Zadeldwang ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Zadeldwang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:27

Kan iemand mij vertellen wat zadeldwang betekent ?

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:28

dan vind je pony het niet leuk als de singel vast wordt gemaakt en komt het over het algemeen in protest op de een of andere manier.
wij hebben er 1 die vroeger begon te steigeren zodra je de singel probeerde vast te maken en ze is toen zelfs een paar keer stijl achterover op haar rug gevallen erdoor.
nu, zo'n 9 jaar later kun je de singel wel vastmaken, maar je kunt haar dan niet aan een touw vastzetten tegelijk, want dan hangt ze zichzelf finaal op en kun je helemaal niet meer in haar buurt komen. als je haar gewoon los doet in de stal of gewoon aan een touw zelf vasthoudt gaat ze alleen heel debiel staan met alle 4 de benen onder zich die elkaar bijna aanraken ( denk aan een grote circusbal met een balancerend paard erop, die beenhouding )

hoe het gekomen is? tijdens de vakantie hadden we voor haar een verzorger en die heeft die week de singel veel te straken snel strak gedaan.
slechts 1 week uit handen.. en nu 9 jaar later nog steeds een trauma van.

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:37

Ow dat is minder, ik zag namelijk een heel goed dressuurpaard te koop staan, alleen heeft hij last van zadeldwang, en aangezien ik het nog nooit gehoort heb vroeg ik me af wat het was.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:38

sidneylover schreef:
Ow dat is minder, ik zag namelijk een heel goed dressuurpaard te koop staan, alleen heeft hij last van zadeldwang, en aangezien ik het nog nooit gehoort heb vroeg ik me af wat het was.

haha, dan hebben wij dezelfde gezien op marktplaats

sidneylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 21:42

Ja ik denk het ook het was een interessant paard, maar dat is wel een groot minpunt

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:03

daar is de prijs dan ook naar en ik denk dat je moet kijken naar de mate waarin het is. En of dat minpunt opweegt tegen de kwaliteiten van het paard..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:17

als de prija hierdoor sterk is gedaald en de problemen zijn niet te erg, gewoon ervoor gaan !
je went er heel snel aan, ik denk er niet eens meer bij na bij de pony, doe alles automatisch. enige waar je bij moet oppassen is als een ander een keer je paard opzadeld of gaat rijden, dat die weet wat die moet doen en wat juist niet. ( heb al een paar keer een gebroken halster, halstertouw en zelfs een gebroken hoofdstel gehad omdat ik even niet aan het opletten was en een leerling zelf alvast ging opzadelen)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:24

Zadeldwang, het verzetten tegen zadelen, komt veelal voor door slecht passende zadels. Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar als ik het zo mag stellen ligt zeker de helft van de zadels niet zoals het zou moeten!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:35

denk dat je dan vooral last hebt als je gaat rijden, niet als je de singel vastzet, waar zadeldwang toch het meest opvalt?

GeJe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:05

Speciaal voor dit soort zadelproblemen: eind april in Drenthe een zadelcheck. Als je ook twijfelt aan de juiste ligging en pasvorm van je zadel zou je even mijn onderschrift kunnen aanklikken....

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:36

de vorige merrie die ik reed had er ook erg veel last van, maar toen ik was overgestapt van neopreen naar leren singel met elastiek was het grotendeels over. Wel natuurlijk goed liggend/passend zadel; heel voorzichtig aansingelen over 6 gaatjes ca 10 a 15 min doen etc. Maar dat deed ik ook al met neoprene singel.

Nagaan hoe en wat, je hebt er ook bij die gaan liggen of over je hoofd heen springen

Ophelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:20

harnessmaker schreef:
Zadeldwang, het verzetten tegen zadelen, komt veelal voor door slecht passende zadels. Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar als ik het zo mag stellen ligt zeker de helft van de zadels niet zoals het zou moeten!

Mijn paard had ook zadeldwang..Wij hadden er een KN op liggen en dachten dat het gewoon goed lag. Als mijn paard een dag of 2 geen zadel op had gehad, dan was het een rodeo als je had aangesingeld, echt niet normaal. Op een gegeven moment werd ze kreupel en na het hele circuit doorlopen te hebben, zijn we gaan kijken naar de ligging van het zadel. Die was dus te smal voor m'n paard, zo vreselijk stom van ons!!!!!!!! Ruim 30 jaar paarden op stal en dan zoiets...echt oerstom. We hebben een nieuw zadel aan laten meten en mevrouw ging met sprongen vooruit. Sinds ze haar nieuwe zadel op haar rug had liggen, heeft ze nog maar 1x geprotesteerd tegen het zadel, daarna nooit geen problemen meer gehad!

flettie

Re: Zadeldwang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:35

Ik denk dat je toch ook een onderscheid moet maken tussen zadeldwang en singeldwang.
Wat de pony van lowara heeft is overduidelijk singeldwang. Het zadel los op haar rug leggen is geen enkel probleem maar zodra die singel erbij komt dan gaat ze raar staan. Aan singeldwang kun je m.i. weinig doen dan bijvoorbeeld een zachtere singel nemen, rustig en gaatje voor gaatje aansingelen en er mee leren leven
Bij zadeldwang raakt een paard volgens mij al in paniek/boos op het moment dat je het zadel op de rug legt. Mijn paard heeft dit ook een tijdje gehad. Normaal gesproken harstikke braaf met opzadelen. Kijkt niet op of om van het opzadelen maar werd toen opeens chagrijnig tijdens op het opzadelen. Erg zuur kijken en soms zelf mij proberen te bijten. Wat bleek: zadel lag verkeerd. Zodra ik een ander beter liggend zadel had was het gelijk weer over.

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:42

een paardje bij ons op de manege heeft ook singeldwang maar hij geeft geen problemen met aansingelen. Wel moet je voor je hem gaat rijden een paar keer linksom en een paar keer rechtsom longeren anders wordt het rodeo. Het longeren moet gewoon gebeuren als is het in stap of draf, hij leeft zich ook nooit aan de longeerlijn.

menollyke

Re: Zadeldwang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:52

De merrie die ik nu rijdt had er in het begin erg veel last van. Na een tijdje werd dit minder, vooral door voorzichtigheid. Toch werd het een paar weken terug wat erger. Je kon gewoon zadel erop leggen, singel pakken enzo, maar je kon echt gewoon aan haar hele gedrag merken dat ze het verschrikkelijk vond. Draaien en bijten in de tralies.

Sinds ik overgestapt ben op boomloos heb ik nauwelijks meer last. Ze staat gewoon vast aan de stal en er is totaal geen probleem meer. Wel moet ik altijd voorzichtig zijn en niet te snel willen, dan weet ik zeker dat het mis gaat. Maar ik heb mijn goed passende zadel snel weggedaan toen ik merkte dat ze het bij boomloos veel minder erg vond. (kennelijk paste het op maat gemaakte zadel ook niet)

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:04

Op een gegeven moment werd ze kreupel en na het hele circuit doorlopen te hebben, zijn we gaan kijken naar de ligging van het zadel.

Dit zie ik vaak gebeuren. Mensen laat je zadel regelmatig controleren, dit kan je veel ellende en kosten besparen.

Zeker weten dat je zadel past? Kom naar Rolde!
Voor meer info pb GeJe ! of kijk op de link in zijn onderschrift!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:08

Er is idd een verschil tussen zadeldwang en singeldwang. Singeldwang is protest tijdens het aansingelen. In welke mate dan ook.

Zadeldwang, heeft mijn paard ook gehad en ik ken er meerdere, is een protest op het zadel. In de meeste gevallen komt het door een slecht passend zadel. Of een trauma bij bijvoorbeeld het inrijden, maar zulke trauma's zijn vaak met veel rust geduld en vertrouwen wel op te lossen.

Als het een leuk paard is en je kan inschatten in welke mate de zadeldwang erg is en of jij kundig genoeg bent om dit op te vangen, op te lossen of te onderzoeken, zou ik een dier er niet om laten staan. Maar weet gewoon waar je aan begint.

Dat de verkoper het erbij vermeld vindt ik wel een pluspunt en wss zullen ze je precies kunnen vertellen waar en wanneer hij het doet.