Wasplaats

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Wasplaats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:14

Na jaren de paarden buiten te hebben afgespoelt gaan we nu een overdekte wasplaats realiseren (yesyesyes). Nu weet ik al precies hoe ik het wil hebben, maar toch heb ik nog een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen (en vooral diegene die zelf een wasplaats hebben aangelegt).

Mijn vragen:
* Is er een minimale breedte voor een wasplaats? Dit kan ik namelijk niet terug vinden. Om het paard te bevestigen heb ik bij vd. veer van die mooie zuilen gezien maar hoever kun je deze het beste uit elkaar plaatsen. De diepte van de wasplaats wordt gelijk aan de boxdiepte (3m35) en wordt een gemetselde muur. Dan stuit ik gelijk op de volgende vraag
* Is het handig om de binnenkant van de wasplaats te betegelen? Hoe hebben jullie het?

Het enige probleem wat ik nog heb, is dat ik in de desbetreffende loods wel water heb maar geen warmwater. Hebben jullie misschien nog tips hoe ik er toch warm water kan krijgen? Dmv een boiler oid?

Verder zijn alle tips omtrent een wasplaats van harte welkom!

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:18

Hou rekening met de gemetselde muur dat het wel zo stevig dat als er een paard gaat hangen de muur niet omdonderd.

Ik zou hem zo breed maken dat jer er ook nog een paard in kan omdraaien, niet elke paard loopt er achter uit op.

Betegelen is wel netjes en makkelijk schoon te houden.

Warm water kan d.m.v. boiler neem er wel 1 die wat inhoud heeft dat niet bij 3 paarden het warme water op is.

(dit zijn kleine dingetjes waar ik bij ons op stal tegen aan loop)
Laatst bijgewerkt door bambi76 op 29-03-06 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:20

Wij zelf hebben op stal nog steeds een wasplaats met alleen koud water.

Op de stal waar ik paarden rijd hebben we toevallig net een nieuwe wasplaast aangelegt!

De afmetingen zijn 3x3 de grote van een normale standaars paardenbox zeg maar.
Wij hebben niet betegeld maar de muren gladgestreken zeg maar gestuuct en dan zwart geverft tot ong 1 meter hoogte en de rest wit gelaten. Daarna een laag erover zodat het water afstoot. Hoe dat allemaal heet weet ik niet.
Aanvoer van warm water hebben we via een boiler.
Achter op de wasplaats hebben we een afvoer naar buiten gemaakt zodat het water niet op de wasplaats blijft staan. Er zit een rooster over de afvoer zodat stro, haren en mest niet in de afvoer raken.

Ook hebben we de slang zo bevestigd dat deze nooit op de grond komt. Via zo stelling zeg maar. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. En verder een temperatuurregelaar kraan..

Voor vast te zetten 2 van die kettingen met tuinslang in de muur dmv een ring. Net zoals je ze in de poetsplaats aan beide kanten van het halster vast kan zetten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:22

De exacte breedte weet ik niet, bij een oude stal waren er twee naast elkaar en die waren op 'stand'breedte. Om te wassen ging je dan naast de afscheiding staan. Op mijn nieuwe stal is er maar een per gang en daar is het ongeveer boxmaat, want het is toch fijn om je paard een beetje om te kunnen zetten.
Bij de dubbele wasplaats was het gewoon betonnen muren, onderkant zwart geverfd, en een tussenplaat van rubber (zoals ook op veewagens, open aan de onderkant). Bij de enkele ook beton. Op een vroegere manege hadden ze de binnenkant WIT betegeld, dat kan ik 100% afraden
Wij hadden een boiler hangen voor warm water, weet niet hoe het precies aangesloten zat eigenlijk.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:32

Op het praktijk bedrijf van school hadden we ook een witte wasplaats. We konden iig 4 keer per jaar daar gaan schilderen. Dat hou je echt niet schoon..
Dat is dus ene afrader, zoals Urielle al zegt..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:37

Die van ons is denk ik 2,5 meter breed. Wij hebben geen muren tot bovenaan, maar muurtjes van ongeveer een meter hoog. Voordeel is dat paarden een minder opgesloten idee hebben, nadeel is dat als je even verkeerd spuit alles nat is.
Ik zou wel betegelen, dat hadden we op de vorige stal waar ik stond. Is lekker makkelijk schoonmaken.

Wij hebben op stal een 10 liter boiler, een boiler is handig, maar neem wel een grotere. Wij kunnen net 3 benen afspuiten, dan is hij leeg. Ik zou als ik jou was een 25 liter boiler ofzo nemen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:53

Hier is gewoon een oude box eruit gehaald dus (3,5x3,5 ongeveer)
daar is de wasplaats gemaakt, met die palen die jij dus ook wil

Het is niet betegeld gewoon gemetselt ofzo.
Er zat idd ook een boiler maar die is overleden komt wel een nieuwe, dus dat moet geen probleem zijn denk ik om die ertussen te zetten..

ik weet niet hoe zo'n boiler wij hadden maar je kon er heel je paard mee afspuiten (meerdere) helemaal.. maar hebben hem dan ook niet op loeiheet staan

trisca

Re: Wasplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:57

wij hebben een geiser . Het voordeel is dat het warme water niet op is, het nadeel is dat er gas heen moet. Een electrische boiler is erg mooi, maar dan moet je wel minimaal 15 liter hebben.
De box is ruim 3 bij 3 en we hebben achterin een goot gemaakt voor de waterafvoer. De palen komen bij van der veer weg en staan een ruime meter uit elkaar.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:11

Witte tegels is een afrader
Boiler op stroom is erg makkelijk (ook al genoemd) maar neem 1 met genoeg capaciteit en eventueel een mengkraan of niet te heet instellen want anders is het warme water op voor je de goede temperatuur hebt (te heet, of te koud)
Volgens mij kun je gestucte muren met speciale betonverf verven en maakt dat het waterdicht /afstotend. Met zo'n 2 meter breedte moet het lukken, maar breder draait, zeker met grote paarden, wel makkelijker...
Leuk Wendy, ben erg benieuwd hoe het er straks allemaal uit komt te zien!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:11

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan! De aannemen komt a.s. maandag dus ik ben benieuwd. Ik zal even in het kort uitleggen hoe ik het in gedachten had. We kunnen op 1 zijde van de loods (14m lang) precies 4 boxen van 3m breed kwijt, dan houden we 2m over. Dat leek mij te krap voor een wasplaats, maar aangezien ik ook het eea wil laten dekken wil mijn man daar een opvoel box maken. Altijd handig

De wasplaats komt nu tegenover de paardenstallen. Hier staat al een muur van 1m60 hoog dubbel gemetseld, we kunnen een afvoer maken die op de mestkelder die eronder zit uitkomt met roosters. Er zal een geruwde betonnen aflopende vloer in komen met over de hele lengte een rooster waar het water in weg kan lopen. Nu ben ik veel eisend, eigenlijk wil ik onder in de stenen muur aan alle kanten tl verlichting laten inbouwen En idd zoals angela al zei 2 van die mooie palen haha.

Er loopt volgens mij geen gasleiding heen, dan zouden we de wasplaats moeten realiseren vlakbij het tank lokaal ivm warm water. Een electrice boiler met voldoende inhoud dus. We gaan max. 7 paarden houden incl opfok dus ik verwacht niet dagelijks 7 paarden onder de douche maar ik pak t liever goed aan omdat je niet weet wat de toekomst brengt.

En wat is handiger, een zwenkarm voor het water of gewoon alleen een slang? In iedergeval een thermostaat, stond al op mijn lijstje

Witte tegeltjes raden jullie dus af...omdat de paarden er niet ingaan of omdat ze snel vies worden of kapot gaan? Op een stal waar ik gewerkt hadden, had men destijds een hele lichte wasplaats en dat werkt gewoon erg prettig.

En wat zijn jullie ervaringen met een solarium boven een wasplaats? Ik kan deze overnemen van een vriend van mij en wil dat aanbod eigenlijk wel gaan gebruiken

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:25

Citaat:
Witte tegeltjes raden jullie dus af...omdat de paarden er niet ingaan of omdat ze snel vies worden of kapot gaan? Op een stal waar ik gewerkt hadden, had men destijds een hele lichte wasplaats en dat werkt gewoon erg prettig.

Waarom geen zwarte tegeltjes onder en witte boven? De echte drek komt dan op 't zwarte. ''T fijne van tegels is dat je het vrij makkelijk kan schoonmaken en niet twee keer per jaar hoeft te schilderen! (nadeel is natuurlijk wel dat als er een keer een een trap geeft de tegeltjes barsten...)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:53

Ik stuur je even een PB.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 18:13

Ik had een vriendin die werkte op een privé springstal, daar moest alles er piekfijn uitzien. Zij hadden rubber vloer in de wasplaats en witte tegeltjes. Bij elk gebruik werd het vies en het was erg lastig alles netjes schoon te krijgen. Er werden honderden liters water verspild om het elke dag weer netjes te krijgen (zowel muur als vloer) Zonde van het kostbare water en de tijd en energie.

een boiler hoeft niet voor een hele dag capaciteit te hebben, zolang ze maar voldoende capaciteit heeft om vlot het reservoir weer aan te vullen. Dus zolang je ze niet alle 7 achter elkaar gaat wassen moet het kunnen met een redelijk normale inhoud