kunstmest strooien - hoe lang paard niet op wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pepcel

kunstmest strooien - hoe lang paard niet op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:56

Hallo,

Vandaag wordt er op een van de weides kunstmest gestrooid. Nu heb ik gehoord dat wanneer paarden hiervan eten, ze hoefbevangen kunnen worden. Ik zet ze daarom zo lang op een andere niet bemeste weide. Wat doen jullie, hoe lang wachten jullie met terugzetten? Ik geloof dat het vanwege het weer nu, af en toe regen af en toe zon, wel sneller kan maar ik wil eens weten wat jullie doen..

Bedankt, groetjes Celeste

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:59

3 weken Standaard, ongeacht weer, gewoon het land de tijd geven om tot rust te komen en alles op te nemen. Je hebt nog een andere weide dus dat komt mooi uit

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:59

M'n vriendin eeft dat es laten doen en ze heeft 2 weken gewacht en dat ging ook prima.

Pepcel

Re: kunstmest strooien - hoe lang paard niet op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:01

Oh dat is best wel lang. Maarja, inderdaad gelukkig kunnen ze nog in een andere wei.

Bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes van Celeste

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:30

inderdaad 3 tot 4 weken...
minimaal 3 en zie je daarna nog korrels nog even wachten

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:15

Korrels lossen op in ong. 4/5 weken, afhankelijk van regen. Deze geven geleidelijk de dosis af.
Vloeibare mest gaat sneller, dat is in 1 keer de 'dosis'.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:19

mijn vader heeft op zijn werk (bij potgrondbedrijf, dus ook veel kunstmest enzo) kunstmest voor mijn weiland gekocht. daar zeiden ze dat de korreltjes gewoon weg moeten zijn, door de regen gaat dit heel snel, na wat flinke buien kan het ook al in twee dagen weg zijn ofzo. dus wat ik heb gehoord moet je die korreltjes niet meer zien en dan kunnen ze er in princiepe al weer op, maar dan groeit het nog niet gelijk hoor !

romatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:21

3 weken

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:18

wat zijn eigenlijk de gevolgen als een paard wel op een wei komt te staan waar 2 dagen geleden kunstmest is gestrooid?? onze boer had gestrooid en toen zijn er 2 dagen later 2 paarden ontsnapt en die hebben een paar uur op die wei met kunstmest gelopen?

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:42

bij ons op de wei is ook kunstmest gestrooid maar zetten de paarden er niet eerder op als het goed opgenomen is en weer voldoende gras is maar we hebben inderdaad ook nog een andere weide tot beschikking dat scheelt...

Pepcel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:40

Door de regenbuien zijn alle korrels al in de grond opgenomen. We hebben hier ook hele goede grond, snel opneembaar enzo dus ze kunnen er wat vroeger dan normaal weer in. Dat is wel fijn.

groetjes