verwaarloosde shetlanders??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nina_1993

verwaarloosde shetlanders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:35

hoi! ik ben nina en ik zit nogal ergens mee en ik weet niet wat ik moet doen. ik verzorg nu bijna een jaar 2 voskleurige shetlander-ruinen. ze heten arie en willem. arie is een echte schat met een rustig karakter, en willem is wat drukker, en héél nieuwsgierig. toen ik ze net had, waren ze erg schuw, vooral willem, die nu ook nog een beetje schuw is. de eigenaren deden eigenlijk niets met hen, dus ze zagen er wat verwilderd uit. na veel poetsen en knippen heb ik ze toch een beetje fatsoenlijk gekregen, en ben een paar maanden later begonnen met africhten, en ookal kunnen ze nog wel eens eigenwijs zijn, zijn het prima rijpony's geworden. tijdens de herfst hebben de eigenaren de pony's in een binnenstal gezet. in het begin zag het er allemaal nog heel netjes uit: ze staan in een grote loods, waarvan ong. een kwart van is afgezet en opgevult met zand. een deel van het dak hebben ze weggehaald, zodat ze lekker frisse lucht en licht hebben. in een hoek van de stal hadden ze zaagsel gelegd waar de pony's op konden slapen. het was makkelijk te onderhouden, en dat deed ik ook iedere keer. maar na mate het kouder werd, ging het ook meer regenen, en dan heb je toch een nadeel aan het open dak: de halve stal was dus ondergeregend. ik heb toen een vriendin gebeld, en we hebben samen met veel moeite de boel weer een beetje schoongekregen, maar het regende steeds vaker, en het was haast onmogelijk die stal goed schoon te houden. maar het werd pas echt een ramp toen het ging sneeuwen. inmiddels was al het zaagsel op, en de eigenaren kochten maar geen nieuw (dat hebben ze nu nog steeds niet gedaan) en hoe hard ik ook schoonmaak het wordt gewoon steeds erger. daarbij kom ik bij hun gezondheid: hun hoeven zien er erg ongezond uit, omdat ze in de modder staan. ze hebben mok, en ik denk ook dat ze rotstraal hebben, want hun hoeven stinken heel erg. de straal is ook heel zacht en als ik hun hoefjes uitkrab en bij de straal in de buurt kom proberen ze hun been weg te trekken, waarschijnlijk omdat het pijn doet. wat vooral zorg wekt is dat ze beide last hebben van diaree, arie niet zo erg, maar willem wel, en ik weet wel bijna zeker dat dat komt omdat ze water van de grond drinken (er ligt in de hoek van de stal een flinke plas water). als ik er heen ga geef ik ze altijd schoon water, maar dat doen de eigenaren nooit. omdat willem zo'n last heeft van diaree blijft het ook in zijn staart hangen, en het is heel moeilijk eruit te krijgen, en ook gewoon ronduit vies. ik vind het echt heel zielig en het doet echt pijn in mijn hart als ik naar huis moet, en ze daar achter te laten in de viezigheid. gelukkig mogen ze binnenkort de wei weer in, maar volgend jaar zullen ze daar weer staan, en ik ben bang dat ze er kapot aan zullen gaan. ze zijn altijd heel blij om me te zien. maar als ik bezig ben de stal proberen op te knappen, staan ze er altijd maar zielig bij d.w.z hoofd laaghangend, slappe oren, enz. ik ga nu al bijna 6 jaar met paarden en pony's om, en ik kan zo wel zien dat er niets goeds is aan die houding. ik weet nu echt niet wat ik er mee aanmoet. de eigenaar zie ik eigenlijk bijna nooit, omdat hij druk werk heeft (een bedrijf) en ik ben bang dat als ik hem erop wijs dat ik de omgeving van de pony's maar niks vind, ik ze misschien niet meer mag verzorgen. ik denk er altijd nog over de dierenbescherming te bellen, maar dan loop ik al helemaal de kans weggestuurd te worden. ik wil graag ik wil graag weten of iemand tips voor mij heeft, hoe ik arie en willem het best kan verzorgen op dit moment, en wat ik het beste kan doen om er voor te zorgen dat de pony's een betere leefomgeving krijgen. ik hoop echt op veel reacties!!

groetjes nina

p.s als je foto's wil zien van de pony's mail me dan op greenday_rocks_4-ever@hotmail.com

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:22

Ik denk dat je eens moet praten met de eigenaar . als hij een loods heeft stel dan voor om voor heel de winter in een keer zaagsel te bestellen . Opzich is het niet zo heel zielig als ze geen zaagsel hebben want ze hebben zand om in te liggen . Wel moet er wat gebeuren aan die nattigheid . Zeg tegen de eigenaar dat dat eht niet werkt en alles behalve bevordelijk is voor de gezondheid . Krijgen ze voor de rest nog wel voldoende hooi ,wormekuren etc etc en vraag gewoon een keertje of de hoefsmid mag komen ... mischien heeft de eigenaar hhet helemaal niet door dat dat gedaan moet worden .

en mag ik fotos zien ? stuur maar naar vaagbloempje@hotmail.com

ImkeTarek

Re: verwaarloosde shetlanders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:20

ik ben het met shadowflower eens.
ik denk dat als je gewoon rustig met de eigenaar praat (dus niet aanvallend tegenover hem) hij het wel begrijpt. ik denk dat hij alleen maar blij is dat jij goed op ze let.
vraag anders als hij niet wilt opschieten met hoefsmid/wormenspuiten/zaagsel kopen of jij dat kan regelen en dat je het geld van hem terug krijgt. zo hoeft hij geen vrije tijd op te offeren en help jij je paardjes.
stuur hem eens een mailtje of bel hem een keer om een te vragen wanneer hij een keer thuis is zodat je dit met hem kunt bespreken.

als je gewoon rustig blijft zal hij niet snel boos worden, jij wilt alleen het beste voor de pony's en als hij er een beetje om geeft zal hij dat begrijpen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:04

ja precies, en daarbij: weet de eigenaar wel dat de pony's het liefst en natuurlijkst het hele jaar rond buiten staan?
dat hoeven regelmatig moeten worden bekapt,
dat het slecht voor ze is hoe ze er nu bijstaan, enz enz?

want zo te lezen heeft hij het zefl heel druk, grote kans dat het hem helemaal ontgaat, en dat hij denkt van pony's die horen in de winter op stal, dus ik doe het goed, en er verder niet op let omdat jij er wel bent?

dierenbescherming lijkt me echt niet een goed plan, gewoon goed en inhoudelijk met de eigenaar praten wel!