Moet er ijzers onder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

p0nyl0ver

Moet er ijzers onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:55

Hoi,
Als ik 2/3 dagen in de week de weg op ga, 'rijden'. (60 minuten ongeveer) En 2/3 dagen per week, 30 minuten 'wandelen' over de weg!
(ps, af en toe, bos/strand ritten!)
Hoef er toch heen hoefijzers onder?
Alvast bedankt voor je reactie,!
Xxx Mi=p0nyl0ver

Deetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:58

Hoi
Als jij de hele tijd over de weg rijdt lijkt het me wel handig,!
Ik reed met mijn vorige pony 1x in de week over de weg naar les,Maar toen had de hoefsmid gezegd dat er ijzers onder moesten ,want het was al helemaal afgesleten bij hem,Dus lijkt me handig van wel,,!=)

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:59

Hoi, deze vraag stel ik omdat: Ik van sommige horen: dat het totaal onzin is, en andere zeggen: Dat het beter is! xXx mii=p0nyl0ver

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:01

ja ik zou er ijzertjes op zetten Als je nou af en toe er alleen loopt is het niet nodig maar omdat je er ook op rijdt is het wel het beste om ijzertjes te doen.

ijsklontje

Re:

dat is afhankelijk van de hoeven van je paard.
Als ik het met mijn paardje doe weet ik zeker dat ie binnen een paar weken niet meer kan lopen, omdat zijn hoeven te snel slijten.
Maar de manege ponies vroeger. Hadden allemaal geen ijzers en in de zomer liepen die soms 5 uur buiten. Niet constant asfalt, maar als het weken niet geregend had, waren de padden ook super hard.

Anoniem

Re:

Onze paarden lopen niet op ijzers vinden we onzin.
Maarja je moet zelf weten de 1 zegt wellis de anders zegt niettes

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:04

goed kijken naar de hoeven van je ponie. Ze mogen niet te kort afslijten . Mijn paard heeft geen ijzers en loopt wel op staraat , ook voor de wagen. Hij heeft zo'n goede kwaliteit hoeven dat hij ze minimaal af slijt en dus geen ijzers nodig heeft. Dit ook op aanraden van mijn smid.

Anoniem

Re: Moet er ijzers onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:12

Nee hoor, er hoeven geen ijzers onder. Sterker nog, hoefijzers hebben veel nadelen (denk bijv. aan de verhoging van de trillingen en schokken in de benen van het paard, veel minder grip hebben op de weg, etc).
De hoefgroei regelt zichzelf wel.
Mocht straks blijken dat de hoeven tòch sneller slijten dan dat ze groeien, dan kun je overwegen om hoefschoenen te nemen. Deze kun je aandoen voordat je op de weg gaat rijden en weer uit doen zodra je thuis bent. Zo blijven de hoeven gezond en sterk.

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:17

Hoi,, ik reageer het niet op jou af 'jovarna' maar nu hoor ik wel 2 kanten, 1. het is wel nodig 2. het is niet nodig!! nu weet ik het nog steeds niet

denz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:19

Ik zou inderdaad gewoon kijken wat er gebeurt zonder ijzers..
Denk je op een gegeven moment dat ze toch wel kort beginnen te worden, dan zou ik er ijzers onder laten slaan.. Anders zou ik het zeker niet doen.

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:21

Is een beetje afhankelijk van zijn hoeven, sommige hebben hele sterkte hoeven en dan is het niet zo heel erg nodig...
Dat had die van mij ook, alleen omdat ik nu bijna alleen maar op de weg rijd heb ik er wel ijzers onder gedaan, je kan aan je hoefsmid vragen wat hij het beste zal vinden en of die sterkte hoeven heeft...

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:24

Ik zou niet meteen hoefijzers eronder timmeren. Kijk hoever de hoeven afslijten. Slijten ze erg veel af, kun je 2 dingen kiezen: trainen (steeds langer op asfalt totdat ze hard genoeg zijn), hoefschoenen (daar zou ik zelf voor kiezen), of ijzers.
Chesney stond ook eerst altijd op ijzers, maar tegenwoordig niet meer, het gaat nu goed en ze heeft lekker harde hoeven!

Een paard die ik ken had trouwens ook niet zulke sterke hoeven ze hadden de hoefijzers eraf gehaald, met een beetje geduld en training hebben ze die hoeven ook harder gekregen. Ze zijn nog niet zo ver, maar ze zijn wel al een stuk harder dan eerst Maarja, dat verschilt denk ik toch ook wel een beetje per hoef (?!)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:29

p0nyl0ver schreef:
Hoi,, ik reageer het niet op jou af 'jovarna' maar nu hoor ik wel 2 kanten, 1. het is wel nodig 2. het is niet nodig!! nu weet ik het nog steeds niet

Afhankelijk van de hoefgroei van je paard. Sommige paarden kunnen zonder ijzers prima uit de voeten en andere paarden hoeven maar een spreekwoordelijke 5 minuten over asfalt en de voeten zijn te kort afgesleten.

Komt de hoefsmid binnenkort langs? Je zou hem eens kunnen vragen. En de keus voor ijzers of hoefschoenen is geheel aan jezelf.

Ikzelf zou kiezen voor zonder, maar daarbij de slijtage van de hoeven in de gaten houden. Zodra ik merk dat deze teveel doen slijten zou ik de hoefsmid eens bellen voor ijzers..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:34

Ik begrijp dat het lastig voor je is, p0nyl0ver. De één zegt ja en de ander zegt nee.

Je kunt ook beter niet op meningen van anderen af gaan. Verdiep je er gewoon eens in, in de hoeven, in ijzers en in hoefschoenen. Er zijn genoeg websites waar je informatie kunt vinden. En vraag dan hier - naast een mening - ook om goede onderbouwing. En weeg dan de voors en tegens tegen elkaar af, luister ook naar je gevoel.

Tot die tijd, gewoon zonder ijzers rijden en kijken hoe snel de hoeven slijten. Wellicht valt die slijtage best mee, en nogmaals, hoefschoenen hebben vele voordelen t.o.v. ijzers.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:09

Jovarna schreef:

misschien een stomme vraag, maar dan kun jij me vast ook uitleggen, waarom mijn jaarlinger een paar geleden op het leven liep. Terwijl ze alleen maar in de wei liep. Ja ze kreeg wel goede voeding.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:30

p0nyl0ver schreef:

overleg gewoon even met je smid. Een goed smid raad je aan wat t beste is voor jouw pony en slaat er niet klakkeloos een ijzer onder

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:58

idd even overleggen en kijken wat de hoefsmid zegt als je veel op de weg rijd is het denk ik wel handig om hoefijzers te nemen (mijn mening dan )

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:54

Wan schreef:
idd even overleggen en kijken wat de hoefsmid zegt als je veel op de weg rijd is het denk ik wel handig om hoefijzers te nemen (mijn mening dan )

dat is dus per paard verschillend. waarom zou je er ijzers onder doen als je paard super hoeven heeft en ze niet verkeerd of te snel slijt?? Ik ben blij dat mijn paard t super doet zonder ijzers; hij glijd niet meer op straat, kosten zijn stukken lager bij de smid.

Kijk mocht mijn paard ze alsnog nodig hebben dan staat ie gelijk weer rondom er op maar gelukkig heb ik een eerlijke goeie smid die dus aangeeft als t niet nodig is en de ijzers er dan veel liever af heeft

_Marissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:06

is altijd makelijker jep

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:18

Ik zou het niet doen. Hoefijzers doen vaak meer kwaad dan goed en je kan de hoeven prima trainen om over harde weg te lopen.
Hoe meer je op de weg komt, hoe harder en slijtvaster de hoeven worden.
Ik kan zo een hele dag over de weg rijden met mijn paard, z'n hoeven slijten daar niet van.
Kijk anders even op www.hoefnatuurlijk.nl daar staat heel veel over hoeven, of je nu geintereseerd ben in natuurlijk bekappen of niet

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:22

Het is net hoe de hoeven van je paard zijn.
Maar het is wel raadzaam om als je op de weg veel rijd om ijzer te nemen.
Maar als je paard er goed tegen kan en zijn hoeven niet te hard slijten hoeft het niet perse.
Die van mij gaat op eieren lopen, dus heb ik wel ijzers voor hem.
Je kan ook advies aan je hoefsmid vragen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:24

ijsklontje schreef:
Jovarna schreef:

misschien een stomme vraag, maar dan kun jij me vast ook uitleggen, waarom mijn jaarlinger een paar geleden op het leven liep. Terwijl ze alleen maar in de wei liep. Ja ze kreeg wel goede voeding.

Ik kan je dat wel uitleggen.
De straal regelt de hoefgroei. Normaal gesproken maakt de straal ligt contact met de grond, als je de hoef optilt steekt hij 2 tot 3 mm uit, als de hoef op de grond staat word de zool iets plat gedrukt. Zo is het normaal.
Gaat de hoef harder slijten dan steekt de straal meer uit en komt er meer druk op. De hoef weet dan dan hij weer even harder moet gaan groeien en sterker materiaal aan moet maken zodat de hoef de volgende keer niet weer zover afslijt.
Het kan echter ook andersom, de hoef wordt te lang. De straal steekt dan niet meer uit en maakt geen contact meer met de grond. De hoef weet dan dat hij even minder moet groeien totdat de hoef weer op normale lengte is afgesleten.

Wat doen traditionele hoefsmeden, die snijden de straal zo kort dat hij geen contact meer maakt met de grond. De hoef denkt: Geen druk op de straal, hoef is te lang geworden, even minder hard gaan groeien totdat de hoef weer op normale lengte is.
Gefopt!! De hoef was al op normale lengte, maar stopt toch met groeien omdat de straal geen contact maakt met de grond.
Dus zou de hoef sneller slijten dan groeien en wordt hij te kort.

Eigelijk wel logisch als je het zo bekijkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:28

Zou het echt maar wel doen, mijn paard heeft geen sterke hoeven, iets waar ik niks vanaf wist. en reed dus af en toe stukjes zonder ijzers op weg. nou mijn paard was na een buitenritje kreupel. heel dom van mij, en heel onwetend. maar zou er als ik jou was even aan hoefsmid vragen hoe sterk de hoeven van je paard zijn. en dan samen met hem besluiten of ijzers beter is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:33

bouw het rijden op de weg wel op. als je pony (en dus zijn hoeven) niet gewend is om op de weg te lopen, houden de hoeven qua groei de slijtage in het begin niet bij, en slijten ze te snel af. als je het opbouwt, dus steeds wat meer op de weg, dan krijgen die hoeven de kans om op tijd bij te groeien, en eraan te wennen, zodat de groei ook goed op peil blijft. ik rij met mijn paard veel op de weg, in de zomer soms wel 3 tot 4 uur op één dag! en dat meerdere dagen per week. en zijn hoeven slijten niet overmatig.

het is dus totaal overbodig, als je pony normaal gezonde hoeven heeft, en je het met beleid opbouwt.