over hebben had ik nog een vraagje

Wanneer dalen ballen bij een hengst ongeveer gemiddeld in
was mij paard er gewoon laat mee

groetjes claudia

lacey072

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:09

@cantossie:

Als de veearts de ballen in haar hand had, dan is je paard toch echt een ruin.

Homerup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:19

haha dat klopt maar zo bedoelde ik dat niet ze zaten toch echt nog vast

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:27

Ik heb er gister even iemand naar laten kijken en het is GEEN tweede bal, maar naar alle waarschijnlijkheid gewoon het litteken van de casteratie wond wat gezwollen is!

Het is nu schoongemaakt en de verwachting is dat het nu langzaam weer normaal wordt!