geef eens eens voetje!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardensasje

geef eens eens voetje!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:51

hoi
mijn pony trapt steeds als je zijn achterbeen aanraak.
het is dus moeilijk om zijn achterhoef uit te krabben
het lukt uiteindeljk wel maar wel naar min. 10 minuten.
hebben jullie tips, ja?? dan ontvang ik hem graag.

groetjes paardensassie

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:33

Probeer eerst het achterbeen aan te raken met een stokje of zweepje, voor je eigen veiligheid.
Raak het been aan, heel voorzichtig. Gaat je pony trappen dan probeer je het zweepje tegen het achterbeen te houden, zodra hij stopt met trappen haal je het zweepje weg en beloon je door een kriebel te geven op het voorhoofd en te belonen met je stem.
Zo leert de pony dat het vervelende niet weg gaat als hij gaat trappen, maar als hij netjes blijft staan.
Laat het hoevenkrabben voorlopig maar even zitten tot hij hier goed aan gewend is, anders wordt het verwarrend.
Als hij netjes blijft staan als je de benen met het zweepje aan raakt kun je proberen met je hand aan te raken.

Het zweepje is dus niet om te straffen maar puur voor je eigenveiligheid, als verlenging van je arm. Dat mocht hij een flinke trap geven hij niet meteen jou trapt

merrieveulen

Re: geef eens eens voetje!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:36

gewoon goed oefenen. niet aarzelend, maar zelfverzekerd bewegen. aarzeling wekt wantrouwen op. gewoon lekker zijn rug masseren met je handen, en dan langzaam naar beneden naar zijn achterbeen werken. als hij onrustig wordt, weer terug naar boven, langzaam, en het weer herhalen. na een paar keer dit oefenen, heb je er geen problemen meer mee. gegarandeerd! (als je het op de juiste manier doet tenimnste) ik doe het altijd zo bij angstige/ jonge paarden, en het heeft nog altijd gewerkt!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:37

goede tip Anouar, echter zou ik het zweepje/stokje vervangen of uitbreiden met een met stro gevulde oude vingerhandschoen of want.

Mijn paard was voorbeeld bij het uitleggen van dit trucje en het was zeer duidelijk dat hij geirriteerd werd van het stokje cq zweepje en dat hij het zachte uiteinde veel makkelijker accepteerde.

Mijn paard was overigens als bekend met het voetjes geven maar hij reageerde toch op het niet zachte uiteinde van de stok/zweep.

Ga bij het aanraken zelf ter hoogte van de schouder gaan staan net zo ver van je paard af als je stokje toestaat met uitgestrekte arm.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:40

Dan zou ik de want aan het zweepje of stokje doen. Anders kan je nog een trap in je gezicht krijgen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:54

Ja dat bedoel ik eigenlijk ook

paardensasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 19:39

thx allemaal voor de tips:D