10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXHorseXxX

10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:31

Hoi
Ik ga verhuizen naar zweden. En dan krijg ik een pony. Maar we hebben geen weiland. Maar wel een grote tuin.(Rond heel het huis) Waar me moeder geen pony op wil. Maar naast de schuur is een klein stukje gras waar de pony in de zomer buiten kan staan. (Aan de stal vast. Dus een stal met klein stukje gras er aan vast) Maar het is maar 10 bij 10 meter! De pony krijgt elke dag wel aandacht/beweging! Kan dit dan? Een klein stukje waar de pony op kan staan grazen! En als het gras modderig word, zet ik der wel binnen. En desnoods pluk ik gras ergends anders. Tot het weer bijgegroeid is! Ik hoor graag van jullie! Groetjes Tanja

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:36

Je pony staat dan dus alleen?
Dan kan het niet, paarden zijn kuddedieren en die kan je niet alleen houden.

MarrieLeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:38

Zoals renza zegt lijkt het me geen goed idee als je je paard alleen zet.
En als je er dan weer wat bijzet is het wel te klein. Hoe groot is je pony?

ellepel

Re: 10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:38

zie die 10x10 net zo groot als 2 paardenstallen aan elkaar, beetje erg weinig ruimte dan he.

mooiste voor je dier is om toch elke dag even een sprintje te kunnen trekken door de wei heen is wel t mooiste he?

dus als het perse moet zou t kunnen, dat gras is na 1 dag trouwens helemaal weg hoor, dus zal je moeten hooi voeren, en eigenlijk is t veel te weinig ruimte, mooier is natuurlijk een heeeeeele grote wei

ushi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:39

Zowiezo staat de pony alleen. Maar hoe moet de pony zn 'ei kwijt' kunnen? Waar wil je met m gaan rijden? Maar waarom ga je naar Zweden verhuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:40

Er is nog nooit een pony dood gegaan van alleen staan.
Niet iedereen is in de gelegenheid meerdere paarden te houden.
Ik zou het gras weghalen en het stukje draineren zodat hij/zij gewoon op droog zand staat.
Laat je het gewoon gras is het binnen 1 maand een grote baggerbende.
Je kunt dan gewoon hooi gaan voeren zodat hij/zij iets te knabbelen heeft.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:41

als uitloop stal zal het wel gaan maar dan moet je wel bijvoeren en elke dag beweging geven, wand alleen met dat stukje red een pony het niet.

10 x10 is ook niet zo veel mischien kan er zand op dat is niet zo modderig, maar dat zie je wel als je daar bent.

noord of zuid zweden dat is nogal een verschil van temp, dus mischien heb je helemaal geen modder, maar alleen ijs.

veel suc6 in zweden

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:42

10x10 is wel erg krapjes.
kan mischien wel als een grote uitloopstal?!
Mischien kan je hem wel stallen op een gezellige stal in de buurt?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:44

gezellige stal in de buurt??? nog nooit in zweden geweest zeker, daar heb je een auto nodig om naar de buren te gaan!!!

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:45

Hoi.
Renza/MarrieLeen: Wat jullie zeggen ben ik het niet mee eens. Ik kan tog gewoon 1 pony nemen?
En ik hoef er tog niet 2 te plaatsen, omdat het kuddedieren zijn?? Want wil je dan hiermee zeggen: Dat ik geen 1 pony kan nemen??(Ze is 1 meter 30! Ellepel: Mijn stal zelf is 2,5x2,5 dus is het 4 keer groter! En het is gewoon een inloopstukje op het gras! Dat ze niet alleen in de stal hoeft te staan, Maar dan kan ze ook gewoon even zelf naar buiten lopen en grazen! Er word 3 keer per dag hooi gegeven (En 2 keer half schepje bix) Groetjes Tanja

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:47

Michien kan je het betegelen? En inderdaad een pony gaat niet dood van alleen staan. Staat die van mij ook en die heeft het prima naar haar zin!

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:53

Volgens mij heb je het zelf al besloten... waarom dan deze vraag?

Persoonlijk vind ik het helemaal niks, een paard/pony op zo'n klein stukje... en al helemaal niet alleen...
maar er zijn paarden die helemaal de wei niet zien..en een hoop mensen die dat helemaal niet erg vinden, tja, veel paarden wennen er wel aan, maar toch... het hoort gewoon niet..
Je hebt geen bak om te rijden? Dus dan zou je alleen naar buiten kunnen.. (niet erg, maar soms ook wel erg fijn een bak)
Is er geen mogelijkheid ergens een stuk wei te huren?

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:54

Hoi
Ushi: Ik ga gewoon buiten rijden! Ilindra: Ik ben het met je eens, Want ik ben al blij dat ik 1 pony mag! Want aan de 2de pony hoef ik voorlopig nog niet aan te denken. Alex66: We gaan naar het zuiden! En ik geef iedere dag wel beweging. Eejj: Aan een stal in de buurt, wil ik liever niet aan denken! Want ik ben blij dat het aan huis kan!
(ps: Haha een auto om naar de buren te gaan! En het is wel een optie om er zand van te maken!
Groetjes Tanja

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:55

kijk eerst maar eens hoe de grong zich houd, je kan er altijd nog zand op gooien.

sommige pony`s vinden het niets om alleen te staan maar dat zie je van zelf wel en een shet of geit is zo gekocht.

als ik jou was zou ik me lekker gaan voorbereiden op de verhuizing en de rest gewoon op me af laten komen.

het is best een grote stap om NL te verlaten, ook al is dat samen met je ouders.

en grote stap maar wel een leuke dus geniet er van en met die pony komt het wel goed.

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:00

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties! Betegelen/Zand plaats van gras vind ik wel een goeie optie!! Bedankt! Tja ik kan niet alles aan huis hebben! Zoals een bak/paddock/longeerbak! Ik ben blij dat ik een pony heb, dus ik denk nog niet eens aan een eigen bak! Alex66: Grote stap met me moeder alleen bedoel je! Ik wil liever nu weten wat ik ga doen daar, dan dat ik daar zit, en ga twijfelen! (Mijn mening) Groetjes Tanja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:24

Ilindra schreef:

Nee idd.
Iedereen reageert altijd zo overdreven op een paard alleen zetten, maar dat kan echt gerust hoor. Uiteraard niet met alle paarden, maar met veel wel.

Ik denk alleen dat je pony het helemaal kapot loopt.. kun je geen paddock maken?

lalunique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:28

het zou vast wel kunnen maar mischien kan je er een geit of een schaap bij zetten

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:41

Hoi, Nou me moeder is tegen paarden! En na 3 jaar heb ik der overgezeurd dat ik een kleine pony mag! Dus dan ga ik der niet over halen voor nog een gezelschaps dier! Dan word ze gek. Omdat ik eerst met een eigen pony komt. En nu weer een gezelschaps! En aan een bak of paddock hoef ik ook niet over t beginnen, omdat ik nog net een pony mag, en dan ga ik niet gelijk aan alles vragen zoals, bak/paddock!!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:42

Ilindra schreef:

Ten eerste ben ik daar niet eens zo zeker van, want een dier kan ook zo ongelukkig zijn dat het sterft. Ten tweede veroorzaakt het alleen staan bij de meeste -je merkt het, ik schrijf niet "alle" - paarden psychische problemen en/of stress. Mogelijke gevolgen zijn apathie, stalondeugden, gedragsproblemen, agressiviteit, lusteloosheid, vernielzucht, associaal gedrag tov andere paarden, hartziekten, maagzweren,...

Ik zou me dus serieus bedenken of ik een paard alleen zou houden. Zeggen we het anders: hoe zou jij het als mens vinden om vanaf nu ergens te wonen waar je geen enkele andere mens tegenkwam, en zonder communicatiemiddelen als TV, telefoon, computer, radio,...? En dat misschien je hele leven lang? Gaat een tijdlang goed, maar dan?

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:42

renza schreef:
Je pony staat dan dus alleen?
Dan kan het niet, paarden zijn kuddedieren en die kan je niet alleen houden.

Oh jawel hoor, maar ik zou dan wel contact houden met paarden.
Arie heeft altijd alleen gestaan, met voldoende aandacht is hij altijd gelukkig gebleven.
Paardenfluisteraar heeft dat gezegd.
Laatst bijgewerkt door Poenarie op 01-04-06 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:43

hey wel een leuk plan hoor
maar weidegang is er niet alleen om gras te eten ook gewoon fijn om eens lekker rond te lopen, en dat je dan gaat rijden is fijn maar een pony vind het ook fijn of zijn/haar streken uit te hallen(bijv. lekker rond springen en gewoon eens flink bokken) op zon kleine wei kan dit niet ze kan dus niet het natuurlijke gedrag uiten, en dat is juist erg belangerijk voor paarden/pony's.

een een oplossing zou misschien zijn:
kan je niet aan je ma vragen of ze niet een klein stukje tuin wil op geven voor je pony?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:48

Zijn wel pony's die alleen kunnen staan hoor. Mijn vorige verzorgpony was zo 1, die stond met een hele kudde op het land maar zonderde zich altijd af aan de andere kant van het weiland. Kwam er een ander paard bij schopte ze die het hele land door. Ze staat dan nu ook alleen bij haar nieuwe eigenares.

Ontopic; 10 bij 10 is echt te weinig en lang niet alle pony's kunnen alleen staan. Het is idd een leuk plan, maar denk alsjeblieft goed na voor je een pony koopt, of het wel allemaal kan qua ruimte etc.

XxXHorseXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 19:48

Hoi, Ja ik weet het is krapjes! Daarom aan jullie de vraag of het zou kunnen! Want hoe graag ik het ook wil!! De pony moet het ook goed hebben! Dus ik denk er goed over na!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:53

Het is te klein. De pony kan dan nooit eens een sprintje trekken in vrijheid. Gras zal zo verdwenen zijn en er zal niet snel nieuw gras op groeien. Zo kan de pony dus nooit lekker grazen (behalve dan die waarschijnlijke tien min per dag aan de hand ofzo). Ik vind het ronduit zielig als je zo een pony neerzet.

[quote="Ilindra"]Er is nog nooit een pony dood gegaan van alleen staan.
Niet iedereen is in de gelegenheid meerdere paarden te houden.
quote]

Zeg zoiets niet te snel! Hierboven zijn al allerlei ziekte's en andere negatieve verschijnselen genoemd die door eenzaamheid kunnen komen!
En heb je er nog nooit van gehoord dat er paarden zijn die stoppen met eten van eenzaamheid??!!!

Paarden blijven kuddedieren en horen niet alleen te staan. Dan kan je je paard nog zoveel aandacht geven als je wilt, de gemoedstoestand wordt er niet beter op, want je bent toch een mens, en helaas ben je dan niet hetgeen een paard zoekt.

En als je wilt dat de pony het goed heeft, moet je zorgen voor een grote wei en fatsoenlijk gezelschap.
Als je dit een pony niet kan geven, moet je geen pony aanschaffen. Klinkt hard, maar eerst aan de pony denken, dan pas aan je eigen plezier.

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:09

Ik ben het helemaal eens met Soesita en Vivanes.

Bij ons in de buurt staan er 2 paardjes helemaal alleen...
WEL op een weilandje, al is dat bij de ene zo klein als een kleine maat bak. Er staan andere paarden NAAST in een andere wei, maar deze 2 paarden zien er absoluut niet zo gelukkig uit als de paarden ernaast.
Ze staan vaak erg lusteloos voor zich uit te staren, en vooral 1 daarvan ziet er gewoon erg dof en ongelukkig uit.
Ik kan mij daardoor niet voorstellen dat zo'n paardje gelukkig kan zijn, terwijl er toch paarden naast staan!

Ik weet zeker dat mijn pony het prima kan doen in d'r eentje, omdat ze het nooit zo heel goed kan vinden met andere paarden, maar ik weet ook zeker dat ze dan nooit zo gelukkig zal zijn als dat ze nu is.

Jammer dat je moeder niet zo van paarden houd, maar daar komt waarschijnlijk wel verandering in zodra je er eentje hebt, wie weet krijg je dan nog wel wat voor elkaar