Modder vast in vacht, hoe los krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Modder vast in vacht, hoe los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:35

Hallo,

Ik ben vorige week bij een paardje wezen kijken om te gaan verzorgen. Het paardje heeft de hele winter niks gedaan en omdat ze niet onder de buik gepoets wilde worden is dat ook niet gebeurd. Ze heeft wel iedere dag buitengestaan en nou met die dikke vacht is dat een modderklont geworden onder de buik waar je absoluut niet aan mag komen. Iemand enig idee hoe je dit weg krijgt? Poetsen werkt niet want het zit zo vast dat dat haar pijn doet, water is ook al niet zo succes omdat het gewoon zo vast zit en onder de buik is wassen lastig, vooral met een paard die alle kanten opspringt..

DolanLofff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:44

Misschien heeft hij te weinig vertrouwen in je en wil hij daarom niet dan jij aan zijn buik zit. Waarschijnlijk is hij vroeger daar ernstig mee mishandeld en wil nu dat er niemand aan zit. Probeer eerst z'n vertrouwen te winnen en er elke dag iets verder te gaan. Eerst een beetje onder z'n buik en als hij dat braaft doet geef je hem een koekje als beloning. Ik hoop dat ik je hierbij een beetje help!

-Isabel-

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:46

Oei oei dat klinktniet goed !!
Daardoor kunnen ze maden krijgen omdat het schuurt tegen hun vacht . En daarom doet het zo een pijn .
Dat krijg je niet uitgeborsteld en niet afgeknipt dus er is maar 1 manier.
Elke dag de modder laten weken (heel nat maken) . En dan uiborstelen wat je kan uitborstelen .
Ik hoop dat het paardje al niet zo ver is dat ze maden heeft .

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 18:48

Het ligt niet aan vertrouwen, de eigenaars mogen het ook niet. Er schijnt verder ook nooit wat gebeurd te zijn ( paard heeft altijd daar gestaan )

Het schijnt al de tweede winter te zijn dat ze dit heeft, hun doen er weinig mee en in de zomer valt het er vanzelf af met de wintervacht. Maar weken helpt niet, ook dat heb ik gister geprobeerd

Maden door modder?

zie nou pas dat mijn topic verkeerd staat..

Luckystory

Re: Modder vast in vacht, hoe los krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:49

Gewoon afblijven. Ze gaan toch verharen, binnen enkele weken is dat vanzelf verdwenen. Als het loskomt kan je een beetje helpen door er met je vingers wat aan te frunniken ofzo. Maar meer zou ik er niet aan doen als ik jou was.
Die pony kent je waarschijnlijk nog niet zo goed en dan aan haar buik gaan zitten zal jullie relatie niet bevorderen. Niks forceren. En alleen dingen doen die ze wel leuk vindt.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:50

maden?????
volgens mij verwar je konijnen en schapen met paarden

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:53

gewoon laten zijn, ze verhaart toch. Als het een tijdje later nog nix verbetert is dan heeft je paardje waarschijnlijk meer vertrouwen in je en zal het je wel lukken.

Maden door modder?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:10

RT -> VMR

DolanLofff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 06:10

Krijgt een paard echt maden door modder..?

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 07:07

Een paar van de tinkers waar ik mee werk hebben dat ook een beetje. Ook al worden ze wel regelmatig geborsteld, maar ze gaan altijd lekker in de modder liggen.
Wij borstelen voor zover het gaat (doet idd zeer op sommige plekken en dat vinden ze niet leuk) en de rest gaat er wel af met verharen. Die van ons beginnen al aardig te verharen en worden al een stuk schoner.
Dus gewoon laten verharen en daarna rustig oefenen met de buik borstelen zodat jet het volgend jaar wat beter bij kan houden.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:43

Isabel: Ik vind dat je wel erg snel de conclusie trekt dat een paard dan ernstig mishandeld is.

Verder inderdaad borstelen zover het gaat en de rest gewoon lekker laten zitten en vooral niets forceren. Wilde paarden kunnen prima overleven zonder wekelijks schoongepoets te worden, dus ik denk dat jou paardje dat ook wel kan

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:22

Ik zou er nu niet al te veel aan doen.Het doet hardstikke pijn als je er nu aan gaat zitten.Als het paard straks gaat verharen kun je wel af en toe de los zittende stukjes verwijderen.En volgend jaar gewoon even bij houden dan heb je niet weer zo'n vieze modder buik.

Wat je nu nog zou kunnen doen als je het echt weg wilt hebben is het weg scheren van die troep onder de buik.Maar weet niet of dat gaat lukken met een paard die het nu al niet prettig vind als je aan zijn buik komt.

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:28

Sjonge cht onzin van dat mishandelen!! Ik verzorg op een shetlandfokkerij, daar heeft zeker de helft dat probleem en ik weet zeker dat ze echt niet mishandeld zijn!!
Ik krij ze ook niet los trouwens (net als die enorme haarklitten), maar probeer ze altijd met mijn nagel een beetje tot poeder te vermalen.. Dan gaat t makkelijker, anderd idd laten hangen of afknippen. Maar als ie naar iets belanhrijks moet (keuring ofzo) kan je idd beter afwassen, maar dat vinden de meesten ook niet fijn, in de kou op hun buikje !!

kus
anke

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:29

Misschien dat je met wat warmer weer het weg kunt wassen. Als iemand het paard vast houdt kun je met de spons de buik inzepen en daarna met de slang met warm water voorzichtig de zeep eraf spoelen. Maar ik zou dat zeker nog niet doen als ze buiten staan, nu de temperaturen zo wisselend zijn.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:38

Mijn Pony staat ook 24/7 buiten en heeft vandaag geen plek met modder onder zijn buik en morgen wel, je krijgt het er dan inderdaat niet uit, (het is hard en inderdaat pijnlijk omdat de haartjes trekken. Ik heb hem op de plek van zijn singel geknipt en de andere plekken doe ik als het weer het toelaat goed nat wassen.
Na het wassen spuit ik er glansspray voor de manen/staart op dan krijg ik het er de keer erna beter uit, maar in jouw geval zou ik inderdaat wachten totdat ze verhaard is en dan goed oefenen.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:47

Mijne heeft er ook al de hele winter last van. Niet zo'n heel plakaat zoals jij beschrijft, maar wel grote klonten.

Wassen werkt het best, maar zou ik niet aan beginnen, tenzij je een wasplaats binnen hebt. Bovendien ben je wel even bezig, dus als het paard niet gewend is aan wassen: niet doen! Kun je beter deze zomer proberen je paardje rustig aan water te laten wennen

Verder scheelt het een hoop als ze gaan verharen, en dat is nu zo'n beetje Gewoon wachten dus!

Tot slot: wat ik zelf deze winter heb gedaan met rijden is zo'n enorm wollige singelhoes gekocht. Wil namelijk niet dat ze schuurplekken krijgt van de singel als er nog modder zit, en zo'n singelhoes helpt dan enorm goed is mijn ervaring. (Dan heb ik het wel over achtergebleven modderklontjes NA het poetsen, en niet over enorme modderklonten of modderplakaten).