castreren of niet ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

castreren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:26

Het dilemma blijft in mijn hoofd spelen, en ik heb het er al met veel mensen over gehad, maar nu stel ik de vraag maar op bokt. Misschien dat iemand hier het doorslaggevende argument heeft.
Mijn man en ik hebben een bijna tweejarige hengst ( een 'Z') die zo braaf is dat ik af en toe in zijn paspoort controleer of hij niet toevallig een 30 jarige manegepony is. Ik ben bijna gaan twijfelen of ik niet opgelicht was, maar aangezien zijn ballen echt zijn ingedaald en hij groeit als kool, weet ik zeker dat het een tweejarige hengst is, zoals in zijn papier staat. Het is een Gribaldi x Sultan en iedereen heeft het erover dat het waarschijnlijk een klojo gaat worden met rijden. Maar voorlopig loopt hij nog aan een los touwtje achter me aan, langs merries, vuilinisbakken, autos e.d.
Nu het weideseizoen er weer aankomt was het de vraag of we hem dit jaar wilde castreren. Aan de ene kant denk ik doen!, hij heeft nog geen hengstenmanieren, dus waarom afwachten tot hij ze krijgt. Ik heb niet superveel ervaring met jonge paarden, dus waarom het risico opzoeken. Veel mensen ( instructrice, paardenvrienden e.d.) zijn het erovereens dat het geen goed idee is hem hengst te houden. Maar dit zijn allemaal mensen die het paard niet kennen ( of maximaal 1 keer in stal hebben gezien ).
De mensen waar ik op stal sta, vinden dat ik hem maar hengst moet houden. Om in hun letterlijke woorden te spreken: Er zit al bijna geen pit in, dus waarom dat laatste beetje er ook nog uit halen. Zij hebben veel ervaring met hengsten, en kennen mijn paard goed. Ze kunnen me helpen als er problemen zijn.
Alleen voor de winter moet ik daar waarschijnlijk weg, omdat ze de stalruimte nodig hebben voor hun eigen paarden. Dus waar kom ik dan te staan, en heb ik dan wel genoeg ervaring en begeleiding om een hengst te hebben. Kan hij dan nog wel de wei op, zoals hij nu, met hun andere hengsten de hele dag buiten staat? Want ik vind het zonde om hem apart te moeten zetten, hij vind andere paarden geweldig. Hij hoeft niet naar de keuring, daar zie ik het nut niet echt van in. Hij wordt sowieso gecastreerd, alleen de vraag is dit jaar, volgend jaar of dat jaar erop. Voor de maat hoeft het ook niet, zit nu al op halstermaat Xfull. Maar als hij dadelijk zo tam wordt als een puppy, dat lijkt me ook niet echt fijn om mee te werken. Hij moet wel een beetje karakter houden.
Het is een beetje een lang verhaal, maar dat laat in ieder geval zien dat ik al aardig wat overwegingen heb gemaakt. Maar ik kom er niet uit!
Mijn man wil hem sowieso liever niet castreren, maar die heeft daar typisch mannelijke argumenten voor

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:52

hoi, ik heb afgelopen week mijn gribaldi laten castreren, en met die argumenten dat:(want zo jou verhaal te lezen zijn ze echte broers, even lief!!! ) ik geen dekhengst wil houden, dat is te lastig en hij zal het niet worden, die van mij is gewoon te klein...
mijn paard gaat hopenlijk hierdoor nog iets groeien, en zodadelijk kan hij gezellig met de anderen op de wei!!! vind ik ook een groot voordeel, een hengst houden is naar mijn mening, als je hem als rijpaard wil houden, alleen maar lastig, je moet altijd opletten bij merries/ruinen hoe lief die ook is...
mijn mening laat hem dit jaar castreren
succes met je beslissing!

Nadir

Re: castreren of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:00

Ik denk dat je nog wel even de tijd hebt om daar over te beslissen...

Zelf vind ik het niet diervriendelijk om hem hengst te houden wanneer zijn "sociale leven" daardoor beinvloedt wordt. Maw als hij niet met maatjes in de wei kan lopen en zijn hormonen het onmogelijk maken met hem een buitenrit te maken. Zolang dit nog gewoon kan kun je hem volgensmij nog best hengst houden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:42

@nico1982: niet alleen kwa gedrag lijken ze veel op elkaar, in uiterlijk zijn ze ook echte broers. Behalve dan dat Zion nu al ruim boven de 1.60 meet!
Maar jouw paard was dan toch drie ( of 2,5) toen hij gecastreerd werd, het is een W. Heb je hem dan pas kort, of heb je hem vorig jaar bewust niet laten castreren?

nico1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:45

erleyne schreef:
@nico1982: niet alleen kwa gedrag lijken ze veel op elkaar, in uiterlijk zijn ze ook echte broers. Behalve dan dat Zion nu al ruim boven de 1.60 meet!
Maar jouw paard was dan toch drie ( of 2,5) toen hij gecastreerd werd, het is een W. Heb je hem dan pas kort, of heb je hem vorig jaar bewust niet laten castreren?

ik heb hem sinds november 2005, en hij is inderdaad nu bijna 3, ik had hem best vorig jaar willen laten snijden, alleen we vonden dit een mooie tijd, niet meer zo koud en ook niet te warm, i.v.m. onstekingen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:48

Als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik hem voorlopig nog hengst laten en op zoek gaan naar een stalling/weidegang waar hij met leeftijdsgenootjes die ook nog hengst zijn. Nu heb je nog tijd genoeg. Mocht het je niet lukken, kan je hem altijd nog ruinen voor of in het winterseizoen/stalperiode.

Ikzelf ben er een voorstander van een hengst tot zijn 3e levensjaar niet te ruinen, tenzij zijn gedrag of zijn sociale leven eronder lijdt.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:10

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:15

Ja, ergens op één van de eerste pagina's. Ik had die van jou ook al gezien daar

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:29

erleyne schreef:
De mensen waar ik op stal sta, vinden dat ik hem maar hengst moet houden. Om in hun letterlijke woorden te spreken: Er zit al bijna geen pit in, dus waarom dat laatste beetje er ook nog uit halen.

Dat was mede de reden dat ik mijn Gribaldi x Sultan heb laten casteren, die was behoorlijk flegmatiek als hengst en dat is veel minder geworden na het castreren (met 3,5 jaar).

Aan de ene kant denk ik:
- Zolang hij braaf is, waarom snijden? Dat kan altijd nog.
Maar:
- Hoe ouder de hengst, hoe zwaarder de operatie en hoe grote4r de kans op complicaties.
- Eventuele hengstenmanieren die hij nog zou kunnen ontwikkelen zullen vaak niet meer helemaal wegtrekken.

pinkelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:33

ik heb gehoord dat als je te lang wacht dat de bloedvaten groter zijn en dat de operatie dan 'groter/zwaarder' word maar dat moet je maar ff met de da bespreken

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:10

Ik heb mijn hengst sinds augustus, en had toen ook eenzelfde topic geopend als jij nu. Veel mensen raadden mij toen aan om te castreren en ik heb het toch niet gedaan toen, omdat het zo'n sulletje was.

Nu in de lente ben ik volledig van mijn geloof gevallen en zodra het weer omslaat gaan zijn ballen eraf. Hij is nog steeds braaf en rustig, luisterd goed en bijt (bijna) niet. Het lichte werk wat ik met hem doe (hij is nu bijna 3) pakt hij goed op en altijd de oortjes naar voren. Maar zodra we onderweg een merrie tegenkomen gaat het mis! Ik houd hem wel hoor maar hij wil niet meer lopen en ik dring helemaal niet meer door, hij is helemaal gefocust op merries (terwijl ik een paar maanden geleden nog samen met een merrie ging wandelen).

Ik weet wel dat je met goede opvoeding een hengst ook onder zulke omstandigheden braaf kunt krijgen, maar dit kost een hoop energie (bovenop de inspanningen die je toch al hebt met een jong paard). Daarnaast vind ik het voor mijn paard ook heel zielig, hij wordt zo verschrikkelijk opgewonden en hij zal er nooit opmogen want hij is niet goedgekeurd en ik wil niet fokken voor de slacht.

Succes met je beslissing, ik denk trouwens dat je paard net zo leuk is als hij ruin is!

Edit: ik lees nu pas dat je hem sowieso laat castreren. Ik zou dan toch wachten tot vlak voor het inrijden en beleren. Je zou hem met een ander hengstje of ruintje samen kunnen zetten zodat hij toch niet alleen is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:00

Bijna 2 jaar is ook het moment waarop de hormonen los barsten. Je kan zeggen van ik wacht nog even een half jaartje om te kijken hoe hij word als zn hormomen bezig zijn.

Maar als je hem sowiezo laat casteren kan je dat net zo goe dnu doen toch? Echt een reden om te wachten is er neit, dan word hij zelfs nog wat groter

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:06

ik vind dat ie zeker gecastreerd moet worden als ie anders geen paardwaardig bestaan kan hebben. De mijne is gecastreerd omdat hij anders niet meer op wei mocht. ivm de merrie's. Ook mijn paard was heel erg braaf (net voor zn 3e gecastreerd) en sinds de castratie is ie een stuk pittiger

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 19:41

@ Karoliena: als ik iets niet wil, is het dat hij meer maat krijgt. Ben nu al bang dat hij veels te groot wordt voor me, dus dat is voor mij alleen maar een argument tegen ( we noemen hem hier al het trekpaard, haha!)
@ MAchie: Als ik hem geen paardwaardig bestaan kan bieden, is het een makkelijke beslissing. Voorlopig staat hij echter nog gewoon met vriendjes op de wei, dus wat dat betreft is het niet zielig. Het gaat met name om de volgende winter, omdat ik dan waarschijnlijk niet kan blijven staan waar ik nu sta. Waarschijnlijk kan hij vast wel ergens met ruinen of hengsten staan dan, maar 100% zeker weet ik dat nog niet.

Kan ik hem ook in het naseizoen castreren ( bijvoorbeeld eind september, als ze nog wel 24/7 op het land staan). Dan zou ik mijn beslissing nog ff kunnen uitstellen tot ik meer duidelijkheid heb over de stalling.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:57

Hoe langer je wacht hoe groter de kans op complicaties en het ontwikkelen van ongewenst gedrag.

Aan pit is met voer en trainen een heleboel te doen. En dan is te weinig vaak gemakkelijker op te lossen dan teveel. Te weinig pit kan ook komen omdat het paard niet lekker in zijn vel zit.

Ik begrijp uit je verhaal dat jullie zelf weinig ervaring hebben met hengsten? Dan zou ik helemaal zo snel mogelijk ruinen. Met hengsten kun je je veel minder fouten permitteren en aangezien je begeleiding waarschijnlijk over ong 6 maanden wegvalt. Ben je met nu ruinen en eventuele dingen met hun begeleiding aanpakken over de zomer beter af. En een ruin (die dat al een tijdje is) is gemakkelijker op een andere stal onder te brengen.