Mijn man en ik hebben een bijna tweejarige hengst ( een 'Z') die zo braaf is dat ik af en toe in zijn paspoort controleer of hij niet toevallig een 30 jarige manegepony is. Ik ben bijna gaan twijfelen of ik niet opgelicht was, maar aangezien zijn ballen echt zijn ingedaald en hij groeit als kool, weet ik zeker dat het een tweejarige hengst is, zoals in zijn papier staat. Het is een Gribaldi x Sultan en iedereen heeft het erover dat het waarschijnlijk een klojo gaat worden met rijden. Maar voorlopig loopt hij nog aan een los touwtje achter me aan, langs merries, vuilinisbakken, autos e.d.
Nu het weideseizoen er weer aankomt was het de vraag of we hem dit jaar wilde castreren. Aan de ene kant denk ik doen!, hij heeft nog geen hengstenmanieren, dus waarom afwachten tot hij ze krijgt. Ik heb niet superveel ervaring met jonge paarden, dus waarom het risico opzoeken. Veel mensen ( instructrice, paardenvrienden e.d.) zijn het erovereens dat het geen goed idee is hem hengst te houden. Maar dit zijn allemaal mensen die het paard niet kennen ( of maximaal 1 keer in stal hebben gezien ).
De mensen waar ik op stal sta, vinden dat ik hem maar hengst moet houden. Om in hun letterlijke woorden te spreken: Er zit al bijna geen pit in, dus waarom dat laatste beetje er ook nog uit halen. Zij hebben veel ervaring met hengsten, en kennen mijn paard goed. Ze kunnen me helpen als er problemen zijn.
Alleen voor de winter moet ik daar waarschijnlijk weg, omdat ze de stalruimte nodig hebben voor hun eigen paarden. Dus waar kom ik dan te staan, en heb ik dan wel genoeg ervaring en begeleiding om een hengst te hebben. Kan hij dan nog wel de wei op, zoals hij nu, met hun andere hengsten de hele dag buiten staat? Want ik vind het zonde om hem apart te moeten zetten, hij vind andere paarden geweldig. Hij hoeft niet naar de keuring, daar zie ik het nut niet echt van in. Hij wordt sowieso gecastreerd, alleen de vraag is dit jaar, volgend jaar of dat jaar erop. Voor de maat hoeft het ook niet, zit nu al op halstermaat Xfull. Maar als hij dadelijk zo tam wordt als een puppy, dat lijkt me ook niet echt fijn om mee te werken. Hij moet wel een beetje karakter houden.
Het is een beetje een lang verhaal, maar dat laat in ieder geval zien dat ik al aardig wat overwegingen heb gemaakt. Maar ik kom er niet uit!
Mijn man wil hem sowieso liever niet castreren, maar die heeft daar typisch mannelijke argumenten voor