dna voor paspoort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

dna voor paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:13

hallo, ik had een vraag over dna test. (voor in het paspoort, ipv een chip dus)

hoe lang duurt dat voordat je papier bij de pony hebt?
en waar moet je zijn voor zoiets?
en is een chip ook uit een pony te halen?

groetjes loveblacky

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:16

het kan wel een tijdje duren voor dat je je papieren er bij hebt..
wij moeten de paspoort altijd bij de AVS aanvragen, weet niet hoe dat bij jou zit, wat voor ras heb je?

en chip uit een paard halen gaat volgens mij wel, daar zou ik even je DA voor op bellen.. dat zal zeker met een verdoving of een roesje moeten gebeuren..

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:26

het is nog niet zeker allemaal maar ik hem mijn oog laten vallen op een hackney achtige pony.
ik weet nog niet of ze tk is en of ze al een chip heeft, maar ik ben tegen een chip, dus een eventuele chip wil ik er als dat gangbaar/ haalbaar is, uit laten halen.
jij zegt dus dat dat wel kan??!
dat zou ik al heel goed nieuws vinden want ik heb nu eigenlijk zoiets van een gechipte pony is not- done voor me..
verder wil ik haar dan meenemen, en dat is nogal een eind rijden, en dan moet ze dus wel papieren hebben.
als ze zegmaar nog geen chip dus papieren heeft dan moet ik dus wachten op het papier dmv dna..
vandaar mijn vragen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 18:49

de vraag is er nog steeds..
of moet ik dus bij AVS zijn en wie of wat is dat?
hoe regel je zoiets?
en in welk tijdsbestek moet je denken ongeveer?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:46

niemand?
of is iedereen de weg kwijt door de nieuwe indeling?

Kabouterdans

Re: dna voor paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:03

Je moet eerst weten of het een pony is met stamboekpapieren en een chip.
Zo nee, dan kun je een paspoort regelen via de dierenarts.
Mijn oude pony heeft geen chip, ik heb voor haar ontheffing aangevraagd, en er zit nu een sticker in haar paspoort met haar DNA gegevens.
Voor zover ik weet kan een ingebrachte chip er niet meer uitgehaald worden!!

http://www.invisio.nl/antichip/

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:12

loveblacky schreef:
de vraag is er nog steeds..
of moet ik dus bij AVS zijn en wie of wat is dat?
hoe regel je zoiets?
en in welk tijdsbestek moet je denken ongeveer?

bij de AVS kan het zou wie zo niet, dat staat voor arabische volbloeden stamboek..

via jou DA is het idd te regelen.. en zeker weten doe ik dat niet met een chip, maar het lijkt me wel hoor!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:17

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:25

dank jullie wel hier heb ik wat aan!
zoek het morgen verder uit, en ik ben bezig te 'ontdekken' wie de eigenaar is, en dan weet ik ook meer over de pony, zoals wel of geen papier, maar lijkt me geen stamboek merrie toe.

waarom maakt wel of niet stamboek iets uit?
is stamboek papier ook geldig als identificatie?

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:32

loveblacky schreef:
dank jullie wel hier heb ik wat aan!
zoek het morgen verder uit, en ik ben bezig te 'ontdekken' wie de eigenaar is, en dan weet ik ook meer over de pony, zoals wel of geen papier, maar lijkt me geen stamboek merrie toe.

waarom maakt wel of niet stamboek iets uit?
is stamboek papier ook geldig als identificatie?

Nee, er moet een paspoort bij je pony komen, daar kan dan de DNA sticker ingeplakt worden, mocht er nog geen chip inzitten.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:33

oke..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:39

Hoe het zit met eventueel een chip verwijderen, geen idee. Ik ben niet tegen chippen dus ik houd me er niet mee bezig.

Mocht de pony gechipped zijn en je wilt en kan het dus verwijderen, zou ik dat pas doen als je hem op de plek van bestemming heb staan.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 07:52

ja daar heb je wel gelijk in ja.

KelEnLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:15

een chip kan niet verwijderd worden zonder schade aan te richten aan het paard. Ik begrijp als je tegen chippen bent, mijn paarden zijn ook DNA geregistreerd, maar waarom zou je een chip die toch al geplaatst is en waar het dier blijkbaar geen last van heeft, er uit laten halen. Hiermee zou je een grote wond veroorzaken waarvan de pony ook last krijgt. Als de chip er al in zit, heb je gewoon geen keus meer.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 06:41

Nee idd. Vind t ook een beetje vaag om een chip er uit te halen. Denk ook niet dat dat gaat.
Wat is het probleem met chippen nou? Omdat t misschien een keertje fout is gegaan ergens? Dat hoef je ook je paard niet te laten enten. Dat gaat ook nog wel eens fout.....

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 08:03

nee niet omdat het wel eens fout gaat hoor.
maar gewoon ik ben er principieel op tegen, de chip in het algemeen.
en ik infomeerde alleen maar of het kán, er staat nergens dat ik koste wat kost een chip uit een pony ga halen en grote wonden riskeer.
dat is natuurlijk nooit mijn bedoeling!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:10

Citaat:
ik weet nog niet of ze tk is en of ze al een chip heeft, maar ik ben tegen een chip, dus een eventuele chip wil ik er als dat gangbaar/ haalbaar is, uit laten halen.

Hier staat dat als t haalbaar is je dat zou laten doen. Ik zeg alleen dat ik t apart vind dat je daar uberhaupt over nadenkt.
Dat jij liever geen chip in je paard hebt is aan jou. Maar ik zou er niet een paard voor laten staan.
Ik zou niet weten hoe lang t duurt voor je een DNA profiel hebt. Ze zullen eerst bloed moeten tappen, en dan moet t DNA getrokken worden. Dat zal waarschijnlijk niet met 2 dagen gebeurd zijn. Dan moet t paspoort nog gemaakt worden. Dus hou er rekening mee dat t wel ff duurt voor je t paardje dan uiteindelijk mee kan nemen. (of je moet de boete riskeren en t paardje zonder identificatie mee naar huis nemen)
Maar wat is voor jou dan de reden dat je geen chip in het paard wilt?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 08:15

nou mét chip kan ze wel eerst mee..
en ik vroeg dus gewoon of het ook kan, ik bedoel misschien was het wel gewoon een heel simpele ingreep, dat weet ik toch niet?

ik ben tegen op een chip, nu is het nog bij dieren, later komt het wellicht ook bij mensen, ik vind het gewoon griezelig en raar dat levende wezens onderhuids iets hebben waardoor ze gewoon te scannen zijn..
ik vind het een raar idee bij paarden, (en honden, katten ect) omdat het onnatuurlijk is.
bij mensen ga ik nog een stapje verder, namelijk dat ik daar, mocht het ooit zover komen, niet aan mee ga doen en nog liever zelfvoorzienend word, dan dat ik een chip laat implanteren waarmee je langs de kassa loopt en vanzelf betaald enz enz.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:27

Ik vind een chip wel een uitkomst bij dieren. Of ik er zelf mee wil lopen weet ik niet. Ligt er idd aan waarvoor ie is. Is t puur identificatie zal t me een worst wezen. Je kan toch ook de pil al implanteren.

Als de chip nou echt op een vaste plaats zou zitten zou ie er misschien nog wel uit te halen zijn. Maar meestal is het gebied waar de chip zich bevind te ruim om maar ff te gaan snijden. Plus dat je in spierweefsel gaat snijden. Lijkt me ook niet echt goed.

Ik ken een aantal mensen die dankzij de chip hun huisdier terug hebben gevonden. Dus ik vind t wel een fijn idee.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:42

ik heb de paardjes ook gedna't inplaats van chips.
hier het kostenplaatje, heb eerst paspoort aangevraagd verschild wel per stamboek 32,50 heb ik daar voor betaald en let wel op alles aangetekend opsturen iedere keer is ook 5,75.
dna test kost 49,50 per paard moet je door da laten doen dat kost ook geld.
daarna moet het alsnog verwerkt worden in paspoort is 12,50 per paard.
het dna moet je aanvragen bij produktschap vee vlees en eieren louis braillelaan 80 postbus 460 2700 al zoetermeer emailadres pve@pve.agro.nl of website www.pve.nl.
al met al ben je al snel ruim 125,= kwijt.
kijk voor jezelf als je zn paard je leven lang wilt houden maakt het geen klap uit.
voor de handel zou ik het echter niet doen.
chip uit laten halen lijkt mij vaag, zou ik zelf niet doen.
heb zelf een nieuw paard gekocht dit jaar incl chip nou ja jammer dan. succes ermee.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:48

hee, super bedankt!!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:33

RGERRITS schreef:
ik heb de paardjes ook gedna't inplaats van chips.
hier het kostenplaatje, heb eerst paspoort aangevraagd verschild wel per stamboek 32,50 heb ik daar voor betaald en let wel op alles aangetekend opsturen iedere keer is ook 5,75.
dna test kost 49,50 per paard moet je door da laten doen dat kost ook geld.
daarna moet het alsnog verwerkt worden in paspoort is 12,50 per paard.
het dna moet je aanvragen bij produktschap vee vlees en eieren louis braillelaan 80 postbus 460 2700 al zoetermeer emailadres pve@pve.agro.nl of website www.pve.nl.
al met al ben je al snel ruim 125,= kwijt.
kijk voor jezelf als je zn paard je leven lang wilt houden maakt het geen klap uit.
voor de handel zou ik het echter niet doen.
chip uit laten halen lijkt mij vaag, zou ik zelf niet doen.
heb zelf een nieuw paard gekocht dit jaar incl chip nou ja jammer dan. succes ermee.

Hhmmm, dure gast ben jij. Kan ik stukken beter.
Ik heb de handel thuis gekregen van het ministerie, heb manen getrokken, in zakjes gedaan en afgegeven bij het lab (mijn vriendin werkt bij de buren). Een week of drie later had ik alle papieren terug van het lab. Nu moet de boel nog even naar het stamboek en klaar is kees. Behalve de onderzoekskosten van het lab, heeft me het dus niks gekost. Het stamboek zal ook nog wat willen vangen voor de registratie, maar that's all. Als het hele geintje me 50 euri's kost, zal dat veel zijn.
Er staat nergens dat een dierenarts de DNA-monsters moet nemen. Ik heb dit nagevraagd bij het ministerie en zij gaven aan dat IK verantwoordelijk ben dat de monsters bij het lab komen en hoe ik dat doe is mijn probleem.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:54

Als er een chip in de pony zit en de pony heeft er geen last van, dan laat je hem lekker zitten. De problemen met chips zijn meestal vrij snel na het inbrengen. Als hij een chip heeft, laat die even aflezen om te controleren dat hij zit waar hij hoort en ook functioneert zoals het hoort. Zo niet, laat die pony maar staan, want dan weet je niet waar die chip uithangt en dus ook niet of hij er nog last van gaat krijgen.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:00

nouja, ik vraag als ze een chip heeft wel aan de veearst van hoe en wat, en dan typ ik het hier wel neer.
bedankt voor alle tips en reacties en waarschuwingen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:56

*UPDATE* de pony heft geen chip!!

dus ik moet nu echt actie gaan ondernemen straks!!
zaterdag hebben we en afspraak met de eigenaar!!
heb net gebeld!!

ik hoop echt dat het dan niet té lang gaat duren voor we haar kunnen vervoeren, maar het word nu als we de pony kopen wel zeker weten dna!!