een weidemaatje voor willem??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

een weidemaatje voor willem??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 09:01

ik heb een nieuw paradijsje gevonden voor willem.
hij krijgt dalijk een super grote inloopstal, met eigen paddock en daaraan een eigen wei.

ik sta met nog 3 andere arabieren op stal, maar die staan aan de andere kant van de rijbak, dus in principe komt willem op zijn eigen stekkie te staan.

ik heb geen idee hoe hij hier op gaat reageren en oftie het fijn vind om alleen te staan en voldoende te hebben aan het zicht van de anderen en de koeien en de schapen aan de overkant.

mocht hij niet alleen kunnen, wat dan ik dan het beste bij hem zetten?? de stal is groot genoeg zodat er 2 paarden(willem is zelf al 1.78) in kunnen liggen als ze zouden willen, verder heb ik nog een stalletje(met kleine doorgang, dus goed voor een shet) er naast staan.

ik huur dat stukje gewoon voor een vast bedrag, of ik er nou 1 of 2 neer zet. leon denkt er over om merel ook daar te zetten, maar die staat nu eigenlijk al perfect waar die staat en merel is daar happy.

willem houd niet van merries, heeftie een beetje schrik van sinds merel er met een andere ruin vandoor is gegaan en hij steeds in mekaar gemept werd. op de huizige stal moeten merries ook nix van hem hebben en hij vermijd ze ook maar. met ruinen kan hij perfect opschieten, hij heeft een aantal speelmaatjes nu. sociaal contact is heel belangrijk voor hem, hij moet altijd met alles en iedereen knuffelen, of het mens paard of hond is

het zou leuk zijn als ik er een jaarling of 2 jarige oid neer kon zetten, zodat wanneer willem aan zijn pensioen toe is, ik verder kan, maar aan de andere kant wil ik er ook wel een shet(willem is helemaal gek van shetlanders) of een oude pony(met pensioen) een kans geven.

iemand een idee of ervaringen?? is er zoiets als een proeftijd te regelen? om te kijken of het wel gaat? het zou nl balen zijn als het helemaal niet zou klikken, dan krijg je de grootste ruzie

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:17

Als je het gewoon zelf veel leuker vind om er een paardje bij te doen, dan moet je dat gewoon doen.

Als je het toch zelf wat lastig vind en het alleen voor Willem zou doen, zou ik het toch een tijdje aanzien.

Mocht je toch een paardje erbij kopen dan moet je je het volgende afvragen. Gaat Willem ook echt met pensioen als je met je jaarrling of 2jarige gaat beginnen, of heb je tijd voor allebei.

Een shetje is natuurlijk altijd leuk.

Als je zelf een ouder pony wil laten genieten van zijn pensioen daar, dan is dat heel nobel en als je die mogelijkheid hebt en je vind het leuk. Super toch!

je hoeft ook niet per een paard te kopen. Je kan ook eens kijken of iemand anders zijn paard niet bij jou wil stallen. Misschien kunen jullie dan zelfs de stallingskosten delen.

een proeftijd lijkt me idd altijd een goed id. Met sommige verkopers kan je dat regelen met andere niet. Ik zou het gewoon als voorwaarde stellen in jou geval.

nou suc6 ermee.

Karin_deB

Re: een weidemaatje voor willem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:46

Mag ik vragen waar dit is, klinkt namelijk wel heel erg leuk

Een shetlander is wel leuk, maar als ik jou was zou ik voor een jaarling of 2 jarige gaan zodat je daarmee verder kan gaan als Willem met pensioen is.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 13:53

Als je het je kan permitteren kan je een jaarling ruin/hengst voor niet te veel geld opzoeken, ik denk dat je tussen de 1000 en 1500 een leuke rijpaardjaarling kan vinden, dan kan je dat doen. Risico is wel dat die het misscien niet leuk vind als die alleen staat als jij met je paard gaat rijden. Shet kost helemaal niet veel en kan je desgewenst nog 'pennymeisje' voor zoeken. Moet je wel weer oppassen met voeren, want die moeten natuurlijk veel minder eten dan zo'n groot paard (risico op hoefbevangenheid)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 15:53

het is in zwartewaal, lekker in de middle of nowhere
degene waar ik het van huur, huurt het weer van de mensen die er naast wonen en die willen geen drukte.
dus verzorgers mogen er niet komen(in elk geval geen onder de 20)

ik zit gewoon heel sterk te twijfelen, omdat ik een paard vrij veel verantwoordelijkheid vind en ik eigenlijk niet aan een jong beest wil beginnen. mocht er een ander rijpaard komen dan koop ik hem wel op een wat oudere leeftijd.
dus dan valt de jaarling/2jarige af, want ik ben bang dat ik er snel genoeg van krijg

als hij alleen kan, dan blijft hij dat ook, maar de vorige had een fjord die dus absoluut niet alleen kon en de hele buurt bij mekaar stond te balken en dat willen die mensen(logisch) niet hebben, dus toen er bij hem een shet kwam, was het over.

oudere pony zou dan zijn zoals er wel meer beestjes worden aangeboden, dat de eigenaar, eigenaar blijft en voor de kosten als hoefsmid en dierenarts op draait en ik dan gewoon de rest van de verzorging doe. dan heeft dat beestje nog een lekker leventje(ik betaal toch immers hetzelfde bedrag of het nou voor 1 of 2 paarden is, dus stalkosten zijn er niet) en hoeft degene van wie die is hem niet te verkopen e.d

shetjes zijn altijd leuk, niet duur in aanschaf en niet duur in onderhoud, tenzij de dierenarts enzo moet komen, maar dat heb je met paarden, dat is niet zo'n probleem.
ze nemen ook niet veel ruimte in en ik zou het beestje ook kunnen inspannen en met een karretje aan de gang. iets wat ik altijd heb gewild, maar tuig in maat willem is flink aan de prijs en shetjes tuig is makkelijker te verkrijgen 2e hands enzo.

moet er nog heel hard over nadenken

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:07

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:08

Snowytje schreef:
Is dit niks voor je, zag ik net toevallig:

viewtopic.php?f=5&t=563054

Jaa dat zat ik toevallig ook net aan te denken.

Wanneer ga je naar die nieuwe plek ?

brynja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:53

Ik zou absoluut een paard/ pony zoeken om erbij te zetten. Paarden zijn echt uitgesproken kuddedieren. Het creert ook veel rust als je als paard alleen niet de hele tijd hoeft op te letten. Kan de ander dat ook eens doen als jij eet. De paar keer dat één van mijn paarden alleen stond waren ze echt helemaal van slag en erg onrustig.

Hanneke84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 01:16

Jammer dat die mensen geen drukte willen, anders had er misschien een paard van een ander bij kunnen staan? Een ruin dan natuurlijk, misschien dat dat bespreekbaar is?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 11:15

dat gaat dus niet omdat die mensen zowiezo al geen kinderen over de vloer wilen hebben. het zijn wat oudere mensen die de boel onder verhuurd hebben. de huurders mogen alles doen wat ze willen, alleen die mensen willen ook van hun pensoen enzo genieten en gewoon geen trammelant.

hetis zo dat ze alles in de gaten houden(willem komt naast hun woonhuis te staan) en nooit iets zeggen, tenzij er iets is. en als je daarvoor gewoon jezelf netjes moet gedragen en geen hele hordes visites mee neemt, dan snap ik dat best. ze willen graag weten wie er op het terrein lopen, zodat ze weten hoe of wat en dat ze iemand moeten waarschuwen. je hebt tenslotte mense met kwaa in de zin. en dat zijn dingen die ze willen voorkomen. gewoon vaste gezichten, zodat ze weten dat hetgoed zit.

dat topic had ik al gelezen, zie nu net dat ze ook nog eens vlakbij woont, dus ik zal eens vragen.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 18:05

als alles goed is krijgt willem een shet als maatje. 8 jarig ruintje van 82 cm. mogen er alles mee doen, maar ze heeft nu alleen een stal en dat vind ze zielig.
dus zij gaat de kosten van de smid en dierenarts enzo betalen en ik zorg voor zijn verzorging en stro/hooi
en ze komt eens in de zoveel tijd even kijken en dat was geen probleem.

dus nog iemand anders blij gemaakt