Bak te zwaar ....wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Bak te zwaar ....wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:03

Wij hebben een half jaar tot een jaar terug een bak aangelegd . In de drainage sleuven drainage zand en er bovenop een laag van 20 cm plaatzand . Nou wil de bak maar niet lichter worden . Wie heeft er tips . Ik zat te denken aan een tractortje en dan elke keer vlak trekken . Maar dan moet mijn pa wel een tractor kopen . Wie heeft er een goeie en hopelijk ook goedkope oplossing (we gaan er geen hout of tapijt snippers oid in gooien )

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:16

Misschien een paar keer goed vlakken?

Ik weet niet hoeveel mensen erin rijden, wij rijden met z'n 2en in zo'n zelfde bak en de hoefslag is flink plat, net als andere delen, maar sommige stukken blijven wel wat zwaar, maar niet te zwaar.

Kun je niet een loonbedrijf een uurtje aan het werk zetten?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:25

Hmms ..... ja vlaktrekkken leek mij een leuk idee ... werkt wel maar die mensen die dat deden voor ons hebben er een paardje voor staan en die was aan het eind zo moe ...... vond k weer zo zielig

Antheman

Re: Bak te zwaar ....wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:42

Dat is heel erg lastig om te verbeteren.

Ik rij ook in een veel te zware bak. Ik heb dit gewoon geaccepteert en pas het rijden erop aan. Dus korter rijden, langer dan een half uur zie je mij niet in de bak.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 09:43

hmms ... IK wil mn pa zo ver krijgen een tractor te kopen ....... ma ja zie dat maar eens voor elkaar te krijgen

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:04

Ik denk niet dat je er met alleen vlakken komt.

Het zand blijft mul en als het regent heb je gelijk een hele modder baan. Als het óóit aangestampt is kan het water niet meer weg en zal het water een hele tijd blijven liggen als het regent.

Ik denk toch dat je er tapijtsnippers in moet gooien. Dit verstevigd de hele bodem. Houtsnippers zijn geen goed plan, deze kunnen gaat rotten.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:07

Met zo'n grote zware rol achter een trekker of auto en dan maar flink heen en weer rijden. Als je echter het verkeerde zand in je bak hebt liggen dan blijft de bak gewoon zwaar. Het zand moet een bepaalde korrelgrootte hebben (mu). Wij hebben er wel houtsnippers door en ik vind dat erg prettig. De bodem zet zich dan beter. Waarom wil je er niets doorheen gooien?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:11

Zoals je weet hebben je buren er eerst ook van alles aan gedaan om de bak minder zwaar te krijgen. Uiteindelijk zijn ze toch overgegaan op tapijtsnippers, met alleen zand was het echt niet te doen. Op de manege in Kapelle hadden we hetzelfde probleem, en daar rijden tientallen mensen in de bak. Die werd ook niet beter, en daar zijn dus ook tapijtsnippers ingegaan.
Als de bak is uitgevlakt, trap je hem daarna gewoon weer los, dat heeft echt geen enkele zin. Zeker niet als je je paarden er ook af en toe los in zet, dan trappen ze er weer van die enorme kuilen in en kan je overnieuw beginnen.
Bij Hans is de zandbodem niet zwaar, maar daar blijft weer heel veel water op staan, dat is ook niet bepaald ideaal. Maar een trekker blijft handig !! gewoon verder zeuren dus!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:20

Als je er tapijtsnippers in gaat gooien dan zou ik toch eerst even laten controleren of je het goede zand erin hebt liggen. Als je de tapijtsnippers er doorheen hebt en de bak zou nog niet goed zijn omdat het zand niet goed is dan heb je dus echt een probleem. Het zand afvoeren kost dan een vermogen. Je moet dus echt zeker weten dat met die tapijtsnippers het probleem is opgelost. Wij hebben voor hout gekozen, omdat je dan het zand overal kwijt kan.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:16

onze bak is van plaatzand . dit moet dus na verloop van tijd een plaat gaan vormen (meerdere bakken gezien van dat zand wat er wel goed uitzag) . Onze bak ligt hoger dan de wei en er liggen drainage slangen in . Het moet dus echt op te lossen zijn met andere manieren dan tapijt of hout snippers .

@erleyne ... Jullie hebben grof zand . Dit hebben wij alleen in de sleuven zitten . Die korrelstructuur is dusdanis grof dat je bak altijd droog zal wezen maar niet te berijden is .

maxxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:05

Ik heb vandaag in een bak getraint met een ideale bodem. Niet te hard, niet zwaar en met dit slechte weer mega droog. We hebben nagevraagt wat voor bodem het was en het was eerst standaart wit zand wat er in lag (niks bijzonders zeiden ze) Maar de bak vonden ze te zwaar en toen hebben ze er simpel zwart zand bij gegooid(ookal geen bijzonder zand). En het resultaat was dus echt fijn!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 06:05

wij hebben ook een hele zware bak, ook na het slepen istie zwaar.
de hoefslag gaat nog wel, maar zodra je in het midden komt is het drama.

willem heeft er ook veel moeite in. hun hebben tapijtsnippers er in gedaan, maar het zand dat ze hebbenis niet goed.
ik heb geen idee wat voor een zand ze hebben, maar als je paard 1 keer rolt is zijn hele vacht en staart grijs.

1 ding wat positief is, hij is echt het hele jaar te rijden, er staat nooit geen plasje in

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:12

Wij hebben sinds het najaar een andere bakbodem. Bij ons maakt hij kuilen bij de drainage slangen, de drainage werkt te goed, als de bak nat is gaat het wel, maar ik ben bang dat het van de zomer nog erger wordt. Het is namelijk strandzand??? Iemand idee of dat wel goed is?? En wat je er eventueel nog aan kan doen?

SuMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:52

Correctie shadowflower op Erleyne wij hebben plaatzand gemengd met grof zand...dus beiden

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:00

neem een agterberg bodem, das echt geweldig echt waar voor je geld

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:02

Is het niet mogelijk om af en toe de bak te bewateren?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:16

Bij ons niet in ieder geval, het is behoorlijk primitief, geen stromend water en stroom. Dus dan moet ik met een gietertje 800 vierkante meter bewateren...

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:20

@ sumi ... Jullie bak is dus wel deels van dat gele zand .dit is zo grof dat het nooit hard zal worden . Wij hebben diverse bakken gezien met plaatzand en dat lag dus wel perfect . Ik ga dus eens kijken voor dat zwarte zand ...
Een achterberg boden is voor ons te hoog gegrepen .. we staan maar met 3 paarden/pony's

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:38

Mhartog, is het geen idee om de drainagebuizen in de zomer af te doppen? Dan blijft de bak in ieder geval natter, als er plassen in komen dan kun je de doppen er weer afhalen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:28

De nieuwe rijbak van mijn vriendin bleef destijds ook te zwaar, dit zie je vaker bij een nieuwe bak (die van ons was het 1e jaar ook erg zwaar). Slepen heeft vaak weinig zin. Wat je wel kan doen is er veel stro opleggen en dat erin rijden. Bij mijn vriendin werkt dit perfect en haar bodem is nu op en top.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:54

Is dat stro niet slecht voor je drainage?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:02

bij mijn weten niet

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:21

Maar stro verteert toch vrij snel??

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:55

Ik heb ook wel eens gehoord dat het helpt om eens per jaar een hele berg houtsnippers er over heen te doen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:17

Dat van die drains dicht leggen is een goed idee ... maar waar haal je van die doppen ?