Rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crownjumper

Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:52

Hallo allemaal,

We zijn van plan om een rijbak aan te gaan leggen.
We hebben besloten om de bak niet in te graven maar een schotje neer te zetten en daar zand in te kiepen.

Alleen vroeg ik me af waar dat schotje dan moet uit bestaan.
Mijn vader zegt uit bielzen maar heeft iemand anders nog een goede tip?Ik zelf dacht aan planken(maar ik weet niet of dit kan.)

We zijn van plan om er rievier of grof metselzand in te doen.
Maar mijn vader had zo iets van dat je in de zomer net zo goed op het gras kan rijden en er in de winter zand er in te storten,vanwege het bevriezen.

Maar nou is het zo dat ik binnekort samen met een instructrice mijn paard ga inrijden.
En ziet het er niet erg stom uit als ik zeg dat we op het gras gaan rijden.

Oja de omheing is er wel!

Graag hoor ik veel tips en verhalen!

RUBYWHITE

Re: Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:24

Wij gaan om onze bestaande bak ook onder een schotje plaatsen maar dit is meer tegen uitspoeling. We hebben gewoon hetzelfde materiaal gehaald als de bakomheining. Houtenplanken dus.

Het is wel belangrijk dat je de "onderbodem" goed hebt, daar waar je t zand opstort. Anders zit alles binnen no-time dicht geslipt met dat hollandse regenweer.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:15

De onderlaag van je zandvlakte is wel belangrijk ja. Anders kun je met slecht nog niet rijden.
Wij hebben ook schotjes erlangs gehad, maar door het zakken van de bak zijn ze verdwenen. Houd er ook rekening mee de paarden het zand eruit lopen (dat het dus over je schotjes heen gaat, of ze moet ze heel hoog maken)

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:20

je moet er wel om denken dat je dan goed hout gebruikt dat niet snel verrot
en een goede onder grond zou ik toch wel doen
en met gras moet je wel oppassen als dat nat is kan het heel glad zijn.
en leemzand is ook veel gebruikt zand voor in de bak
(misschien ook een tip )

rinaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:14

Het makkelijkste is om de bodem te laten "keren", dat wil zeggen dat een loon of grondwerker de gele grond boven haalt. Dit is vaak een goed waterdoorlatende bodem tegen redelijke kosten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:23

Keren is leuk, maar dan moet je niet op kleigrond zitten.

MyWup

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:29

volgens mij is woudzand het beste zand wat je voor een bak kan gebruiken. en voor de balken zou ik in elk geval hardhout gebruiken!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:05

Bij een stal waar ik iedere dag langs rijd, hebben ze bielzen liggen

Bij ons en bij een vorige stal waar ik stond, hebben ze een soort zeil gespannen, die is maar heel laag. Even zoeken of ik een voorbeeld kan vinden

Edit: Ik heb iets gevonden van mijn vorige stal, ik hoop dat het een beetje duidelij is.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KSJLSMNL

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:03

Als ik het zo lees stroten jullie het zand zo op het gras.Dit zou ik niet doen want als je veel regen hebt {we wonen wel in nederland he dus veel regen komt er}heb je niets aan je bak want dan is hij te nat.En hij zal om die rede ook bevriezen.Zorg voor goede drainage en een goede onderlaag.Je kan beter nu een beetje meer geld uitgeven maar dan kun je wel het hele jaar door in je bak rijden.

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:00

We halen het gras er natuurlijk uit ,maar we hebben natuurlijk wel een budget waar we ons aan willen houden.

En cow-horse weet je mischien hoe dat zeil heet?
Alvast bedankt voor alle tips!

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:39

rinaldo schreef:
Het makkelijkste is om de bodem te laten "keren", dat wil zeggen dat een loon of grondwerker de gele grond boven haalt. Dit is vaak een goed waterdoorlatende bodem tegen redelijke kosten.

Daar geef ik je gelijk in,dat hebben ze ook bij de paarden gedaan die ik verzorg,alleen nu is de bak erg zwaar wat doe je daar dan aan??

rinaldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:11

Zwaar is voor iedereen anders. Soms is de bak te nat (gezien de regen en hoge grondwaterstand niet vreemd....), het water kan niet uit de toplaag weg in de ondergrond, en soms is toplaag te zwaar (zandsoort).

Regelmatig slepen om een egale bodem te krijgen. Mest regelmatig verwijderen.
Als het water niet meer goed weg wil, en er geen drainage is, dan kun je ook door bv de loonwerker de bak laten openhalen. Vaak wordt dit met een (triltand)cultivator gedaan. Hiermee "breek" je de vastgereden structuur van de onderbodem en kan het water wat makkelijker weg.

Met bodems is het altijd een kwestie van uitproberen. Helaas (financieel gezien dan....) is een professioneel aangelegde bodem de beste oplossing. De kennis en ervaring van deze leveranciers is vele malen groter dan dat wij hier op bokt hebben

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:30

Drainage is volgens mij onmisbaar voor een goed bak, dus daar zou ik zeker niet op bezuinigen.