Twee jarige laten keuren/rontgenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rowan17

Twee jarige laten keuren/rontgenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:42

Hoi,

ik zou graag jullie mening willen over het laten keuren/rontgenen van een twee jarig paard. Paard heeft nog nooit een pas kreupel gelopen, loopt al die tijd al in de wei.

Wat zouden jullie doen? Iig klinisch laten keuren? Of ook rontgenologisch?

Graag jullie mening

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:44

is er dan nog niet te veel kraakbeen in de benen? ik heb dit ook twee keer gehad en heb ze alleen klinisch laten keuren. er is mij ooit verteld dat door het kraakbeen wat veranderd(in de loop van de jaren) de foto's niet een duidelijk beeld geven. bel je va anders even op.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:52

Ik heb mijn 2 jarige wel foto's laten maken omdat ie gewoon heel veel waard was. Het klopt dat er bij een 2 jarige nog veel veranderd maar ik ken meerdere 2 jarige waarbij daarmee ocd is aangetoont.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:59

Het hangt van de aankoopprijs af. Ik heb zelf alleen klinisch laten keuren omdat mijn paard niet zo duur was.

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:08

Ik zou het idd van de aankoopprijs laten afhangen, maar om narigheid te voorkomen zou ik zeker laten keuren!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:11

Foto's maken heeft geen zin, de groeischijven zijn nog niet gesloten.
Buigproeven enz zou ik ook niet doen. Je kunt hart en longen laten beluisteren, de DA even laten kijken of hij er zo nog iets aan ziet.
Meer heeft geen zin....

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 11:16

Oke, zal er nog eens over nadenken. Paard zou dan zowiezo eerst nog een jaar het land opgaan. Dus misschien is het verstandig om hem daarna eens te keuren en eventueel op de foto te zetten?
Laatst bijgewerkt door rowan17 op 29-03-06 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:17

Wat Cassidy zegt hebben ze mij ook verteld. Omdat ik hem toch meteen na de aankoop liet castreren heb ik dus niet apart de DA laten komen, die heeft hartslag en ademhaling bij de castratie gechecked.

besita

Re: Twee jarige laten keuren/rontgenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:39

18maanden is "the point of no return " voor een paard .Ik laat dan ook al mijn paarden vanaf die leeftijd op de foto zetten . Zijn ze op die leeftijd ocd vrij dan blijven ze dat ook ,of ze moeten een extern trauma (slag of stoot) oplopen .Het hangt natuurlijk af wat je ermee wil maar de voorkeur voor sport / fok gaat toch naar een gezond paard .
Cassidy ..bij een keuring wordt niet naar de groeiplaatjes gekeken hoor die hebben daar niets mee te maken . RX dient om ocd en hoefkatrol en arthrose op te sporen

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:42

ik zou in overleg met de DA klinisch en op de foto laten zetten.Ongeacht de prijs van het paard.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:44

Als je een paard op die leeftijd aankoopt voor sport of fok zou ik zeker foto's laten maken.
Als het paard al in je bezit is kun je het beestje net zo goed nog een jaar laten lopen en dan volledig laten keuren voor je ermee aan de gang gaat. Dan weet je de actuele stand van zaken op dat moment.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:45

Ik zou hem voordat je koopt op de foto zetten en klinisch keuren. Stel je voor dat hij nu al ocd heeft en je daar volgend jaar pas achter komt. Is toch weer een aardig centje wat je dan uit moet geven.

jvmhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:48

als het een goed paard is en veel moet kosten altijd laten keuren....meest bel;angrijke dingen komen er altijd uit.....

waarom worden de hengsten voor de hengstenkeuringen allemaal als 2 jarige gekeurd......niet omdat het geen nut heeft

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:52

Ik zou het deels van de aankoopprijs af laten hangen. Over het algemeen zou ik altijd keuren, ongeacht de leeftijd.

FloortjeM

Re: Twee jarige laten keuren/rontgenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:57

met keuren van jonge paarden is het zo dat als je geen bijzonderheden op de foto's ziet, dat nog niet altijd alles wil zeggen. Als er iets mis is, is dat dan vaak gewoon al wel te zien.

Ik zou mijn paard vanaf ongeveer 18 maanden altijd laten keuren. Je wil niet hebben dat je je aan een paard gaat hechten waarvan je vanaf het begin had kunnen weten dat je er medische problemen mee krijgt, terwijl je ook een gezond paard kunt kopen. Een garantie koop je nooit, maar je kan de kansen verkleinen.

Vorig jaar ging ik op zoek naar een paard. Stuitte op een heel leuk beestje. Laten keuren: afgekeurd. Vond ik toen heel erg, maar het is minder erg dan als ik al twee jaar op haar had gereden, een band met haar had gehad etcetera.
Aan de andere kant kocht ik daarna een veulen, was toen 10 weken (en stond nog bij moeder), niet op de foto laten zetten (dat heeft dan echt nog geen enkjel nut) en daar heb ik nu problemen mee (en ja, daar heb ik veel meer verdriet van dan van het eerste paardje). Zo kunnen de dingen ook lopen.

Succes!
Floortje