Gevoelige hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XJannekeX

Gevoelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:13

Hallo!
Ik had mijn paard op ijzers staan iets langer dan een jaar. En toen had ik besloten ze 3 maandjes er onder uit te doen omdat ik met dat rotweer toch een stuk minder rijd.. En ik sta nu bij een nieuwe pensionstal vlak naast een bos, dus hoef ik niet veel op de weg te rijden..
maarr toen het zo hard vroor liep ze vrij gevoelig .. en op het begin kon ik me dat nog wel voorstellen na een tijd ineens geen ijzers meer maar nu vriest het niet meer en toch loopt ze nog gevoelig.. Ik had gister wel een stukje op de weg gereden en na een tijdje liep ze al wat beter maar ik vraag me af of dat normaal is dat het na een maandje of 2 nogsteeds vrij gevoelig is??
En zou ik weer ijzers nemen of zou ze nog moeten wennen ?
TIps welkom!
( de hoeven zien er verder niet slecht uit , en ik heb ook niet het idee dat ze te kort bekapt waren en als dat wel zo was dan zou het nu wel aangegroeid moeten zijn weer toch ? )

carlijn83

Re: Gevoelige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:42

Ik zou het als ik jou was even overleggen met je smid.
Imo is 2 maanden wel lang om te wennen om blootvoets te lopen.
Zonder ijzers op harde/bevroren grond lopen de meesten wel voorzichtig omdat het toch wel gevoelig is.
Maar nu zou dat eigenlijk wel over moeten zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:51

Kijk anders even op deze site: www.hoefnatuurlijk.nl
Ik zeg niet dat je natuurlijk moet gaan bekappen (doe ik overigens wel en ben er super tevreden mee) maar op die site staat heel veel informatie over hoeven en alles wat daarmee te maken heeft. Ik vind het een heel interessante site

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:01

Bedankt voor de reacties.. Ik zal eens kijken op de website
xxx

XJannekeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:05

OEps n vriendin van mij was nog ingelogd
Wordt dat nu veel gedaan, dat natuurlijk bekappen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:14

Kijk anders even bij het subforum voor Naturals. Daar staat veel over natuurlijk bekappen.
Ik doe het nu bijna een jaar en het bevald me super goed. De hoeven zijn veel harder geworden, ik rij probleemloos over elke ondergrond en ze hebben ook een mooiere vorm, eerst waren ze hoekig met allemaal scheuren en brokkels

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:16

Tja, wat is veel.. Het begint steeds bekender te worden, waardoor steeds meer mensen hun paard natuurlijk laten bekappen of het zelf doen (natuurlijk bekappen). Je kunt eens een kijkje nemen bij het subforum ''naturals'' daar lopen heel wat topics over natuurlijk bekappen.

Edit: je was me net voor Anouar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:37

Het kan zijn dat er tijdens het lopen op de harde grond (toen het vroor) wat kneuzinkjes zijn ontstaan, en dat de zool op die plek(ken) nu nog wat gevoelig is.

Dat ze gisteren na een tijdje weer wat beter liep, is een goed teken. Dat is de komende tijd ook het beste wat je kunt doen: veel over het asfalt lopen en oneffenheden (zoals stenen) eventjes vermijden.

Geef het verder tijd. Ze heeft een jaar ijzers onder gehad, dus e.e.a. zal zich moeten herstellen in de hoef en ook moet ze weer wennen aan alles wat ze nu voelt onder haar voeten.