handsfree bellen te paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

handsfree bellen te paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:29

Ik was gisteren lekker aan het rijden, heerlijk weer dat het lang licht is s' avonds , en ik kreeg een belletje.

Tegelijkertijd kwam mij een politiewagen tegemoet, dus ik vroeg mij af of ik eigenlijk te paard ook verplicht ben handsfree te bellen.
Ik heb de telefoon niet aangenomen, aangezien je nooit weet of het (wederom) een overijverige politiemannetje is, wat de wagen bestuurd.
En mocht je de bon onterecht krijgen, moet je hem altijd wel eerst betalen, en die optie heb ik nu even niet...

Dus mijn vraag is, moet je te paard ook handsfree bellen?

rhijnauwen

Re: handsfree bellen te paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:34

nee hoor, je hoeft op een paard niet handsfree te bellen (tenzij jouw paard een motor heeft )

zie: http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... oneren.php

Wanneer krijg je een boete?

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Ook als je niet aan het bellen bent, krijg je hiervoor een boete; je mag dus geen SMS-berichten versturen of lezen, een adres opzoeken of een telefoonnummer opslaan. Als je betrokken bent bij een ongeluk met de telefoon in je hand, kan de straf flink oplopen!

Als (snor)fietser is het niet verboden om te telefoneren. De wetgever gaat er van uit dat de snelheid zodanig laag ligt, dat de kans op een ongeval gering is. Mocht de verkeersveiligheid in het gedrang komen, blijft uiteraard artikel 5 van de Wegenverkeerswet van toepassing.

De boete

De minimale boete die je kunt krijgen voor niet-handsfree bellen is 140 Euro. De maximale straf is twee maanden cel of een boete van 2000 Euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:44

rhijnauwen schreef:
nee hoor, je hoeft op een paard niet handsfree te bellen (tenzij jouw paard een motor heeft )

haha, het voelt wel zo. maar nee, hij heeft geen motor.

Tenks voor het antwoord!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:49

Ik bel neem de telefoon alleen aan als ik in de bak aan het losrijden of uitstappen ben. Zeker wanneer ik buitenrijd neem ik niet op. Vind ik te gevaarlijk. Maar je kan geen boete krijgen hoor. Ik geloof wel dat fietsers binnenkort ook niet meer mogen bellen...

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:52

rhijnauwen schreef:

zie: http://www.infopolitie.nl/verkeer/diver ... oneren.php

Wanneer krijg je een boete?

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Ook als je niet aan het bellen bent, krijg je hiervoor een boete; je mag dus geen SMS-berichten versturen of lezen, een adres opzoeken of een telefoonnummer opslaan. Als je betrokken bent bij een ongeluk met de telefoon in je hand, kan de straf flink oplopen!

Als (snor)fietser is het niet verboden om te telefoneren. De wetgever gaat er van uit dat de snelheid zodanig laag ligt, dat de kans op een ongeval gering is. Mocht de verkeersveiligheid in het gedrang komen, blijft uiteraard artikel 5 van de Wegenverkeerswet van toepassing.

De boete

De minimale boete die je kunt krijgen voor niet-handsfree bellen is 140 Euro. De maximale straf is twee maanden cel of een boete van 2000 Euro.

Geweldige uitleg. Hier hebben we wat aan!!

Ben al wel een paar keer aangsproken maar inderdaad geen bekeuring.

Maar paard is zeer braaf, dus ik durf het wel aan als het niet te druk is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:54

Maar ik denk toch dat het bij mijn paard handig is om een 'horse cit' te kopen. Dan kan je je helemaal contentreren op je paard

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:02

In de paard en co stond dat je , zodra je gebeld werd, af moest stappen nee dat is echt veiliger, dan rukt ie zich zo los...

Genta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:04

Ik zou gewoon een headset gebruiken

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:06

Ik neem de telefoon nooit meer op als ik bel, ook niet handsfree.
Heb het 1 keer gedaan en Dante heeft ook meteen laten merken dat hij dat niet zo prettig vond.
ik weet niet of het verplicht is etc. maar volgens mij niet.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:11

Ik neem gewoon op als ik aan het rijden ben ook buiten dan zorg ik dat ik hem met mijn andere hand nog wel voldoende kan sturen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:11

Ik steek de telefoon tussen mijn cap. Ik doe veel duurtraining met één van onze paarden en ga dan ook gewoon door met draven of gelopperen. Het is handsfree. Degene die mij belt moeten er wel eens om lachen als ze de hoeven van mijn paard horen.

Ik heb vorig jaar een boete gehad voor het vasthouden van een telefoon in de auto. Het zure was dat ik er helemaal niks mee deed. Ik was net weggereden en merkte dat ik op mijn telefoon was gaan zitten. Dus ik pak het onder mijn kont vandaan en leg het op de passagiersstoel....helaas...een oplettend agentje betrapte me op heterdaad. Ik nog een hele discussie met hem gehad. Als ik had zitten bellen, of sms-en of op een andere manier er mee bezig was geweest had ik het terecht gevonden...maar nu...ik vond eht wat overdreven! Ik vroeg hem nog wat hij had gedaan als het een sleutelbos was geweest (ga ik ook wel eens op zitten namelijk...ben nogal verstrooid soms)...zegt ie: niks...want daarover staat niks in de wet....
Kostte me 140 euro dat geintje....!
Maar over telefoneren te paard staat ook niks in de wet...dus...no problem zou ik zeggen.

stoltur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:14

ik rij tegenwoordig met zo'n oortje in, dus handsfree, vooral als ik buiten rij ( wat ik bijna alleen maar doe), is erg handig, mijn paardje wil nog wel eens een beetje snel willen en heb dan allebei mijn handen vrij om te sturen en tempo te regelen en van alles en nog wat andere dingen op te vangen ( zeker als je weer zo'n hond tegen op je gesprongen krijgt)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:38

0OMeryltjuOo schreef:
Ik neem de telefoon nooit meer op als ik bel, ook niet handsfree.

lijkt lastig, bellen zonder de telefoon op te nemen...
ik zet mijn teleoon altijd op stil als ik aan het rijden ben. het hangt ervan af wie het is of ik opneem of niet. ik hou dan altijd even halt, en meestal vraag ik of ik later terug kan bellen. geen uitgebreide gesprekken dus!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:41

Ik rij gewoon vrolijk door met een headset in... Behalve als het heel hard waait!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:02

Ik neem mijn telefoon wél mee, maar neem 'm alleen op als ik toevallig tijdens het uitstappen wordt gebeld. Als ik de hort op ga (dus naar buiten) neem ik m altijd mee maar neem m niet op. Voor mij is het dan puur een stukje veiligheid: mocht er iets gebeuren dan kan ik bellen. Mensen die mij willen spreken moeten dan maar lekker even wachten