paard eet mest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2Morrow

paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:08

Hey
een paar weken geleden hebben we een paardje gekocht voor de handel.
maar het probleem is dus dat hij de drollen uit de padock eet.

Zou hij mischien vitamine tekort hebben?
Ik vraag het liever eerst hier voordat we een dierenarts erbij halen.
Want als het zou kunnen komen door een vitaminetekort dan haal ik gewoon een vitaminestoot.

groetjes gwen

jarrah

Re: paard eet mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:10

Het kan idd zijn dat hij het eea te kort komt, ik zou gewoon even de DA bellen als ik jou was om te overleggen, dat kost je niks en zij kunnen je meteen duidelijkheid geven!!

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:11

Ja, hij heeft idd een tekort aan een bepaalde voedingsstof denk ik.
Je zou eens z'n bloed moeten checken en aan de hand daarvan kijken welk voedingsstof.
Ga niet gaan prutsen met vitaminen, want als het niet aan de vitaminen ligt ..

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:23

Ik denk inderdaad dat het komt door vitaminetekort.. Die vitaminiestoot kan je gewoon proberen.. Als het niet helpt gewoon een paar keer per dag snel de drollen uit de paddock verwijderen.. Kan hij die in elk geval niet meer eten..

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:31

Ze worden er nu 1 keer in de week uitgehaalt maar zal ze nu zo veel mogelijk eruit halen.
Omdat het een handelspaardje is probeer je er tog zo min mogelijk kosten aan te hebben maar als de vitaminestoot niet helpt laat ik toch even de dierenarts komen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 15:56

Die van ons doet het ook af en toe, hij is bijna drie.

Veulens kunnen het doen om een darmflora te krijgen, de rest is meestal:

Verveling
Gebrek aan bepaalde voedingstoffen
Dikke darm problemen

Hij staat bij ons 24/7 buiten en kijgt volop hooi en 1 kg brok. Hij zat wel enorm aan een zoutblok bijna te eten, dus vermoedelijk is het wel een gebrek aan bepaalde voedingstoffen, vooral omdat hij nog volop groeit.

Dus je kunt ook nog gewoon hooi neerleggen, misschien dat hij het dan ook niet meer doet of een speelmaatje ofzo...

2Morrow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:01

er ligt een bal in de bak en er lopen nog 3 paarden en hij krijgt voldoende aandacht bij ons dus verveling zal het niet zijn.

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:10

Mijn hengst doet dat ook in de bak, hij doet dat omdat het poep van een hengstige merrie is want hij staat na de lunch altijd ff te flamen. Poep van ruinen eet hij niet want daar heb ik opgelet.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:12

Mijn 2-jarige doet dat ook dus ik blijf dit topic even volgen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 16:50

Onze Da geraadpleegd en die gaf ons die drie redenen. Mineralengebrek, verveling en opspelende dikke darm. Omdat het niet ernstig is en er verder niks aan de hand is proberen we het eerst met homeopathische middelen (extra mineralen, trias omega olie) en wat extra voer. Ook omdat hij vol in de groei is en uit de winter komt en aan het verharen is. Over een maand gaat hij het zomerland weer in, hopelijk is dat voldoende. Hij vrat werkelijk zijn zoutblok op. Ik begreep dat een vitamine-gebrek bij normaal voeren bijna onmogelijk is, maar Mineralen-tekort is wel mogelijk. Bijvoorbeeld veel zuring in het land kan leiden tot ijzergebrek.