inslapen of doodschieten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

inslapen of doodschieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:24

ik was laats met mijn vriendin aan het pratenover het laten inslapen van een paard. Zij zei dat ze inslapen helemaal niet zo leuk vind.

ze had het een keer mee gemaakt dat het paard elke keer weer opstond. Zelfs na 3 prikken. Het paard vocht zo verschrikkelijk voor zen leven. Dan sta je erbij en je hebt het gevoel dat jou beste vriend weet dat je hem aan het vermoorden bent.

Toen vertelde ze dat ze bij een man was geweest die ze doodschoot. 1 schot in het hoofd. De man was jong en had stage gelopen bij een slager. Die slager schoot ze ook dood maar bijna letterlijk aan de lopende band. De paarden konnen het schot horen en zien en raakte in paniek. Ze vertelde mij dat hij vanaf die dag besloten had om het anders te doen. Hij wilde slager wordne maar op een goede manier.

De man liet haar zien hoe hij te werk ging.

De paarden kwamen rechtstreeks vanaf de traile een stal binnen. Er lag gen sto maar hij spoot een soort van stal geur in de stal. Als het paard binnnen kwam kreeg hij een grote bak met wortels en kon daar rustig aan kauwen. Hij liet het paard lekker eten en dan pof, en hij was weg. Het paard had geen flauw idee wat hem te wachten stond. En zen laaste gedachte was goh wat een lekkere wortels...

Het zal niet zo'n prettig gezicht wezen maar toch vind ik het best een goede manier. Als ik af en toe van mensen hoor dat Het paard echt na en paar prikken nog blijft vechten. Wat zal dat paard dan voor herinneringen over houden aan de laatse minuten?

ik ben engelijk wel benieuwd wat jullie ervan van vinden. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar ik ben zeer benieuwd wat jullie een goede manier vinden en waarom.

vel liefs rosalie

jarrah

Re: inslapen of doodschieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:28

Er zijn hier al heeel veel topics over geweest, even de zoekfunctie gebruiken en je komt een heel eind denk ik

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:29

Inslapen moet je gewoon goed doen, overdoseren kan niet.... Maar ja voor beide is wel wat te zeggen natuurlijk

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:30

ik ben zelf tegen slachten... maarja, ik ben vegetariër omdat ik er niet tegen kan dat wij dieren eten...

als mijn paardje iets ernstigs heeft zou ik hem in laten slapen, maar niet op de manier die jij beschrijft... ik zou hem dan eerst onder narcose laten brengen, gewoon net alsof hij een operatie krijgt ofzo... als ie dan onder narcose is zou ik hem de "dodelijke spuit" in laten spuiten...
voor zover ik vaak heb begrepen kan dit ook. de dierenarts bij ons in het dorp doet dit ook met kleine dieren (konijnen enzo)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:32

Misschien ligt het aan de tijd van de dag of zo, maar ik schiet in de lach van je schrijfstijl "Pof, en dan is hij weg...en z'n laatste gedachte was: Goh, wat een lekkere wortels..."
Het klinkt in ieder geval heel diervriendelijk en hij lijkt me iemand die erover na heeft gedacht. Misschien zijn er wel heel veel mensen die ALS ze hun paard moeten laten inslapen het op zo'n manier zouden willen doen.

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:33

ja als je het zo bekijkt moet ik er inderdaad zelf ook om lachen. zal vast aan het tijdstip liggen

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:34

Ik heb inderdaad ook al gehoord dat het inspuiten nogal eens lang kan duren, een schot is sneller en humaner vind ik.
Geen leuk onderwerp maar ik ben blij dat het bespreekbaar is.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:36

het kan allebei goed of mis gaan.
Bij inslapen kunnen ze ertegen gaan vechten, maar bij schieten kunnen ze net hun hoofd wegdraaien ofzo en daar zit je ook niet echt op te wachten. Mijn paard laat ik denk ik liever inslapen, omdat ze al erg gestresst raakt van vervoer, en ze is erg snel bang dus vreemde omgeving + vreemde meneer is ook erg stressvol en ze is kopschuw dus voor mijn paard in inslapen beter denk ik. Maar voor een paard dat niet zo snel gestresst is is schieten misschien wel weer beter.

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:37

belachelijk!! ik zou dit mijn vriendje nooit aan doen! wat als het een keer mis is of het paard beweegt net.. dan zou ik pas echt het idee hebben dat je hem vermoord met een spuitje verlos je hem uit zijn lijden vind ik! En dat ze weer opstaan en dergelijke is ook erg maar hij heeft er niet meer pijn door! Mijn pony heb ik ook in moeten laten slapen..

AikePeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:38

belachelijk!! ik zou dit mijn vriendje nooit aan doen! wat als het een keer mis is of het paard beweegt net.. dan zou ik pas echt het idee hebben dat je hem vermoord met een spuitje verlos je hem uit zijn lijden vind ik! En dat ze weer opstaan en dergelijke is ook erg maar hij heeft er niet meer pijn door! Mijn pony heb ik ook in moeten laten slapen..

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:40

ik denk wel dat er goed voor gezorgd word dat er niet zo snel iets mis zou gaan. Maar zoals gezegd is bij allebij kan er welw at missgaan

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:41

Lisa_Melody schreef:
het kan allebei goed of mis gaan.
Bij inslapen kunnen ze ertegen gaan vechten, maar bij schieten kunnen ze net hun hoofd wegdraaien ofzo en daar zit je ook niet echt op te wachten. Mijn paard laat ik denk ik liever inslapen, omdat ze al erg gestresst raakt van vervoer, en ze is erg snel bang dus vreemde omgeving + vreemde meneer is ook erg stressvol en ze is kopschuw dus voor mijn paard in inslapen beter denk ik. Maar voor een paard dat niet zo snel gestresst is is schieten misschien wel weer beter.

verschilt inderdaad ook per paard denk ik. niet alle paarden gaan er tegen vechten denk ik

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:44

Ik heb gezien hoe een paard geslacht word en ze zijn inderdaad zo weg. Het enige nare is het stuipen (om te zien) maar daar voelt het paard niks meer van!

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 16:45

hebben ze dat nog? Het enige nadeel bij schieten lijkt mij het bloed en dergelijke. Je kan kiezen of je erbij wilt blijven of niet.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:50

Ik heb 't zelf nooit meegemaakt, maar ik heb wel gehoord over een paard (op de manege) die ze moesten laten inslapen. Was gevallen en had een gebroken been. Dat was dus gewoon verloren.
DA laten komen en spuitje. Maar dat paard vocht als een gek tegen het 'in slaap vallen', met de raarste bewegingen ging hij de bak door (waar hij was). Afschuwelijk gezicht lijkt me dat. Soms alleen op achterbenen met voorkant liggend op de grond, of achterkant meeslepend, hoe dan ook, hij deed er alles aan om niet in slaap te vallen. Alsof hij 't wist. Dat lijkt me verschrikkelijk.

Wat dat betreft, zou ik eerder schieten doen. Grotere kans dat het in één keer goed gaat. Daarentegen vind ik het inslapen weer vriendelijker, dat zou ik dan zelf ook doen denk ik.
Maar het verschilt idd ook per paard hoe ze erop reageren, niet veel paarden vechten er echt tegen namelijk.
Als ik zeker zou weten dat m'n paard zou gaan vechten tegen het slapen, of een ieder geval een grote kans was dat hij dat zou doen, zou ik kiezen voor schieten. Het is minder prettig, maar toch lijdt je paard er dan minder van.

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 17:21

ach die verhalen bah..

_Deco_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:50

Ik geloof er weinig van dat een paard tegen een spuitje kan vechten, als het op een goede manier gebeurd. En met goed bedoel ik dan: eerst verdoving, dan narcose en dan het verlossende spuitje. Zo is het bij mijn paard gegaan, afscheid was heel rustig en hij ging ook echt rustig de narcose in.

Heb weleens gehoord hoe dat gaat bij de slacht, maar nee, mijn paard zal nooit doodbloeden. Ook al voelt hij daar dan niets meer van. Nee voor een kogel kan ik echt niet kiezen.

Als ik nog een keer moet kiezen maak ik dezelfde keuze als afgelopen september.

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:01

ik zou ook voor de slacht kiezen. ben 3 weken geleden met school er naar toe geweest en dan heb ik het alleen met koeien gezien, maar zo'n beest kan echt geen kant op, en kan dus ook niet heen en weer bewegen met z'n hoofd.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:01

SanneJea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:03

Ik vind inslapen dan ook wel beter denk ik, maar dan heb je volgens mij kans ze ze er voor vechten. Als je een paard hebt dat rustig braaf blijft staan, zou schieten ook wel goed zijn, het klinkt heel grof, maar dan zijn ze er wel in 1x vanaf. De beste vind ik nog dat ie met plezier het leven uit gaat, de laatste dus. Dat ie lekker wortels staat te eten, en geniet, en dat ie dan geen pijn heeft.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:06

inslapen klinkt vriendelijker in de ogen van de mens. Maar voor een paard denk ik niet. Alleen als hij niet meer wil ( daar bedoel ik mee:, als hij echt niet meer wil leven omdat hij zo pijn lijd. dat hij er dan niet tegen vecht. maar als hij nog wel wil blijft leven vechten ze er wel tegen). Maar als hij niks doorheeft vind ik dat wel fijner voor het paard. Een paard voelt er niks van. Maar dit is mijn mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:11

Ik heb mijn eerste pony naar de slacht gebracht. Ik ben er niet bij geweest, heb haar daar alleen gebracht. Achteraf gezien vond het nogal koelbloedig van mezelf, en ik zal mijn huidige paard, als het moet, in laten slapen.
Ik denk dat de manier bij de slacht klinischer, dus sneller, is dan in laten slapen, alleen de 'stress' die het dier op het terrein heeft ( geur van kadavers) ook wel een zekere waarde heeft v.w.b. de vriendelijkheid.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:14

't maakt allebei niet zoveel uit, 't is maar net wat je zelf liever hebt. Wij hadden 'n veulentje met gebroken been, die is doodgeschoten, en 'n merrie die is ingeslapen. Bij inslapen krijgen ze eerst 'n verdoving, en daarna pas de euthanasie (als 't goed gebeurt natuurlijk), net als bij 'n hond of kat. Stuipen komen wel 'ns voor, maar 't lijkt me stug dat 'n paard nog door de bak gaat kruipen oid.

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:19

maar meestal vechten ze niet. ik heb wel een keer een filmpje ervan gezien. 2 paarden naast elkaar. de ene viel eerst neer en toen de ander. Best wel zielig. Maar ze waren wel rustig. En de mensen waren ook heel vriendelijk, zag er heel vriendelijk uit.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:23

Ik ben er één keer bij geweest toen onze hond werd ingeslapen, die spartelde daarna nog zo lang dat ik er denk ik nooit meer bij wil zijn
Volgens mij maakt het niet uit of het een spijt of de kogel is, het gaat er meer om in welke omstandigheden ze verkeren.