Pijnlijke verdikkingen bij singel wat te doen en voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Pijnlijke verdikkingen bij singel wat te doen en voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 10:42

Heb zo'n 2 maanden niet meer op mijn paard gereden. Van het weekend weer begonnen en tot mijn schrik zag ik gister met poetsen 2 verdikkingen. Ze zijn pijnlijk, neem aan dat dit het begin is van drukkingen het ligt niet open iig. Wat nu te doen? Gewoon weer niet rijden, andere singel (heb nu al neopreen moet zacht zijn lijkt mij, intalken??????

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:44

Tsja.. ik denk dat je wel moet wachten tot ze in ieder geval bijna weg zijn, en liever helemaal weg. Als je nu gaat rijden kan het toch alleen maar erger worden als het idd het begin van drukkingen is..

Singelbontje??

kus
anke

Imker

Re: Pijnlijke verdikkingen bij singel wat te doen en voorkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:56

Lijkt me idd een beginnende drukking.

Mijn paard heeft daar ook snel last van (zeker in de zomer). Wat bij mij hielp was: het weggooien van de neopreen singels en een lederen aanschaffen.

Als hij geen last van drukkingen heeft, rijd ik nu met een anatomisch gevormde met elastiek, wordt het zomer en wordt zijn vacht dus dunner, dan rijd ik met een gewone leren singel van BR met daarover een schapenbontje.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:01

Het is een soort van eelt.
Iedere keer dat je rijdt schuurt de huid een beetje af, en het lichaam reageert erop door daar veel huid te gaan aanmaken.
Het beste is een ander materiaal van singel uittesten en als dat niet beter een singelbontje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:03

Voor nu: drenken in natuurazijn tegen de zwelling en evt. pijn. Gewoon met een spons opbrengen.

Om te voorkomen:
* Had je niet te strak gesingeld? (dat kan ook)
* goed controleren of de huid goed glad onder de singel zit
* ander materiaal proberen (nadeel van Neopreen is dat het er erg warm onder kan worden, dus het zou ook warmtestuwing kunnen zijn). Evt. een (goed schoon!) schapenvacht-hoesje gebruiken.
* Na het rijden goed afspuiten of sponzen, zodat de huid niet gaat irriteren van zweetresten.

Meer kun je denk ik niet doen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:37

Singel nooit echt strak aan madam zet haar buik erg uit en kan niet nasingelen als ik er op zit. Controleren op huidplooien doe ik eigenlijk niet altijd Singel altijd een gaatje aan op stal, dan in de bak aangekomen de rest gaatje voor gaatje. Ga er dan meestal vanuit dat het wel goed zit. Moet zeggen dat het van het weekend wel erg warm was en ze erg gezweet had. De singel was ook erg nat na het rijden dus dat zou het ook nog kunnen zijn. Borstel ze altijd wel nog na na het rijden om zweetresten te verwijderen.
Ga eens kijken voor azijn en of het dan met rust weggaat. Komt het straks weer net zo hard terug dan ga ik even naar de ruitersportzaak voor een andere singel. Gek genoeg had ik mij deze bij mijn nieuwe zadel laten aansmeren omdat ze zeiden dat zo'n soort singel het beste was. Kan mij wel indenken dat leer beter ademend dan neopreen. Als ik van de week in de buurt ben haal ik er gewoon een kan mij het schelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:41

Die van mij doen 't uitstekend met neopreen Gouda, dus ik denk dat dat gewoon erg afhankelijk is van het paard. Ik zie ook mensen naar volle tevredenheid met touwsingels werken, daar hoef ik dus niet mee aan te komen want dan staat Milena vol bulten...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:21

Ze heeft het ook bijna 2 jaar goed gedaan met die Neopreen maar misschien nu tijd voor iets anders of ik moet beter lettten op eventuele klemzittende velletjes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:55

dat klinkt inderdaad als een singeldrukking. Dagelijkst afspuiten en inderdaad niet rijden tot t goed over is. Mijn paard krijgt drukkingen van leren singels maar ook van neopreen! Ik heb nu een thorowgood singel gekocht , die zijn anatomisch gevormd en dat gaat super. Niet alle paarden kunnen dus tegen neopreen( 2 bij ons op stal krijgen er ook last van). Succes ermee!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:56

o ja en na t aansingelen altijd even de voorbenen naar voren trekken. Zo zit de huid strak zonder plooien onder je singel.