Met of zonder bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liseleen_

Met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 15:46

Je leest wel eens dat mensen zonder bit rijden, zelf zou ik dat ook graag willen maar rijd het ook gemakkelijker? Ik bedoel is het voor het paard nog even makkelijk de aanwijzingen te begrijpen?
Groetjes,
Qhorse

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:47

zou ik ook willen weten
Had nog een bijkomend vraagje... loopt je paard dan nog aan de teugel?

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:49

Wat bedoel je met zonder bit? Ik heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij kan een paard met een hackemore in principe net zo lopen als met bit. Op alleen een halster wordt het een ander verhaal...

Adrienna

Re: Met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

Mijn paard word momenteel bitloos ingereden. Aan de teugel lopen is in feite niets meer dan complete verzameling van het paard (even heel kort door de bocht gezegd) dus ja dat is best mogelijk. Paarden kunnen zelfs zonder iets om hun hoofd 'aan de teugel' lopen

En makkelijker, ach... het is anders. Je rijd voornamlijk op lichaamstaal (beenhulpe etc) zoals je normaal ook al zou moeten rijden dus zoveel verschil is er niet lijkt me.

Sommige paarden reageren er erg goed op, andere helemaal niet.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:31

Je paard kan aan de teugel lopen zonder bit hoor Alleen meestal heeft ze bij mij gewoon een los teugeltje. Of het gemakkelijk is, hangt helemaal van je eigen voorkeur af!

Liseleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:36

Oké! Maar als je paard er goed op reageert dan heb je volgens mij ook een beter verband tussen ruiter en paard, omdat je meer met beenhulpen moet doen, als ik het goed begrijp..

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:39

ik heb is ergens op een site iemand gezien die zijn paarden netjes verzameld en aan de teugel liet lopen met alleen maar een touw om zijn nek. maar daarvoor moet je dan ook ECHT goed voor kunnen rijden.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:43

luf_horses schreef:
ik heb is ergens op een site iemand gezien die zijn paarden netjes verzameld en aan de teugel liet lopen met alleen maar een touw om zijn nek. maar daarvoor moet je dan ook ECHT goed voor kunnen rijden.

ik denk ook dat er een goede training aan vooraf gaat *vergeef me mocht dit niet zo zijn *

Chesney reageert er fijner op. nageeflijk rijden doet ze toch al niet zo snel, voor mij was het een goede oefening om een onafhankelijkere zit te krijgen .. Eerst gebruikte ik namelijk vaak de teugels (lees: bit) Maar toen ik een touwhalster pakte kon dat niet meer dus toen moest ik eigenlijk wel zo'n beetje met mijn zit het paard sturen. Chesney is er ook een stuk beter op geworden, omdat ik nu meer met mijn zit kan, heeft Chesney minder last van mijn mondwerken

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:25

Ik rij soms bitloos, vooral bij jonge paarden/pony's. Die zijn vaak nog tanden aan het wisselen, dan doet een bit pijn en worden ze angstig. Dan pak ik liever een halster met twee touwen (bij gebrek aan een goed bitloos hoofdstel) en ga daar gewoon mee rijden.

Mazzeltov was echt heel bang voor het bit toen we haar kregen, ze kon ontzettend rennerig zijn. Na lang puzzelen merkten we dus dat het bitloos een stuk beter was. Daarna ben ik dus bitloos gaan rijden, daarna heb ik met het halster over het hoofdstel gereden. Dan had ze een bit in de mond, maar daar gebeurde niks mee. Langzaamaan steeds meer met bit gaan rijden. Ze is op die manier helemaal over haar angst heen gekomen.
Ik wilde weer met bit rijden omdat dat in de dressuurproeven verplicht is.

PlauGenGuy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:40

Bij het western rijden zie je het wel vaker hoor dat er bitloos gereden wordt. Er is geen reden om aan te nemen dat je paard niet "aan de teugel" zou kunnen lopen zonder bit. Daarnaast is het vaak een goede test voor mezelf om zonder bit te rijden.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:55

Evikes schreef:
zou ik ook willen weten
Had nog een bijkomend vraagje... loopt je paard dan nog aan de teugel?

Dat is een teken van ontspanning (als je je paard goed rijdt), dus loopt een paard ook netjes nagevelijk zonder bit. Als hij dan niet nagevelijk loopt rijd je niet op een goede manier.

Met bit, zonder bit is per paard verschillend. Maar het blijft een feit dat je voor de meeste takken van paardensport mét een bit moet rijden. En constant overschakelen van geen bit/wel bit lijkt mij niet echt fijn werken voor je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:12

Kijk even bij het subforum 'naturals' daar staan heel veel topics over bitloos.
Ik rij zelf ook bitloos, eerst op een touwhalster, toen op een stalhalster en nu heb ik een mooi (fel oranje) endurance hoofdstel.