Voer en weiland, hoe moet dat samen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ACSM

Voer en weiland, hoe moet dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:27

Ik heb een haflinger die al dik wordt als hij aan eten denkt, daarbij is hij ook nog overgevoelig voor eiwit, want hij krijgt snel last van bultjes als hij in het weiland staat.

De overgang van paddock naar weiland wordt heel rustig opgebouwd. En uiteindelijk staan ze de hele dag op het weiland, 's nachts gaan ze naar binnen. Ik rij bijna elke dag en train aardig door. Toch wordt hij moddervet, krijgt bultjes en heb ik hem vorig jaar steeds eerder het weiland uitgehaald. Ik maakte daar natuurlijk geen vrienden mee met mijn paard

Hoeveel biks en kuil moet hij krijgen denken jullie. Het weiland is vrij grasrijk en wordt bemest.

Ik hoop dat jullie advies kunnen geven....

laura1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:28

Misschien moet je hem op een kaaler stuk wei zette, of een kleiner gedeelte afzetten.
Zodat hij niet teveel vers gras binnen krijgt.

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:39

evt. op hoor overstappen ipv kuilgras?? scheel misschien al een stuk, en als hij al dik wordt van niks....minder biks, niet dat ze daar dunner van worden hoor maar dan verbranden ze vet ipv die energie stoffen uit het biks.... moet je alleen wel mee op letten dat ze niet loom gaan worden, dan moet je wel iets meer biks bij gaan voeren....

succes iig!

misslauie

Re: Voer en weiland, hoe moet dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:40

als mijn (verzorg)haffie een hele dag in het weiland staat, krijgt ie er niets bij,
maar als ie niet de hele dag buiten staat krijgt ie nog een stukje hooi, en als ze maar heel kort buiten zijn geweest nog een stukje kuil...

eerst kreeg ie veeel te veel te eten (3x per week rijden, de rest op stal, 4x per dag kuil ) maar daar heb ik nu gelukkig wat aan kunnen veranderen..

ze is ook net hoefbevangen geweest.. komt waarschijnlijk door eiwit overschot..
dus als ik jou was zou ik absoluut niet iets geven wat eiwitrijk is (dat is kuil en jong gras dus WEL)

ik weet natuurlijk niet hoeveel je rijd, maar je kunt beter te weinig geven dan te veel..
er is niet echt een richtlijn denk ik..
dat verschilt per paard, maar omdat je ook vertelt dat hij overgevoelig is voor eiwit moet je daar natuurlijk erg oppassen..
je vertelt ook dat het weiland grasrijk is, en bemest word..
dat klinkt als een berg eten!
dus echt veel extra voer heeft ie dan niet nodig denk ik..

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:56

Ik zou hem in de zomer geen kuil bijvoeren, aan het gras heeft hij genoeg. En misschien biks minderen? Bij ons krijgen de paarden in de zomer geen hooi en minder krachtvoer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:02

Ik zorg er altijd voor dat ze op een stuk land staan waar weinig gras op staat.Dan krijgen ze allebei alleen 's avond 1 plakje hooi en 's morgens en 's avonds krijgen ze powerplus mix van havens.Meestal verminder ik de hoeveelheid wel van de powerplus mix na de winter.Als ze op een stuk land hebben gestaan waar langer gras staat krijgen ze geen hooi bij gevoerd.Ze staan meestal van 9.00 tot 19.00 op het land.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:18

Of gewoon een paddock (zandwei) maken zodat je paard overdag gewoon buiten kan staan en niet elke keer als hij van het gras af moet de stal in gaat. Want in een stal staat je paard stil en dan word hij sneller dik. En dan Bv. 1 of 2 uurtjes sochtens en savonds op het gras zetten. Kan natuurlijk ook langer of korter. Als je paard daar niet genoeg aan heeft kan je hooi bijvoeren...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 20:52

Dank jullie wel voor de reacties. Ik zat zelf ook al na te denken om weinig of geen kuil te geven. Minder biks ben ik wel een beetje huiverig voor, bang dat hij idd loom wordt. Hij krijgt trouwens al wel ponybrok.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:52

Mijn Haf wordt ook dik van de lucht.
Ik rij hem ook vrijwel iedere dag en na de trektocht (begin juni) krijgt hij geen korrel biks meer. Hij leeft op t gras en dat is meer dan voldoende.

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:17

als hij echt snel dik wordt en hetgras eiwitrijk is, zou ik hem helemaal niets bij voeren... zeker als de wei besmest is is dit niet noodzakelijk.... later in de zomer kan je altijd nog bij voeren....

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 05:45

Helemaal niet bijvoeren, kan dat geen kwaad ivm vitamines en mineralen dat in biks zit?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:00

Ik zou ook niet bijvoeren als ik jou was, de meeste haflingers kunnen makkelijk met weinig voedsel (lees: worden snel vet). Vitamientjes kun je als preparaat toedienen in een handje brok, ik voer eigenlijk altijd zeewier bij. Als je een zout/mineralenblok in de wei hangt krijgt hij ook voldoende binnen. Ik vraag me wel af of er in gras niet al voldoende vitamines zitten!

Vooral omdat je pony snel hoefbevangen wordt zou ik echt zorgen dat hij niet teveel binnenkrijgt: hij staat dadelijk de hele dag te grazen dus misschien is het een optie om de wei te maaien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 06:35

koop anders van die pavo koeken, of een vitamine supplement.

op gewoon grasland zonder kruiden/planten kan er wel degelijk tekort ontstaan aan vitamine, dus je moet wel vitamines bijvoeren...
hooi of kuil hoeft niet, handje brok of vitamine is genoeg

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:21

Kun je hem niet in de paddock zetten overdag en dan maar enkele uurtjes (2-3) in het weiland? Dan is hij toch buiten, krijgt beweging, maar wordt niet dik.

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:39

Mijn paard wort ook snel dik.
Ik voer haar s,morgens hooi en als ze dat op heeft dan even in de wei.
Ze hebben dan minder honger omdat ze dan al vol zitten van het hooi. En zeker niet op een volle wei zetten! s,avonds ook een beetje hooi.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:56

Mijn paard krijgt in de zomer hooguit 1 handje voedingssupplement met vitaminen en mineralen erin verwerkt en dan nog alleen omdat zijn medicijnen erbij moeten want die eet hij niet zo uit de hand. ze staan daar dag en nacht buiten en doen het heel goed. We hebben echter ook een tweetal die echt veel te dik worden dan. Die worden overdag binnen gezet en alleen 's nachts buiten want dan zit er minder eiwit in het gras. Misschien is dat een optie voor het paard van de TS? Kan ie toch lekker lopen, bewegen en eten...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:01

ACSM schreef:
Helemaal niet bijvoeren, kan dat geen kwaad ivm vitamines en mineralen dat in biks zit?

in de zomer kan dat.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:02

haflingers kunnen idd met 1 handje biks/muesli per dag, en anders een pavo koek.
verder ind e zomer niet bijvoeren, weiland kort houden door eerst hooi te maken en daarna paarden erop, en eventueel een stukje afzetten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:05

Ik heb een fjord die 24/7 in de wei staat. Alleen 's winters wordt ze bij gevoerd. In de zomer heeft ze voldoende aan het gras. Ook ik train (bijna) iedere dag met haar. Na het werk krijgt ze een handje muesli, geen biks! Hier heeft ze genoeg aan.

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:09

Ik weet niet of het iets is, heb er totaal geen ervaring mee, maar ik heb wel eens wat gehoord over van die mondkorfjes dat ze wel kunnen eten, maar veel minder. Misschien hebben mensen daar ervaring mee?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:15

Wij hebben een pensionpaard gehad wat overgevoelig voor eiwit is. Daar kun je makkelijk rekening mee houden door het land weinig te bemesten. Dit paard liep gewoon op arm grasland, stond snachts op stal met arm hooi (vulling) en de eigenaar voerde het paard destijds muesli bij van havens waar weinig eiwitten in zitten. En dat werkte prima, paard had een goede conditie en nauwlijks eiwitbultjes.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:34

ACSM schreef:

In gras zit alles wat ze nodig hebben, behalve de mineralen, maar die halen ze ook niet (allemaal) uit biks.

Ik zou het dier lekker op het land gooien, geen biks of kuil bijvoeren, en voor een liksteen zorgen

Als je bang bent dat ie sloom word misschien een handje eiwitarme meusli.
Zo deed ik het vorige voorjaar/zomer/najaar ook, totdat mijn paard een terug val kreeg toen ze op paddocks gingen (om het gras goed te houden) en ze van een medepaddock genoot niet mocht eten. Dus van een stevig paard werd ze een mager paard en wordt ze nu niet normaal bijgevoerd (2,5 kilo op een dag, voor een sobere pony behoorlijk veel, zeker als ze eerst niets kreeg)

Zij is wel gevoelig voor bevangenheid en krijgt diarree van eiwitten, maar we zijn nu al aan het opbouwen met het gras en het gaat tot nu toe goed, maar ik verminder dus ook tegelijktijdig de krachtvoer. Als ik het allebei zou geven zou het niet goed gaan. Zij word niet slomer van gras o.i.d., maar ze is ook nooit een felle pony geweest.

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:38

Kuil is heel eiwit rijk. Ik zou dat schrappen en hooi bijvoeren zolang hij niet in het weiland staat. Zodra hij de weide op gaat, hooi ook schrappen. Aan gras hebben paarden genoeg. Als hij maar een paar uurtjes op de weide komt, dan wel aanvullen met hooi.
Brok kun je ook schrappen als hij heel de dag op de weide staat. Er zitten voldoende vitaminen in gras. Ben je huiverig om brok helemaal te schrappen, voer dan een vitamine en mineralen rijke musli met weinig energie. Die van Havens bijvoorbeeld.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:28

kun je niet een stukje wei afzetten, dat kaal laten eten en dan elke keer de draad een klein stukje opschuiven? zo kun je zelf doseren hoeveel gras hij eet.

zo doen wij het altijd. maar nu is dat misschien ook wel makkelijk praten als je zelf grond hebt

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:46

Ik heb ook een paard wat snel dik wordt als hij teveel krijgt.
Hij staat dag en nacht buiten, het gehele jaar door. Maar hij krijgt nooit brokken.
Voor het idee krijgt hij een appel/wortel en een snee brood. Als het erg nat weer is en er staat nog geen gras, dan geef ik hem wat hooi of kuilvoer.