Paard eerder "kreupel" door op vlas staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Paard eerder "kreupel" door op vlas staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:20

Afgelopen week had ik 1 van mijn merrie`s kreupel, ze had een kneuzing in haar hoef. Vanmorgen kwam de DA op controle en is de druk van haar hoef afgehaalt, mevrouw liep overigens al beter dan vorige week donderdag. Op mijn vraag hoe het kan dat ze dit had opgelopen zei mijn DA: ik zie het vaker gebeuren bij paarden die op vlas staan.

Echt geloven kon ik het niet, die van mij staan al ruim 1 1.2 jaar op vlas, lopen overdag buiten, zijn goed en sterk op de benen...wat zou dan de reden kunnen zijn dat je eerder een hoefkneuzing hebt met vlas dan op stro?

De vlas gaat bij ons zo`n 3-4 maand mee voor wij de boxen helemaal leeg halen. De bedding trekken we elke ochtend weer egaal en ze hebben voldoende plek om snachts te liggen. Overdag staan ze de gehele dag buiten in de bak.

Toch trof ik mijn andere paard nu ook kreupel aan, rechtsvoor. Geen dikke of warme pezen. Geen gevoelige hoef. Nu begin ik me dus wel zorgen te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of zou het ergens anders aan kunnen liggen?

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:23

bij mij staan ze ook op vlas...
en Bugs is soms ook kreupel..
nu begin ik ook te twijfelen..
wij vervangen het vlas om de 13 weken
en maken het ook helemaal glad, ze hebben voldoende ruimte om te liggen..

Bugs was voordat ze op vlas stond ook soms kreupel....
maar toch... misschien komt het idd door het vlas........

tienus63

Re: Paard eerder "kreupel" door op vlas staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:24

Het enige wat ik zou kunnen bedenken is een gevoelige of dunne zool. Maar een dunne zool is alleen maar op een röntgenfoto te zien.

Sommige hoefsmeden zijn geen voorstander van vlas omdat er dan meer amoniak in de stal zou achterblijven. Maar ja als de bovenlaag van het vlas droog is, lijkt het mij stug als dat de oorzaak zou zijn.

Zeker als ze eigenlijk de hele dag buiten lopen.

Onze paarden staan al ruim 2 jaar op vlas, tot volle tevredenheid.

Onze grote heeft overigens wel een dunne zool..............
en was kreupel vanwege een lichte peesirritatie, maar hij staat al 2 jaar op vlas. Vanaf november 2003.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:26

Ik heb wel eens gehoord dat er stukjes vlas tussen de hoefwand kunnen gaan "prikken" als de hoefwand een klein beetje los zit. Maar mijn paard staat gewoon op stro, dus ik zou je niet kunnen vertellen of dit ook inderdaad klopt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:28

Lijkt vergezocht maar het kan wel.

We hadden paarden die zoolzweren kregen toen ze op krullen of houtmot stonden.
Tevens zoolzweren van de houtsnippers in de bak.

Soms kruipen kleine splinters de zool in bij paarden met een iets dunnere zool. hierdoor kunnen zweren ontstaan.

Zelf geen ervaring mee, mijne staat op zooltjes !!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:29

Vreemd...ik heb nog nooit sinds ik paarden heb, en dat zijn echt al heel wat jaren, ooit 1 paard kreupel gehad. En nu 2 stuks in 5 dagen tijd beiden rechtsvoor. Mijn leverancier heb ik gebeld en zijn vm ingesproken, ben benieuwd wat hij te melden heeft

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:31

Heb ik nooit van gehoord. Mijn merrie heeft zeker 10 jaar bij mij op of krullen of vlas gestaan, was nooit kreupel. Nu staat ze nog steeds op krullen en is ook nooit kreupel.

Mijn ruin staat ook op krullen sinds kort, is nu aan het revalideren van een peesblessure, maar is nooit anders kreupel geweest.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:32

Twee paarden bij ons op stal staan nu 2 seizoenen op vlas, allebei in die tijd niet kreupel geweest.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:47

Mijn leverancier belde net terug. Hij verkoopt nu ook sinds 2 jaar vlas en ik ben 1 van zijn eerste klanten vertelde hij. Ze leveren op bijna 50 stallen al 2 jaar vlas en ik ben de eerste die nu klaagt over kreupelheid door vlas. Ik zal mijn DA ook nog bellen kan net voor 5uur. Ik snap er geen jota meer van

[edit] Mijn DA belt me zo terug...

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:34

ben heel benieuwd waar dit verhaal vandaan komt, ik heb eveneens mijn paarden op vlas staan en ook nog nooit dergelijke problemen gehad en laat staan dergelijke verhalen gehoord in mijn omgeving. Wij zijn destijds overgestapt van stro op vlas ivm met onderhoud en hele veel sneller composteren van de mest.

Ik ben dus eveneens zeer benieuwd waarvan de DA dit verhaal heeft.

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:58

Mijn paard staat al ruim 4 jaar op vlas. Nog nooit problemen mee gehad.
Wat ik mij afvraag: staat je paard op ijzers of niet? Ik kan mij voorstellen dat de witte lijn wat gevoelig is voor vlasvezels en wanneer je paard op ijzers staat is die natuurlijk beschermd.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:08

Geen last van, lijkt me ook stug eigenlijk Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit
Bij ons worden de stallen trouwens wel eerder leeg gehaald maar ik geloof er niet zo in, dat ze kreupel raken van het op vlas staan

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:21

Mijn leverancier garandeert dat je minstens 3 maanden op vlas kunt staan voor je het moet verschonen (in zijn geheel). Bij ons wordt dagelijks de mest eruit gehaalt en wekelijks de natte plekken. Alle drie de paarden mesten en plassen op 1 vaste plek. Dus daar kan het niet aan liggen. 1x per week wordt er opgestrooit a 130L vlas-leem. Dit is overigens net wat anders als gewoon vlas, minder stof, meer opname van vocht. De gehele bodem is gewoon egaal en vlak. Ze staan niet op een heuvel of in een kuil oid.

Mijn leverancier komt deze week langs, hij vind het verhaal apart en wil er ook meer van weten. Mijn DA heeft te kennen gegeven dat hij het voornamelijk bij zaagsel zag waarbij soms harde stukken zitten. Bij vlas ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Aangezien ik zelf de stallen (laat) uitmesten maar wel zelf opstrooi, weet en zie ik wat er in gaat. Alles komt in handen dus daar kan het niet aan liggen.

Beide paarden staan nu mooi 2x daags in een warm voetbadje en vinden het prima. De een is zga genezen en heeft nog 1 weekje rust, de ander zal hetzelfde lot onder gaan. Maar ik wil dit wel uitgezocht hebben voor mezelf. De paarden staan al zeker 1 1/2 misschien al wel 2jr niet meer op ijzers. En al die tijd ook al op vlas. Er is niks verandert aan het voer, de omgeving oid. Alleen de training wordt wat zwaarder. Ze komen nu wel op ijzers, dit heb ik vannamiddag met mijn hoefsmid overlegt. Hij komt de hoeven bekijken of hij een oorzaak kan vinden. Door vlas leek hem ook sterk maar goed, je weet maar nooit. We hebben voor de zekerheid de camera maar geactiveerd in de stal. Misschien zijn er kleine terreur-box-kabouters aanwezig

Maar er zijn dus niet meer mensen die paarden op vlas(-leem) hebben staan en hierdoor vaker een paard kreupel hebben?

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:42

wat raar, bij ons staat er ook een op vlas. Is net hersteld van kreupelheid. Ik begin nu ook aan vlas et twijfelen?
Ik meende dat het veel beter was dan stro?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:13

ik heb een half jaar op een manege gestaan waar ook alle paarden op vlas stonden.Ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel paarden heb gezien die een hoefzweer kregen.
Maar ik denk dat als je de stal elke dag gewoon netjes doet dat er dan geen probleem is.Daar werd de stal om de dag gedaan.En dan gaat het niet goed.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:24

Die van mij staan op vlas... 1 rondom op ijzers.. dus die heeft er niet zo veel last van.

Maar wat ik dus had was dat mijn kwpn-er het weekend koliek had. En ik voerde haar niet hooi in een ruif.. Dan kan het dus zijn omdat ze dan hoogstwaarschijnlijk ook vlas binnenkrijgt dit scherp kan zijn in de buik. Dus heb nu een ruif opgehangen en hoopt dat het dus niet aan het vlas ligt.. want dan kan ik weer de bende veranderen.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:39

mijn paarden staan ook op vlas, ze zijn nog nooit kreupel geweest!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:53

Mijn 2e paard heeft duidelijk een overbelasting aan zijn been. Gisteravond werd deze nl dikker en warmer. Mijn hoefsmid was op de buurt bezig en die is even komen kijken. Hij sluit uit dat het door vlas komt, wel zei hij, dat als je de stal niet goed bij houd en deze te vochtig zou zijn het wel problemen op kan leveren.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:33

Hmm, apart. Ik hoor wel vaker problemen als rotstraal bij zaagsel. Maar kreupel... nog niet gehoord.
Wel schijnt t "harde" bed van zaagsel niet goed te zijn voor groeiende paarden. Maar vraag me niet hoe of wat.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 07:03

mijn paarden hebben geen rotstraal...de een heeft een hoefkneuzing/zweer en de ander een overbelast been, daar komt vanmiddag de DA voor.

Kan het ook zijn dat zo`n vlas bed te zacht is? Het veert wel lekker en het blijft vrij los.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:34

Onze paarden maken de box met het vlas erin zo smerig dat we speciale dikke matten voorin de stal hebben gelegd. Hierop strooien we geen vlas, maar alleen er omheen. Zo staan ze in ieder geval nooit in de vieze prut. Ik vond dat ze voordat we de matten hadden veel te veel met hun hoeven in de troep stonden en dat leek me niet echt goed. De laag om de mat heen is niet zo dik, dus dat hoef ik ook niet op te potten. Zo blijft de stal veel schoner, we gebruiken minder vlas en hebben een kleinere mesthoop.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:23

ik heb wel gehoord dat zaagsel oid niet goed is voor de hoeven. ze zuurgraad ligt daar veel hoger, en kan makkelijk hoefzweren etc geven. (weet niet of dat bij vlas zo is..)

Overigens is mijn pony nooit kreupel (afgezien dat als ze een steentje in dr hoef heeft altijd erg lang een "nasleep"heeft, maar dit komt ook door haar ouderdom natuurlijk..)
Ik haal echter wel om de 2 dagen de natte plekken eruit, en elke dag de drollen. om de 2 weken doe ik er een nieuw pak in, (mijn pony is wel erg schoon hoor!). ik mest mijn stal dus een beetje als een stro-stal uit.