mijn pony's laten hooi staan... wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

mijn pony's laten hooi staan... wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 20:08

toen ik gister bij mijn pony's kwam zag ik dat er nog erg veel hooi lag, misschien hadden ze en paar hapjes gegeten, ik heb het opgeruimt, en vers hooi neergelegt. toen kwam ik vanochtend bij de pony's en weer het zelfde verhaal, al het hooi lag er nog, toen in vanavond terug kwam, hadden ze het meeste wel opgegeten.

wat kan dit zijn? en wat moet ik er aan doen ? heeft iemand dit ook mee gemaakt?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:09

waarschijnlijk voer je ze teveel waardor ze alleen het lekkerste hooi eruit eten en de rest daardoor vertrappen en/of erover heen plassen, waardoor ze het niet meer willen. Als ze echt honger hebben eten ze het wel lijkt me.

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:13

het kan ook zijn dat ze het hooi echt niet lekker vinden... heb je net ander hooi genomen? Sommige dieren zijn nou eenmaal kieskeurig...

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:15

Het kan zijn dat ze minder honger hebben, doordat ze zich niet happy voelen. Zijn ze verder nog alert en actief? Een thermometer is ook altijd wel handig als ze ineens niet eten.

Verder kan het zijn dat het voer niet lekker ruikt ofzo. Heb je een nieuwe baal aangebroken? Anders moet je hooi uit een andere baal proberen, misschien eten ze dat wel?

pressent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:17

Inderdaad eens wat anders proberen en kijken of ze dat wel lusten

DianneM

Re: mijn pony's laten hooi staan... wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:25

Kijk even of ze niet wat anders willen eten. Een paard zonder eetlust is vaak hartstikke ziek..

Eten ze ook geen andere (lekkere) dingen bel dan gelijk een dierenarts.

Eten ze wel andere dingen, vinden ze het hooi niet lekker. Ruik er eens aan? Ruikt het naar lekker hooi of ruikt het muf? Muf hooi laten ze ook liggen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:30

idd, de kwaliteit van je hooi even bekijken, en ruiken enzo..... daar kan het best aan liggen.

staan de pony's op grasland? staat er nu misschien meer gras, dat ze daar meer van eten, en zo het hooi wat minder opnemen? ik noem maar even wat...

en als ze geen eetlust hebben is het idd niet erg goed.... toch even in de gaten houden hoor !

merrieveulen

Re: mijn pony's laten hooi staan... wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:21

wij hebben er zoms ook een paar slechte plakken tussen zitten, en dat eten ze dan ook echt niet! ik zie het gelijk, als ik een gelijkmatige (één kleur, hele plak ziet er hetzelfde uit, ruikt hetzelfde e.d.) plak neem, en mijn paard hapt er niet in, dan is het niet goed, en gooi ik het in zijn loopstal, als bodemdekker. lekker goedkoop, hoef je niks weg te gooien !
als hij wel hapt, gaat het in zijn hooivak, en eet hij het lekker op.

laatst merkte ik dat mijn shet haar voer niet meer opat, het hel vak lag vol. alles eruit, verse erin, en dat eet ze wel, het is in één dag bijna op! voordeel van al dat mindere hooi: ze heeft een superdik ligbed nu!

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:13

tja met het hooi is dus niets mis, ik heb het laten liggen, en vandaag was het weg, ik heb vandaag nieuw hooi neergelegt, en ben benieuwd of het morgen weg is, wel heb ik wat minder hooi gevoerd, omdat ze idd misschien wat veel krijgen, verder had ik ze ook iets meer brok gegeven, dus wie weet zaten ze wel gewoon vol