verwaarloosd paard....hoe schoon te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

verwaarloosd paard....hoe schoon te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:53

Hallo,
een week geleden belde de politie naar ons (ze weten dat wij paarden hebben) om te vragen of wij tijdelijk een verwaarloosd paard willen opvangen. Aangezien er 2 paarden op manege staan zijn er dus 2 stallen leeg en kon dit. Het gaat over een bruin merrietje van ongeveer 15 jaar. Ze is redelijk mager, maar oh, die vacht!! Ik denk dat ze van gans de winter niet gepoetst is! Na een ganse dag haar te poetsen hebben we alle modder van haar vacht kunnen krijgen. Alleen, haar buik is 1 grote korst modder en mest door elkaar. Het is er echt niet af te krijgen! We hebben al geprobeert met het nat te maken en met paardenshampoo (een hele sterke shampoo) het eraf te wassen, dat lukt niet. Ook al hebben we er zitten op schuren en zelfs met een roskam gekamt wanneer het nat was, het ging er niet af.

Nu is mijn vraag, hoe krijg je zo'n korst (over gans de buik) eraf??

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:55

goed voer en een schone stal, dan is het zomaar klaar..........
succes ermee

Lofrika

Re: verwaarloosd paard....hoe schoon te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:56

Ik ben bang dat dat scheren wordt en dan een lekker dik deken op. Gelukkig zitten we in de tijd dat het weer wat warmer wordt.

Wel helemaal super dat jullie dit doen!

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:58

Met vet, zodat de vuiligheid uit elkaar valt.
Hoe smerig het ook klinkt: insmeren met slaolie en dan 'losmasseren'. Het vet was je er namelijk met zeep weer heel makkelijk uit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:58

Probeer het elke dag te poetsen en als ze straks gaat verharen gaat het er vanzelf af en komen er mooie haren voor terug

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:07

Ik heb ook eens een verwaarloosd paard opgevangen. Die vacht was ook werkelijk verschrikkelijk!! Ik heb flink wat flessen zachte cremespoeling gehaald. Lekker met warm water inwrijven en even laten intrekken, cremespoeling goed uitspoelen, paard droog laten worden ( eventueel met deken erop omdat het nog wel koud is ) en daarna borstelen maar. Als je dit meerdere keren doet wordt de vacht van het paard weer helemaal zo als het hoort. Misschien heb je er wat aan? Heel veel succes!
En hartstikke lief dat jullie dit paard zo goed onder handen nemen en er goed voor zorgen!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:22

Met Biotex groen losweken. Dat helpt heel goed. heb ik ook eens gedaan. Wat ook wil maar een beetje duur is. Is wassen met betadine