Drinken van paardenmelk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Drinken van paardenmelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 22:41

Wat vinden jullie nou van het drinken van paardenmelk? Zijn er hier mensen op Bokt die zelf ook paardenmelk drinken, en zo ja, om welke reden(en)? Ik moet zeggen dat ik het wel eens van onze eigen Shetlandmerrie heb geprobeerd toen ze een veulen had; gewoon iets melken, in een fles, mee naar huis, koken, in de koelkast, en koud opdrinken. Op 'gewone' koeienmelk heb ik het niet zo, vind het niet vies, maar om nou te zeggen 'jummie ', neej

Wat mij opviel, was dat deze zelfgemolken paardenmelk een iets zoetere smaak had, en het was best wel lekker op zich... Ik heb dan ook verschillende artikels gelezen over 'de heilzame werkingen van paardenmelk', maar weet niet wat ik er nou van moet geloven.... Hieronder een link van Skepsis; een artikel die de voors en tegens tegen elkaar opweegt, en kijkt wat er nou eigenlijk waar is van al het moois dat over de paardenmelk wordt verteld:
http://www.skepsis.nl/paardenmelk.html

En een website van een paardenmelkerij, welke beweerd dat het drinken van paardenmelk goed is voor talloze kwalen, klachten en gezondheidsproblemen:
http://www.paardenmelkplanet.nl/index1.html

Hoe denken jullie hierover?

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 07:21

Ik heb het een tijd gedronken omdat ik veel last had van exceem.
Het heeft mij veel geholpen en nu heb ik er bijna geen last meer van .
Ik vind de melk vies er zit een grassmaak aan .

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:15

Ik vind hem niet zo lekker. De likeur die ze er van maken daarentegen wel
Ik ken iemand die mucovisidose heeft en het neemt om haar weerstand te verhogen. Het schijnt wel te helpen, het zal in elk geval geen kwaad kunnen.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 16:17

Dat is ook mijn voornaamste beweegreden; ik heb al meer dan een jaar last van 'netelroos' oftewel urticaria, heeft niets met gewone 'roos' te maken, maar krijg door wrijving op mijn huid, of warmte, een allergische reactie, met bultjes en zo dat heel erg gaat jeuken; heb het over mijn hele lichaam, en paardenmelk schijnt goed te zijn tegen huidproblemen, exceem, etc.... maar eens proberen dus

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 16:41

Ik heb het een keer geproefd en vond het niet lekker..
Ik houd het wel op koeienmelk.

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:39

Memuska schreef:
De likeur die ze er van maken daarentegen wel

En of dat lekker is!! Paardenmelk zelf heb ik nog nooit gedronken eigenlijk..

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 17:54

hmmz, wist niet dat er ook een likeur van gemaakt kon worden? dat ken ik niet.....

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:27

JoyCiej007 schreef:
hmmz, wist niet dat er ook een likeur van gemaakt kon worden? dat ken ik niet.....

Zeker eens proberen! Smaakt een beetje als vanillejenever
Hier maken ze er ook zeep, shampoo, handcrème, ... van trouwens.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 18:52

Ze maken er zelfs ijsjes van
Maar paardenmelk helpt inderdaad tegen heel veel kwaaltjes, huidproblemen, hoge bloeddruk, cholesterol, noem maar op.

JoyCiej007 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het wel eens van onze eigen Shetlandmerrie heb geprobeerd toen ze een veulen had; gewoon iets melken, in een fles, mee naar huis, koken, in de koelkast, en koud opdrinken.

O ja, je mag paardenmelk niet verwarmen of koken, je moet het zo onbewerkt opdrinken

ziatje

Re: Drinken van paardenmelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:43

Ik ben een keer naar een paardenmelkerij geweest en had het daar een keer gedronken, maar ik vond het dus echt niet te drinken
Het schijnt wel heel erg gezond te zijn maar mij niet gezien dat ik dat ga drinken hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:19

Paardenmelk is vooral goed bij exzeem enzo, zou dus ook iets voor mij zijn
Zou het erg graag eens willen proberen, maar het is behoorlijk prijzig en je moet het bestellen, i.p.v. het nou in de supermarkt lag.. Maar daar is het nog te schaars voor denk ik en je moet er maar van houden. Het schijnt iets zoeter en 'wateriger' te zijn

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 23:15

Ja, 't is inderdaad erg duur; had op een site van een paardenmelkerij gekeken, en daar rekenen ze zo ong. 8 euro per literfles, nou als je dat vergelijkt met een liter koeienmelk uit de supermarkt is dat wel behoorlijk prijzig ja.... maargoed ik heb het voordeel dat onze eigen shetlandmerrie een 1jarig veulen heeft, en er een veulen over 3 weken aan zit te komen... ze geeft dus nog volop melk

@loesje688: nou, als je melk, of 't paardenmelk is of koeienmelk, echt zo 'rauw' opdrinkt, onbewerkt dus, dan kan het natuurlijk wel zijn dat er eventuele bacterieen in zitten, betekent ook dat als je merrie dus ziek is (en dat is niet te zien) of één of andere inwendige infectie heeft, dat jij dat ook automatisch meekrijgt via die melk.... bovendien haal je door 't even te koken alle eventuele bacterieen eruit, is me ook aangeraden door iemand om zeker eerst te koken....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 23:34

De kans dat je besmet wordt door je paard is zeer klein, tenzij je paard een uierontsteking heeft, maar dan geeft ze hoogstwaarschijnlijk ook geen melk meer. Melk is van nature steriel en wordt pas bevuild bij het verlaten van de uier. Melk koken doe je eigenlijk alleen om hem langer te bewaren..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:11

Paardenmelk heb je ook in poedervorm. Die kan je dan ergens doorheen roeren, zodat je dan niet echt de paardenmelk proeft.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 10:40

aha, oké.... maar koken is dus niet echt persé schadelijk..... toch?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:49

Ik denk dat koken juist niet de bedoeling is. Door het koken gaan ook de goede bacteriën in de melk dood.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:13

Er zitten ook geen "goede" bacteriën in pure melk hoor Tenzij ze er yoghurt of karnemelk van hebben gemaakt, dan zijn er door de mens melkzuurbacteriën toegevoegd, niet door het paard. Er gaan alleen een helehoop vitaminen en minderalen verloren tijdens het koken en ook veranderen eiwitstructuren, waardoor de melk anders gaat smaken.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:23

aha, oké.... nee bij mij is gewoon sprake van de melk van onze eigen shetland merrie dus....

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:25

Ik heb een ijsje van paardenmelk op.. Smaakte best apart, maar niet heel vies.
De paardenmelk zelf vind ik wel vies!

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:27

hahaha, neej sorry, daar heb ik geen ervaring mee

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:32

De TS schrijft dat ze de melk gekookt heeft.
Dit is heel erg slecht. Je verliest dan alle vitaminen die juist goed voor je zijn.

Als de melk gemolken word gaat ie onbehandeld de vriezer in en word dus ingevroren. Bij verkoop aan een klant moet je de klant meegeven dat hij de melk moet ontdooien in de koelkast en dan binnen 2 dagen moet opdrinken. Anders is de melk slecht.

De melk word overigens niet verkocht in literflessen, dit kan wel. Maar meestal word het verkocht in flesjes of bakjes van 250 CC dit is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Zelf werk ik op 2 paardenmelkerijen.
Ze verkopen daar verschillende producten van paardenmelk.
IJsjes, likeur, cosmetica en natuurlijk de melk.

Ik drink de melk zelf niet meer. Wel gedaan. omdat ik last van exceem had. Daar heb ik nu dus een paardenmelk zalfje voor.
Paardenmelk helpt ook heel goed voor de stoelgang, maar aangezien het bij mij daar dus ook effect op had liep ik om het uur naar de WC, daarom ben ik overgegaan op zalf.

Paardenmelk is zoeter dan koeien melk. En bevat zon 3% minder vet dan koeienmelk. Ook is het lactose gehalte hoger wat de zoetigheid dus verklaart.

Meer info
www.paardenmelk.com
www.trekpaardenmelk-zeeland.com

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 11:35

@ sjietaah; dankjewel voor alle informatie ja ik had enerzijds ergens gelezen dat ongekookt het juist risicovol kon zijn, en anderzijds dat koken níet goed is, dus tsjah.... maargoed, is het persé noodzakelijk om het eerst in te vriezen dan? want ik melk gewoon eens in de paar dagen mijn merrie een keertje voor wat melk

Steef_Star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:36

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:47

loesje688 schreef:
Ze maken er zelfs ijsjes van
Maar paardenmelk helpt inderdaad tegen heel veel kwaaltjes, huidproblemen, hoge bloeddruk, cholesterol, noem maar op.

JoyCiej007 schreef:
Ik moet zeggen dat ik het wel eens van onze eigen Shetlandmerrie heb geprobeerd toen ze een veulen had; gewoon iets melken, in een fles, mee naar huis, koken, in de koelkast, en koud opdrinken.

O ja, je mag paardenmelk niet verwarmen of koken, je moet het zo onbewerkt opdrinken

ik heb ook van mijn shetlandmerrie geproeft 2 jaar geleden. zo vers uit de pers!! smaakte best

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 10:56

JoyCiej007 schreef:
@ sjietaah; dankjewel voor alle informatie ja ik had enerzijds ergens gelezen dat ongekookt het juist risicovol kon zijn, en anderzijds dat koken níet goed is, dus tsjah.... maargoed, is het persé noodzakelijk om het eerst in te vriezen dan? want ik melk gewoon eens in de paar dagen mijn merrie een keertje voor wat melk

Nee het is niet perse noodzakelijk om het in te vriezen.
Ik neem aan dat je direct melkt voor de consumptie en het niet eerst een aantal dagen in de koelkast laat staan.
Als je het zo melkt moet je het binnen 2 dagen opdrinken.

Misschien een tip, maar maak eerst de uiter en de spenen van de merrie schoon met een alcoholisch doekje, babydoekje, of vochtig toiletpapier. En melk eerst even voor, dus eerst een keer melken zonder je bakje er onder te houden. Zo voorkom je dat je schadelijke bacterien en ander vuil meeneemt in je melk en dus op drinkt..

Ik had trouwens een foute link, het moest zijn
www.trekpaardenmelk-zeeland.nl