Na rijden telkes wondjes op been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Na rijden telkes wondjes op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:37

Heewj,
Als ik terug kom van het rijden -Ik rij buiten, in het gras omdat ik niet over een bak beschik- heeft mijn paard altijd wondjes op d'r benen.
Ze zit helemaal ingepakt in de beschermers en wat dan nog, maar ondanks dat blijven die wondjes maar.
Ze loopt niet kreupel en het zijn oppervlakkige schaafwondjes.
Ik word er ondertussen een beetje moe van, want als we 6 keer rijden, kom ik 4 keer terug met wondjes.
Het is een arabier, waarvan ik weet dat die gevoelige benen hebben, maar heeft dat ook te maken met de huid enzo?
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
Alvast bedankt

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:38

Waar zitten die wondjes dan?

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:40

dat vraag ik me nu ook af

Marije112

Re: Na rijden telkes wondjes op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:43

Net op het randje van de beschermers, heeft 1 keer een wondje gezeten in z'n koot, en op de voorkant van haar voet.
Khadya draagt trouwens geen springschoenen, want daar gaat ze echt van flippen.
Moet ik hier toch aan beginnen?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:50

Dan komt het door de beschermers zelf die schuren..
Bandages mss ?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:52

Zolang de wondjes niet ernstig zijn, zou ik geen springschoenen om doen. Als ze gaat flippen, krijg je grotere wonden als het tegen zit...
Misschien andere beschermers?
Weet niet welke je hebt, maar dat zou een optie kunnen zijn.

Idd yulan, het kan ook door de beschermers komen

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 12:54

Ik zal vandaag eens bandageren. Kijken hoe dat gaat.
Ik reed eerst zonder bescherming, maar aangezien mijn paardje met d'r eigen achterbenen op d'r voorbenen gaat staat moet ze wel degelijk bescherming hebben.

dom paard

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:02

Marije112 schreef:
Net op het randje van de beschermers

Nou dan lijkt de oorzaak me toch duidelijk?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:04

Daar zitten ze ook ja, maar ook nog verder, waar geen randje van beschermers zitten, bedankt voor de reactie

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:07

Als je paard zich zo aantikt/strijkt dan zou ik dat ook eens met je smid bespreken.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 13:10

Ik zal het eens vragen..
De vorige eigenaresse, die Khadya al vanaf veulen afaan had, zei dat ze dit vroeger ook deed, hoe ze er toen afgekomen zijn weet ik niet precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:45

Marije112 schreef:
Ik reed eerst zonder bescherming, maar aangezien mijn paardje met d'r eigen achterbenen op d'r voorbenen gaat staat moet ze wel degelijk bescherming hebben.

dom paard

Dit kan aan de manier van bekappen liggen. Wellicht is de toon van de hoeven te lang, waardoor ze niet goed (en dus te traag) kan afwikkelen.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:49

Marije112 schreef:

dom paard

Mischien is dit de oorzaak?
mijn paard deed dit ook altijd maar dan in de weide
nu heeft hij een ring rond zijn voorhoef en nu heeft hij geen wondjes meer gehad z'n ring is erg goedkoop dus mischien wel het proberen waard

Want ik neem aan dat al die bescherming in de zomer flink gaat jeuken:)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:57

Probeer eens zonder bescherming. Bij mijn paard deden de beenbeschermers meer kwaad dan goed. Hij struikelde om de havenklap en er zat altijd zand tussen.
Hij trapte z'n hoefballen ook altijd kapot met z;n achterbenen. Tot bloedens toe, echt grote wonden, geen kleine schaafwondjes.
Sinds ik hem zelf bekap hou ik de toon van de voorhoeven korter zodat ze sneller afwikkelen. Hij heeft nergens meer last van. Ik rij nooit meer met beenbeschermers, ondingen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:27

superwoman schreef:
Zolang de wondjes niet ernstig zijn, zou ik geen springschoenen om doen. Als ze gaat flippen, krijg je grotere wonden als het tegen zit...

Wat bedoel je? Hij kan beter met dan zonder springschoenen flippen want dan is hij in ieder geval meer beschermd. Flippen door simpele springschoenen heb ik nog niet meegemaakt.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:20

CCCCorine schreef:
superwoman schreef:

Wat bedoel je? Hij kan beter met dan zonder springschoenen flippen want dan is hij in ieder geval meer beschermd. Flippen door simpele springschoenen heb ik nog niet meegemaakt.

Ze zei dat hij met springschoen ging flippen en zonder niet.....
Dus kan je ze beter niet om doen toch?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:23

sommige paarden houden niet van het geluid of het gevoel wat een springschoen geeft. dan lok je alleen maar reactie op als je ze wel om gaat doen.

willem strijkt ook heel erg van achteren. die heeft constant wonden op de kogels. ik strijklappen omgedaan(ik ben eigenlijk tegen beschermers) heeftie er een grote wond van gekregen omdat die in de koot ging schuren. nu heeftie er een dikke mok overheen.

speciale eskadron cross countrys gehaald en die werken perfect, maar nou vandaag zag ik weer nadat ik ze af had gedaan(had les) dat er veel haar is weggeschuurd.
dus nou heb ik dat probleem weer.
donderdag is de smid geweest en heb het hem gevraagd, maar nog steeds strijktie. onze bak is ook vrij zwaar, dat kan ook de reden zijn. volgende maand ga ik naar een andere stal, dus eens zien hoe het met die bak daar gaat.

maar je kan het idd aan je smid vragen en anders die strijkringen eens proberen. geloof dat je 20 euro voor 2 betaald ofzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:12

superwoman schreef:
Ze zei dat hij met springschoen ging flippen en zonder niet.....
Dus kan je ze beter niet om doen toch?

Sorry, had over die post even heengelezen. In dat geval misschien beter van niet, maar dan vooral omdat het paard zich al heel erg aantikt. Was het niet zo erg dan zou ik hem gewoon laten wennen (tenzij springschoenen helemaal niet nodig zijn, dan is het natuurlijk ook onzin om ze om te doen).

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 20:34

Bedankt voor de reacties.
Ik heb 't zelf ook niet zo heel erg van de beschermers.. Rij ook liever zonder..
Ik zal de hoefsmid eens opbellen...

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:36

Het kan ook zijn dat er veel vuil op je beschermers zit op het achterbeen van mijn paard zit ook zo'n wondje. Vooral goed schoonhouden met betadine shampoo en daarna GOED afdrogen met een schone handdoek.