ijzers met zooltjes + weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

ijzers met zooltjes + weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:15

Wie van jullie heeft er ook een paard dat ijzers met zooltjes heeft? En die in het land staat?
Die van mij is ze echt om de haverklap kwijt. Gisterochtend nieuw, en nu er al weer onderuit. Wordt er moedeloos van.
Hebben jullie dit ook? Of hebben jullie hier een oplossing voor? Wie helpt?

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:47

Bedoel je dat vloeibare spul wat hard wordt? Dat heeft een pony bij ons op stal ook en ik kom ze inderdaad zeeeeer regelmatig tegen in de wei.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:53

Dat spul zit meestal tussen de hoef en een zooltje.

Het gaat mij er om hoe ik in godsnaam z'n ijzers er wat langer onder kan houden. (zonder m op stal te houden) Hoefsmit legt ze al zo krap mogelijk nu.

WendyBZ

Re: ijzers met zooltjes + weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:30

In de zomer wil het wel, maar zodra het natter werd, lagen die van mij er ook meteen vanaf. In de winter rij ik toch niet veel, dus hij staat nu op blote voeten.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 06:49

Hallo Needje
mijn paard trapt zn ijzers er ook zomaar af in de wei.
Sinds een jaar of 2 gebruik ik de hoefbalbeschermers van Kalvakade, en dat scheelt een heel stuk. Het is een soort halve harde kunstof schoen om de achterkant van de hoef en met een plaatje over de straal van de hoef. Door dat het kunstof vrij dik is, raakt het paard met zn voet eerder de beschermer en niet het ijzer. Deze beschermer wordt mede op zn plaats gehouden door een riempje over de voorkant van de hoef en een klitteband met neopreen om de koot. (ik kan er zo ff geen plaatje van vinden) Maar het werkt echt!
Maar ik weet niet of ze nog ergens te koop zijn. Wel te bestellen bij Kalvakade. Ze zijn best wel duur, ca 90 euro.

Als je dit te duur vindt of als ze niet meer verkrijgbaar zijn, zou je ook een maat te grote springschoenen kunnen nemen, zoals die van BR.

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 07:14

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 08:47

Ik heb bij die van mij ook zooltjes voor, maar nooit geen problemen gehad dat hij ze aftrapte. Op den duur gaan ze wel losser zitten, maar dan zit het ijzer er al 8-9 weken onder.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:05

Dan ligt het aan de smid. Mijn paard heeft eggbars met zooltjes (en kit) en deze liggen er nooit onderuit. Imker gaat eens in de 8 weken naar de smid.

_Lucifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 09:34

Mijn paard heeft ook ijzers met zooltjes en siliconen, ik was er ook bang voor dat hij ze zou verliezen in de blub. Hij heeft ze nu al een aantal maanden en nooit problemen gehad. Hij krijgt wel om de 8 weken nieuwe ijzers onder, maar dan nog zitten ze met 8 weken muurvast. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard prima hoeven heeft . Hij staat trouwens niet de hele dag op de wei, dat scheelt natuurlijk ook wel.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 11:07

Sjaki en Imker, staan die van jullie ook op t drassige land? Toen het droog was was er nix aan de hand. Mara nu het land zo zuigt gebeurd t pas.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 11:13

Dat scheelt, de ene wei bij mij is heel goed droog en de andere iets minder. Maar nu staat hij bijv. in mijn (modderpoel) bak en die is errug zuigend.