paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 18:28

heey mensen ik heb ff een vraagje als je nog nooit een paard heb gehad is het dan beter om eerst een beleerd paard te kopen of kan je ook gelijk een veulentje kopen zou het namelijk veel leuker vinden

dorientjuh

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:30

Ik zou zeer zeker een beleerd paard kopen (ook niet te jong, van rond de 8 of iets dergelijks) dan. Je kunt een paard zo snel verpesten! Een veulentje is wel leuk, maar daar kan je de komende drie a vier jaar nog niet op rijden, en dan is de lol er al snel vanaf.

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:34

Altijd eerst een beleerd paard, liefst wat ouder (denk aan minimaal 10 jaar). Voor een jong paard heb je heel veel ervaring nodig, zelfs heel veel mensen die met één paard M/Z hebben gereden hebben heel vaak te weinig ervaring waardoor het paard enorm verpest kan worden. Als je een jong paard koopt waar je steeds vanaf valt omdat je 'm niet aan kan is de lol er al snel vanaf.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:36

Ik zelf zou een beleerd paard kopen, alleen maar omdat je er dan gelijk met kan rijden enzo.. Denk een paard rond de 4 a 5 jaar.
Maar iemand op mijn stal, die heeft een veulen gekocht (3 jaar geleden al ) juist omdat niemand je paard kan verpesten, paard is waarschijnlijk altijd vrolijk op stal, je weet dat ie altijd op tijd ontwormd is enzo.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:36

als je een veulen koopt is het natuurlijk wel hardstikke leuk om mee op te groeien, en samen met elkaar vertrouwd te raken.

wat ik zou doen als ik jou was:

ik zou een leuk, lief veulentje kopen.. lekker mee knuffelen en vrienden mee worden,..
en ondertussen zou ik dan lekker 3 jaar op een goede manege lessen,
of bij iemand bijrijden en privéles nemen (nog beter!!)
dan heb je lekker 3 jaar ervaring.

ik zou het paard dan een paar weken weg doen en laten beleren... (niet zelf gaan prutsen als je niet zeker weet of dat wel goed gaat lukken)
en dan maar hopen dat je er een superpaardje hebt!!

een al wat ouder braaf paard kan natuurlijk ook hardstikke leuk zijn. en daar kun je ook een giga band mee opbouwen!!

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:49

Ik zou een ouder en ervarener paard kopen. Daar kan je veel van leren en een keer een fout maken zonder dat je je paard verpest. Een ouder paard is (kan) ook rustiger zijn. Er komt toch heel veel kijken bij het beleren van een jong paard en er kan een hoop gebeuren vanaf veulen tot zadelmak paard. Als je dan zonodig een jong dier wil knuffelen kan je net zo goed naar de kinderboerderij.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:44

Toen ik mijn paard kocht wist ik gelijk al dat ik een paard wilde die nog geen 10 was en M dressuur liep, ook mocht ze niet te groot zijn merrie of ruin maakte me niet uit.

Met deze eizen ben ik gaan zoeken en zoeken uiteinderlijk viel mijn oog op haar advertentie en ben ik gaan bellen, het klikte vrijwel gelijk.

Ik denk dat je bij je zelf goed moet nadenken wat je wilt... ik zelf wil beter worden in de dressuur vandaar deze keuze, ik heb niet gekozen voor een 3 jarige omdat ik hier voor een pony heb gehad die ik vanaf 2 jarige heb gehad, alles leuk en aardig maar, je hebt veel meer tijd nodig als je zelf alles nog moet leren en het paard ook.

iedereen kan wel zeggen wat je moet doen, maar je moet zelf gaan bedenken wat je wilt. als eerste paard zou ik zowiezo een ouder paard nemen (leerpaard) het paard an jou zoveel leren.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 07:39

ik heb ook eerst een ervaren paard gehad, 10 jarige ruin.
daarna een onbeleerde 3 jarige gekocht en ik moet zeggen dat dat een stuk beter ging!
de 3 jarige heb ik laten beleren, merendeel in mijn aanwezigheid, toen ze het allemaal doorhad heb ik heel veel lessen gehad van diegene die haar beleerd had, echt een toppaardje ! en nu durven we het aan om een veulen/jaarling te nemen ik neem de komende tijd even rust wat rijden betreft (nu nog zwanger en daarna even goed aansterken, na mijn vorige bevalling ging het erg mis met mijn rug) dus lekker samen groot worden en dan weer laten beleren op diezelfde manier.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:52

als je nog nooit een paard hebt gehad zou ik eerst naar een manege gaan en leren rijden en leren omgaan met paarden. dan na een jaar of 10 kun je deze vraag zelf wel beantwoorden.
Sorry tis vrijdag

Onyx88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:04

Ik ga er eerlijk gezegt wel van uit dat deze dame al kan rijden. Waarom zou je anders een eigen paard willen?

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 16:11

ik vind dat je het moeilijk kan beoordelen aangezien je geen info over jezelf geeft...
heb je zelf al ervaring met jonge paarden? ik heb een paar jaar geleden een pony ingereden, sindsdien rijd ik vaker op jonge dieren. ik verzorg nu een paard die al was ingereden (lees: zit stuur, rem en gas op) en die ik moest doorrijden. als er weer een nieuw paard op stal komt zal ik die moeten inrijden. dus als ik een eigen paardje zou kopen zou ik een jong dier kopen, ookal heb ik verder nog nooit een eigen paard gehad.

als je alleen manege lessen hebt gereden en je dus verder ook niet echt de ervaring hebt met jonge paarden zou ik een wat ouder paardje kopen. iig eentje die al goed is doorgereden en goed de hulpen kent enzo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:51

Citaat:
Ik ga er eerlijk gezegt wel van uit dat deze dame al kan rijden, Waarom zou je anders een eigen paard willen?

wil je daar serieus antwoord op?
zegt de term Penny je iets?
*melig en ad-rem, bijna weekend!*

effe 'serieus' *voor zover ik dat nog kan opbrengen*, als deze dame al de nodige ervaring heeft dan was de vraag niet gesteld hoop ik.

Soyatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 17:57

ik zou doen wat tinaaz zegt een veulen is heel leuk

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:05

Bij een veulen komt veel kijken en ik vind eigenlijk dat die in een groep (met andere veulens) op moeten groeien, in ieder geval niet alleen. Je moet niet alleen denken aan wat je zelf leuk vindt, maar ook aan wat goed is voor het paard.

Wat ik zou doen is een wat ouder paard kopen, maar niet een die perfect is ingereden en perfect luistert. Die perfecte paarden zijn vaak nogal afgestompt, vind ik. Als je een fout maakt, zorgt zo'n paard wel dat het toch nog goed komt. Je hebt meer aan een paard dat meteen laat merken dat je iets fout doet.
Zoek dus een paard dat wat koppig overkomt (koppige paarden bestaan eigenlijk niet, alleen mensen die een koppige reactie oproepen maar goed) en ga daar mee aan de slag. Zorg wel dat het geen vals paard is! Dus geen paard dat met zijn achterbenen gaat slaan of zo.
Ik hoop dat het allemaal niet te vaag is. Als je nog vragen hebt pb maar.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:08

huh? je vind dat een perfect gereden paard is afgestompt en je denkt dat je zomaar fouten kan maken en dat paard dat wel oplost? Dan nodig ik je uit voor een proefritje op mijn perfect afgerichte paard

Als je nog niet zoveel ervaring hebt dan is een koppig paard (lees: ook wel dominant paard genoemd) kopen het stomste wat je kunt doen! Dat gaat echt wel problemen geven die we hier op bokt dan weer kunnen lezen in de vele topics...

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:15

Nee ik bedoel niet zo'n top paard. Maar een paard waarvan een handelaar zegt: deze is i-de-aal voor beginners! Wat ze bedoelen is: Je kunt zoveel stoms doen als je wil, maar het paard blijft toch wel rustig voort sjokken en het stopt meteen als je ho zegt.
Volgens mij leer je daar niet veel van. Als je dan een keer op een normaal paard komt, weet je niet wat je overkomt.

Dominante paarden (ik haat die term eigenlijk) leer je veel sneller van. Als je paard zich zo gedraagt, ben je zeer gemotiveerd om op onderzoek uit te gaan en veel te lezen over hoe je jezelf beter naar je paard presenteert. Ervaring moet ergens beginnen.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:18

zeg dan dat je een afgestompt paard bedoeld en geen perfect ingereden en perfect luisterend paard, dat zijn wel twee uitersten hoor.
Ik ben met je eens dat een dominant paard je een heleboel leert maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd en er gebeuren nog steeds meer ongelukken dan succes story's met dominante paarden!

(nog beter is een perfect afgericht en luisterend dominant paard! ideeal voor de topsport)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:20

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben niet altijd even duidelijk.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:23

geeft niet, alles is te leren, je zegt zelf al : ervaring moet ergens beginnen

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:09

Met het grootste deel ben ik het ab-so-luut niet eens.

arno8 schreef:
Bij een veulen komt veel kijken en ik vind eigenlijk dat die in een groep (met andere veulens) op moeten groeien, in ieder geval niet alleen. Je moet niet alleen denken aan wat je zelf leuk vindt, maar ook aan wat goed is voor het paard.

Inderdaad.
Een veulen moet met soorgenoten opgroeien. Lekker kunnen rennen in de wei en een jong paard kunnen zijn. Ze moeten kunnen groeien en leren wat paard zijn betekent.

Citaat:
Wat ik zou doen is een wat ouder paard kopen, maar niet een die perfect is ingereden en perfect luistert. Die perfecte paarden zijn vaak nogal afgestompt, vind ik. Als je een fout maakt, zorgt zo'n paard wel dat het toch nog goed komt. Je hebt meer aan een paard dat meteen laat merken dat je iets fout doet.

Zulke dieren zijn anders wel verdomde handig.
Ik heb jaren pony's gehad die het niet niet voor me wilden doen. Ze hadden de kwaliteiten zeker, maar de mentaliteit niet en ik was niet sterk genoeg om ze de les te leren.
Voor mijn broer hadden wij een goede, wat oudere, E pony gekocht die al 2 x Z springen was geweest en 1 x Z2 dressuur. Mijn broer is hier ook weer Z springen mee geworden en nu rij ik er op.

Het gaat niet geheel vanzelf maar wel deels. Dat is ook wel eens lekker. In het parcour hoef ik nooit bang te zijn dat hij stopt. Hij gaat erover, altijd. Hij zal het altijd voor je doen en zal je nóóit laten zitten. Als je daarmee een fout krijgt in het parcour is het jóúw schuld. Hij is zeker niet makkelijk te rijden aangezien hij behoorlijk sterk voor mij is (ik ben klein en tenger en hij is gewoon een stukje groter. ), maar hij is niet gemeen.

In heb al heel veel van zo'n pony geleert in een halfjaar.
Eigenlijk zou iedereen eens zo'n dier onder z'n kont moeten hebben. Dan voel je pas wat genieten van paardrijden is.

Op een oude fiets moet je het leren.

Citaat:
Zoek dus een paard dat wat koppig overkomt (koppige paarden bestaan eigenlijk niet, alleen mensen die een koppige reactie oproepen maar goed) en ga daar mee aan de slag. Zorg wel dat het geen vals paard is! Dus geen paard dat met zijn achterbenen gaat slaan of zo.
Ik hoop dat het allemaal niet te vaag is. Als je nog vragen hebt pb maar.

Koppige paarden bestaan niet?
Niet mee eens. Er zijn paarden met een karakter die je liever niet hebt.
Koppig, hou op. Zoiets moet je nooit hebben als eerste paard! Je weet met die dieren nooit wat ze doen en waarom ze het doen. Het ene moment doen ze alles voor en het andere moment gooien ze er met de pet naar.

Koop geen veulen. Koop een wat ouder paard met ervaring. Ga daar eerst op leren rijden. Een 3 jarige inrijden klinkt wel leuk, maar daar heb je echt een heleboel ervaring voor nodig. Een 3 jarige is tenslotte aan het begin van zijn leven en alles wat jij het paard fout leert zal hij altijd fout doen.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:17

Daar ben ik het weer absoluut niet mee eens. Een paard dat iets fout leert, kan dat met goede begeleiding ook weer afleren. je hoeft maar een keer een video van Hempfling te zien om te begrijpen wat ik bedoel.

Om echt goed paarden te leren begrijpen, kun je volgens mij toch echt beter de moeilijkere gevallen bekijken. Dat je jouw paard begrijpt, is leuk voor je, maar kan je ook zomaar het vertrouwen van een ander paard winnen? Ik nog niet. Maar volgens mij leer je dat niet door alleen maar met makkelijke paarden om te gaan.

Het is maar net wat je wilt. Als je inderdaad Z2 dressuur wil rijden moet je je daar op richten en dan is het misschien beter om een goed afgericht paard te nemen. ALs je niet veel geeft om de sport maar meer om de omgang met het paard, zou ik voor een paard gaan dat wat meer persoonlijkheid heeft.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:49

arno8 schreef:
Daar ben ik het weer absoluut niet mee eens. Een paard dat iets fout leert, kan dat met goede begeleiding ook weer afleren. je hoeft maar een keer een video van Hempfling te zien om te begrijpen wat ik bedoel.

Mét goede begeleiding, dat is de enigste mogelijkheid.
Maar als het paard al jaren vast geroest zit in dat rondje krijg je dat er niet zo uit en zal het je altijd blijven achtervolgen.

Citaat:
Om echt goed paarden te leren begrijpen, kun je volgens mij toch echt beter de moeilijkere gevallen bekijken. Dat je jouw paard begrijpt, is leuk voor je, maar kan je ook zomaar het vertrouwen van een ander paard winnen? Ik nog niet. Maar volgens mij leer je dat niet door alleen maar met makkelijke paarden om te gaan.

Die pony die ik beschreef is niet de enigste pony die ik rij.
Ik heb ook nog een andere die het tegenover gestelde is. Die pony was een beetje zadelmak toen we hem kochten en verder heb ik hem zelf alles geleert. Deze is juist een stuk moeilijker te rijden omdat niet alle knopjes erop zitten en je 100 x meer moet doen.

I.m.o. leer je het meest door op veel verschillende paarden te rijden. Van ervaren paarden tot paarden die nog niet eens zadelmak zijn en zadelmak gemaakt moeten worden.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:05

Als een beginner een paard koopt, moet diegene gewoon een betrouwbaar paard hebben! En niet een of ander dominant ding! Wat een onzin zeg, zo krijg je de meeste ongelukken in de wereld! Ja, als je eenmaal wat ervaring hebt kun je idd wel veel leren van een paard met uitdaging, maar tot die tijd moet je daar gewoon een eind bij uit de buurt blijven!!!

Mijn paard bijvoorbeeld zou ideaal zijn voor een beginner! Ze is betrouwbaar en werkwillig! Het is een paard wat niet zomaar alles doet, je zal er echt aan moeten rijden! Zolang jij de juiste hulpen geeft zal zij de juiste oefeningen doen! Maar het zal van dr leven lang niet in dr opkomen om jou een of andere rotstreek te flikken!
Mijn pony daarentegen was een pittig, dominant ding! En ja ik heb daar veel van geleerd, ik heb haar ook zelf ingereden, máár ik had voor die tijd al de nodige ervaring! Had ik dat niet gehad, dan kan ik je nu al vertellen dat ik geen plezier met die pony beleeft zou hebben! Die zou dwars over mij heen gewalst zijn!

Ik ben dus voorstander van een beginner met een ervaren paard!!

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:24

Sizz schreef:
arno8 schreef:

Mét goede begeleiding, dat is de enigste mogelijkheid.
Maar als het paard al jaren vast geroest zit in dat rondje krijg je dat er niet zo uit en zal het je altijd blijven achtervolgen.

Als je een paard koopt, moet je sowieso al wat ervaring hebben, lijkt me. Je wordt niet op een dag wakker om dan te zeggen: "Goh wat zal ik vandaag eens kopen? Weet je wat? Ik koop een paard!" En dat je een paar mensen kent die je er bij helpen, vind ik ook vanzelfsprekend. Ik weet dat dat niet voor iedereen geldt, maar het zou iig vanzelfsprekend moeten zijn.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:34

arno8 schreef:
Als je een paard koopt, moet je sowieso al wat ervaring hebben, lijkt me. Je wordt niet op een dag wakker om dan te zeggen: "Goh wat zal ik vandaag eens kopen? Weet je wat? Ik koop een paard!" En dat je een paar mensen kent die je er bij helpen, vind ik ook vanzelfsprekend. Ik weet dat dat niet voor iedereen geldt, maar het zou iig vanzelfsprekend moeten zijn.

Vandaag de dag schort het bij veel ruiters aan de juiste begeleiding. Er zijn veel ruiters die zich ook instructie noemen maar géén enkele cursus hier voor hebben gevolgt.

Ik zie menig pony die als 3 jarige naar de knoppen is gereden door een onvakkundige ruiter met te weinig ervaring óf een verkeerde instructie. Jammer is dat...

@Jarrah: Helemaal mee eens. Als eerste pony moet je geen koppig ding kopen. Als je het paard dan niet aan kan is de lol er snel af.