paard heeft artrose:(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

paard heeft artrose:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 10:16

afgelopen woensdag te horen gekregen dat mijn paard artrose in het straalbeen heeft (in de rug) hij is behandeld met accupunctuur en medicijnen en loopt weer prima. maar wat zijn nou de dingen waar ik op moet letten, ik weet dat een paard met artrose niet veel op stal moet staan maar weidegang nodig heeft (hij staat nu 24/7 op het land) maar hoe zit het met rijden? kan ik dat beter niet meer doen? springen deed ik zowiezo al niet (vanwege zijn hart) maar dressuur dan? of is gewoon buitenritten beter?

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:30

,mijn vorige paard had atrose bij haar hoefbeentje, ze heeft toen speciaal beslag gekregen en de hs heeft een kruis in haar hoef gevreesd. been ik recreatie met haar gaan rijden en ze is zo nog lage tijd meegegaan zonder dat ze er last van had.
Ik wens je veel sterkte.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:35

hier zijn al talloze topics over, ff zoekfunctie gebruiken!

Jol1

Re: paard heeft artrose:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:13

Ons paard heeft al jaren ernstige artrose en we kunnen nog heel leuk recreatief met haar rijden. Echte dressuur wordt lastiger, als je de achterhand eronder gaat rijden, dan merk je dat ze niet goed gaat lopen. Buitenritjes langs de weg of door het bos en ook gewoon in een (lichte) bak niet te moeilijke oefeningen gaat nog prima. Springen en western rijden is voor een paard met artrose niet aan te raden. Regelmatige beweging is gewoon het beste. Soms als de artrose actiever is en ze een dik been heeft, dan laten we haar alleen maar stappen of los in de wei of bak. Probeer ook op het gewicht van je paard te letten. Een te zwaar paard belast zijn gewrichten extra.
Sterkte in ieder geval en ik hoop dat je ondanks de artrose toch nog veel plezier met je paard zult hebben.

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:20

heel erg bedankt. ik denk dat ik het gewoon lekker bij de buitenritjes laat. echt dressuur werk vond hij al niet meer zo leuk en hij word ook wat ouder. gelukkig kan ik hier (Frankrijk) heel mooi buitenrijden:D

sandr0

Re: paard heeft artrose:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:15

goed blijven kijke naar je paardje. Rustig en opwarmen en ook weer rustig afbouwen. Gedoseerd bewegen en vooral onthouden; rust roest!

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 17:26

haha ja dat laatste, rust roest, had ik al eerder gehoord, daarom heb ik hem ook maar weer verhuist. hij staat nu weer lekker thuis 24/7 in het land.